מבזקיםפוליטי / מדיני

הקלה רגולוטרית – אושרה הצעת חוק לטובת שירותים לציבור

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) פה אחד לקריאות 3-2 הצעת חוק שמאריכה באופן אוטומטי ב-3 חודשים את התוקף של אישורים והיתרים מטעם המדינה, דוחה מועדים הקשורים לעיצומים כספיים, ודוחה מועד לביצוע בדיקה תקופתית של מתקני גז, וזאת במטרה להקל על המשק ולהבטיח רציפות תפקודית תקינה של אספקת מצרכים ושירותים לציבור בשל מצב החירום

ח''כ רוטמן - ועדת חוקה
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לדרישת היו"ר ח״כ שמחה רוטמן, הוספו למנגנוני ההארכה האוטומטית אישורים רבים בהם רשיונות חשמלאים, מהנדסים, חוקרים פרטיים, בתחום הבריאות, היתרים להעסקה בשעות נוספות ועוד. כמו כן, הוסרו מרשימת האישורים שהוצע להחריג מההארכה האוטומטית מספר רישיונות שהותלו באגרה, כמו גם אישורים נוספים שהוועדה לא מצאה הצדקה להחריגם
היו"ר רוטמן: "אני מודה לאנשי המשרדים שבעבודה מאומצת ומדויקת הכלילו אישורים רבים, לרבות מאות אלפי אישורים שלא נכללו בהצעת החוק הראשונה והכל במטרה להקל על הציבור הרחב ובמיוחד על חיילי המילואים המגוייסים בצו 8 ולעוסקים במשימות חיוניות נוספות".

ח''כ רוטמן - ועדת חוקה
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

בתום דיון ממושך משעות הבוקר, אישרה הוועדה, לקריאות 3-2 את הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים, הוראת שעה – חרבות ברזל, אישורים רגולטוריים, עיצומים כספיים ובדיקות מיתקני גז, התשפ"ד 2023. זאת לאחר שהצ"ח אושרה אתמול בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
הצעת החוק שאושרה, קובעת הסדרים לצורך הקלה על המשק והבטחת רציפות תפקודית תקינה של אספקת מצרכים ושירותים לציבור בשל מצב החירום. זאת, באמצעות הארכת אישורים רגולטוריים, דחיית מועדים הקשורים לעיצומים כספיים ודחיית מועד לביצוע בדיקה תקופתית של מתקן גז.
האישורים הרגולטוריים שתוקפם יוארך כוללים מגוון רחב של אישורים והיתרים, מרישיון להעסקת עובד זר בתחום הסיעוד ועד להיתרי בנייה.
בין האישורים רגולטוריים שלא יוארכו בהסדר: תסקיר בדירה למעלית או עגורן צריח לפי פקודת הבטיחות בעבודה, רישיונות ייבוא לפרטי מכס שונים, רישיון לייבוא בעלי חיים, היתר הפעלה לחוק רישוי שירותי התעופה, רישיון שיט, אישור רגולטורי לפי חוק משק החשמל, ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לפי הצעת החוק, תקופת תוקפו של אישור רגולטורי המצוי בתוספת לחוק, שמועד פקיעתו המקורי חל בתקופה הקובעת, תוארך ב-3 חודשים מהיום שקדם למועד הפקיעה המקורי, ויראו אותו כאילו עמד בתוקף גם בתקופת ההארכה, אלא אם הותלה או בוטל, או הרשות החליטה אחרת. באותו אופן, יידחה ב-3 חודשים מועד להטלת עיצום כספי לפי חוק הקבוע בתקופה הקובעת, כולל מועד אחרון לתשלום העיצום הכספי. כמו כן, יידחה ב-3 חודשים המועד לביצוע בדירה תקופתית של מתקן גז, וספק הגז רשאי להמשיך לספק גז למתקן למעט במקרה חשש לתקלה במתקן.
ראש הממשלה רשאי, בצו, באישור הממשלה ובאישור הוועדה, להאריך את התקופה לעניין האישורים הרגולטוריים ולעניין מתקן הגז, בתקופות נוספות שלא יעלו על 3 חודשים כל אחת (סה"כ עד 9 חודשים), או שהתקיים תנאי המפקיע את תוקפו, או שהרשות הציבורית סירבה לחדשו, לפני תום תקופת ההארכה, לפי כל דין. עם זאת, רשות ציבורית המוסמכת לתת אישור רגולטורי רשאית להחליט כי אישור רגולטורי מסוים יעמוד בתוקפו לתקופה קצרה יותר, ובלבד ששקלה בין השאר את השפעות המצב הביטחוני המיוחד.
לעניין העיצומים הכספיים, רשאי שר המשפטים באישור הממשלה ובאישור הוועדה להאריך את התקופה בתקופות נוספות של 3 חודשים ועד סה"כ 9 חודשים.

