צרכנות

משתמשי הקנאביס בישראל

קרדיט יח"צ

את הכתבה הזו נפתח בהצהרה מפתיעה למדי – אף אחד (אנחנו מודים – גם אנחנו), לא מסוגל לנקוב במספרם ה מ ד ו י ק של משתמשי קנאביס בישראל. למרות שחיפשנו לא מעט, אין אף מקור רשמי ואמין המסוגל לקבוע נחרצות כי ישנם X או Y אנשים המשתמשים בקנאביס בישראל.

אבל רגע לפני שאתם מסווגים את הכתבה הזו כ"לא רצינית" ומדלגים לכתבה הבאה, ישנם לא מעט דברים שאנחנו כן יודעים על השימוש בקנאביס ועל ההתמכרות אליו, כך ששווה לכם, בכל זאת, להמשיך ולקרוא!

מדוע, בעצם, אין נתונים מוצקים וחותכים על מספרם של המשתמשים בקנאביס בישראל?

הדו"ח העדכני האחרון (דוח יוני 2023  שפורסם בתחילת חודש יולי השנה) מטעם יח' היק"ר במשרד הבריאות נוקב במספר מדויק למדי (125,099) של בעלי רישיון רפואי לשימוש בקנאביס. העניין הוא שהמשתמשים בקנאביס ברישיון (כלומר אנשים המטופלים על ידי איש מקצוע, רופא או פסיכיאטר, שבדק אותם, איבחן את הבעיה שלהם ורשם להם קנאביס להקלה על ההתמודדות איתה או של התסמינים שלה) מהווים רק חלק קטן למדי מכלל המשתמשים בקנאביס בישראל…

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היכן ניתן למצוא את הנתונים הנוגעים לכלל המשתמשים בקנאביס בישראל?

נתונים אחרים, שהופיעו בסקר ישן יותר שערך המשרד לביטחון פנים בשנת 2019 בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל וכלל 867 משיבים, העלו כי 29% מהמשיבים לסקר ציינו שימוש אחד או יותר בקנאביס, בעוד ש-71% מהמשיבים ציינו כי מעולם לא השתמשו בקנאביס. עוד עולה מהסקר, כי מרבית המשיבים לו ייחסו לשימוש בקנאביס, סיכונים בריאותיים כלשהם (77% מהמשיבים ייחסו לשימוש מסיכונים נמוכים ועד לסיכונים גבוהים מאד), עשירית לא ייחסו לשימוש בקנאביס כל סיכון, ומעט יותר מעשירית מהנסקרים (13%) השיבו כי הם אינם יודעים להעריך את מידת הסיכונים הכרוכים בשימוש. וכעת, הנתון שאולי יסביר לכם את הבעייתיות שבנתונים – רוב המשיבים לסקר – 66% (להזכירכם, המדובר באוכלוסייה בגירה, אנשים מעל לגיל 18) טענו כי במידה והיו רוצים להשיג קנאביס, הם לא היו יודעים לאן או אל מי עליהם לפנות!

לו הסקר הזה היה נערך כיום, ברור למדי לכולנו, שהתשובה האחרונה הייתה כוללת נתונים שונים לגמרי, נמוכים בהרבה יותר.

אם כן, גם ברור לנו שבד בבד עם עליית השימוש בקנאביס הרפואי, חלה גם עלייה תלולה במספרם של המשתמשים בקנאביס שאינם עושים זאת למטרות ריפוי או הקלה ספציפיות.

אז למה, בעצם, אנשים משתמשים בקנאביס?

מסיבות רפואיות

המספרים באותו דו"ח של יחידת היק"ר שבמשרד הבריאות שאותו הזכרנו קודם, מורים כי 58,550 מהמשתמשים בקנאביס הרפואי ברישיון משתמשים בו להקלה על כאב כרוני נוירופטי שאינו על רקע סרטן, 7,548 מהמשתמשים הם משתמשים אונקולוגיים לצורך טיפול בסימפטום פעיל, 16,308 משתמשים בשל סיבות פסיכיאטריות (בעיקר PSTD), 4,460 – משתמשים אונקולוגיים בטיפול כימותרפי פעיל, 2,065 לצורך הקלה במחלת קרוהן ו-22,219 משתמשים נכללים תחת הגדרת "סיבה אחרת" כשה"סיבה" האחרת עשויה להיות סיבה שמקורה פיזיולוגי או סיבה שמקורה נעוץ במקור נפשי.

עד כאן הנתונים ידועים, המשתמשים רשומים ומבוקרים, והכל בסדר.

אבל, אחרי השינוי הגדול שחל ביחסו של המחוקק בישראל לקנאביס ב-2008 (הכנסת סעיף 12 לחוק פקודת הסמים, המתיר שימושים בקנאביס לצרכים רפואיים, ברישיון של משרד הבריאות), חל שינוי נוסף ביחסו של החוק בישראל, והפעם – כלפי צרכני הקנאביס למטרות פנאי ושעשוע. בשנת 2018, בתום מאבק של פעילים ללגליזציית הקנאביס בישראל, התווסף תיקון נוסף בפקודת הסמים – תיקון המחריג את השימושים החד-פעמיים בקנאביס וקובע את הקנסות לנתפסים כשהם משתמשים בו מהפעם השנייה ולאחריה.

כלומר, כרגע ישנם בישראל לא מעט משתמשים בקנאביס שמשתמשים בו באופן שאינו מבוקר על ידי איש מקצוע, למטרות חברתיות או למטרות אחרות, והם, למעשה, האנשים הנתונים בסכנת התמכרות, תהליך שבסופו, אולי, אף יזדקקו לעזרה מקצועית – טיפול במסגרת מרכז גמילה מסמים .

מתי השימוש הופך להתמכרות?

על אף שתסמיני ההתמכרות עשויים להיות שונים מאדם אחד לחברו, ישנם מספר מאפיינים שאת מרביתם ניתן לזהות אצל מרבית המכורים לקנאביס. הנה מספר מהבולטים בהם:

התדירות והמינונים

אם אתם מוצאים את עצמכם מעשנים קנאביס, מידי פעם, ביום חמישי בערב או בערב שישי סתם כדי לחגוג עם החבר'ה את זה שסוף השבוע הגיע – ככל הנראה, נראה שאין לכם כרגע סיבה לדאגה. לעומת זאת, אם אתם מעשנים בתדירות גבוהה (כל יום או אפילו מספר פעמים ביום) ומעלים בעשן עשרות גרמים בכל חודש, רצוי לחשוב על גמילה מקנאביס .

הכפייתיות המחשבתית

כשההתעסקות בעישון הקנאביס או שהמחשבה על העישון מלווים אתכם במהלך היום, גם כשאינכם מעשנים, ככל הנראה יש לכם בעיה של התמכרות.

פגיעה בתפקוד היומיומי השוטף

הפגיעה בתפקוד השוטף נחשבת לאחד מהסממנים הבולטים של התמכרות בכלל, וכתוצאה מכך, גם של ההתמכרות לקנאביס. הדבר עלול לבוא לכדי ביטוי כשאתם מרגישים שאינכם רוצים או אינכם מסוגלים לעשות דברים שעשיתם בעבר או נהניתם מהם בעבר (יציאות, זוגיות, לימודים וכן הלאה) ומעדיפים להישאר בבית ולעשן (או להסתובב רק בחברת מעשנים).

הדחף להשתמש

כשאתם חשים בחוסר שקט ומפנטזים על הג'וינט הבא, או כשאתם מוצאים את עצמכם משתמשים בקנאביס רק בכדי להשקיט את חוסר השקט הזה, יש בהחלט מצב שהמדובר בהתמכרות.

ניתוק מהסביבה הקרובה והסתרה

כשאתם מגלים שאתם משקרים לחברים, להורים או לבן / בת הזוג בנוגע לכמויות שבהן אתם משתמשים או לנסיבות שבהן אתם משתמשים (למשל, שקרים בנוגע למהותן של "ישיבות" עישון עם חברים או מי הנוכחים בהן), תעצרו את עצמכם ותתאפסו, כי גם אם אתם עדיין, כרגע, לא מוגדרים כ"מכורים", אתם בהחלט בדרך לשם!

הקנאביס – סם "קל"?

בשורה התחתונה, על אף סגולותיו של הקנאביס, כפי שהתוודענו אליהן בשנים האחרונות, המדובר בחומר ממכר לכל דבר. הבעיה העיקרית שלו, היא שתודות למהפכת הלגליזציה של השנים שמתחוללת בארץ ובעולם, חלק גדול מהמשתמשים בו מסווגים אותו כסם "קל", כאמצעי להעביר את הזמן עם החבר'ה או כדרך לגיטימית וזמינה לפוגג חששות וחרדות מהסוגים השונים. בפועל, במציאות, אין "סם קל" או "סם קשה" – כל חומר שיש לו פוטנציאל ממכר עלול לגרום להתמכרות ולצורך בגמילה מקנאביס במרכז גמילה מסמים, ודווקא הקלת ראש זו והפיכת הדברים לקלילים יותר בעיני רשויות החוק, הן אלו שעלולות לגרום לכם, בדומה לאנשים תמימים רבים, למעוד במדרון החלקלק הזה!

 

Back to top button