ח''כ רוטמן - ועדת חוקה
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת
ח''כ גוטליב - וועדת חוקה
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

היו"ר, ח"כ רוטמן: "מדובר בחוק, שהובא בהסכמה עם האופוזיציה, שייתן מענה לרבים שבין אם מסיבותיהם או מסיבות המשרד הממשלתי, לא יכולים לחדש אישורים באמצעות הארכה גורפת. זאת בדומה לחוק שחל בתקופת הקורונה.
ח"כ טלי גוטליב: "הרעיון בחוק הוא הקלה על האזרח בתקופה כזו. בסעיף 2(ג) מתן הסמכות הבלתי רגילה הזו בעייתי ויש לאפשר לרשות את הסמכות לשנות. כמו כן, יש לבטל את התוספת השניה ולא לחוס כרגע על הקופה הציבורית. התיקון בסעיפיו הראשונים מאפשר מספיק אופציות. זו הוראה לעת לחימה והסעיף דרקוני מאוד. יש הוראות בחוקים הקיימים ואפשר לוותר על הסעיף הזה שנותן סמכות מוגזמת לרגולטור".
עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועמ"שית למשפט כלכלי: "נסיבות החירום ברורות. ההקלה נדרשת מבחינת העסקים והאזרחים וכן מבחינת הרגולטורים. בתקופת הקורונה הרגולטורים החריגו מה שצריך וזה עבד טוב. כל השיטה היא אופט אאוט ולא אופט אין. החוק רוחבי ומחריג הכל והרגולטור יבחן ספציפית מה צריך להחריג מההארכה. לכן הרשימה יחסית מצומצמת.
יואל בריס, יו"ר רשות ההסדרה: "רגולציה שלא מועילה לציבור לא צריכה להיות שם בכל במקרה והתפקיד שלנו הוא לברר לעומק. כרגע, בגלל המלחמה האיזון הזה משתנה זמנית. נבדוק מול כלל הארגונים היציגים את הרשימה".

גיא מור מרשות ההסדרה: "הגדרנו רשימת נימוקים לפיהם אנחנו בוחנים את ההחרגות".
עו"ד אלעזר שטרן, סגן יועמ"ש הוועדה: "המודל הראשון של הקורונה כלל שתי מדרגות. המודל השני של הקורונה היה דיפרנציאלי והתייחס לאורך האישור- אישור עד שנה הוארך ב-3 חודשים ואישור ארוך יותר הוארך בהתאם. הוועדה חשבה שיש היגיון ביצירת מדרגות שונות מתוך הבנה שגם אחרי האירוע עצמו יש זנב שנמשך לאחריו וגם לו יש לתת מענה. כמו כן, יש לאפשר לעשות דיפרנציאציה בין אזורים שונים".

עו"ד יעל קריב טייטלבאום, ייעוץ וחקיקה משרד המשפטים השיבה: "לא הכנסנו את תוספת הדירוג הן מבחינה תפעולית מחשובית מול כל רגולטור וכן, לרה"מ יש אפשרות להארכת התקופה הקובעת ויש פה שיקול דעת".

Back to top button