מאמריםמבזקים

"המטרו בעזה" – הנשק האסטרטגי של ארגון הטרור חמאס

הטבח שביצעו מחבלי חמאס-דאעש בעזה ב-7 באוקטובר היה "מבצע" מתוכנן שעליו עבדו במשך למעלה משנה. במהלך המבצעים שניהל צה"ל ברצועת עזה, הושמדו מנהרות רבות, אתרים לייצור רקטות ואמצעי לחימה, אך הכסף שזרם אל הארגון במשך השנים אפשר להם שוב ושוב לשקם את מה שנהרס אחרי כל מבצע ולייצר יכולות נוספות. אפשר לראות את ההתקדמות וההתעצמות של ארגון הטרור במשך השנים.

הירי הראשון מרצועת עזה החל בשנת 2000. ירי של פצצות מרגמה אל עבר יישובי גוש קטיף ויישובי העוטף. עם השנים התחילו בעזה לייצר רקטות והעיר הראשונה בישראל שספגה את הירי הייתה שדרות שנמצאת הקרובה ביותר לרצועת עזה. בשנת 2005 ביצעה ישראל את תוכנית ההתנתקות וצה"ל פינה את יישובי גוש קטיף. לאחר הפינוי החלו להתגבר באופן ניכר ההברחות של אמצעי לחימה.

במרץ 2006 כבר נורתה לראשונה רקטת גראד 122 מ"מ מרצועת עזה על ידי ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי שנפלה בשטח פתוח בפאתי העיר אשקלון ולא גרמה לנזק או נפגעים. מספר חודשים ספורים לאחר מכן, ביולי 2006 חמאס ירה לראשונה רקטה שפגעה בתוך העיר אשקלון. ישראל במשך השנים ניהלה מדיניות של הבלגה, קראו לזה "טפטופים", "אז מה אם יורים על אשקלון?" אמרה בזמנו השרה מירי רגב. וכך מצאנו את עצמנו עוברים ממבצע אחד לאחר, ולאחר כל מבצע בעזה הבטיחו לנו שהשקט יישמר לפרק זמן ארוך יותר, אבל לא כך היה וממבצע למבצע פרק זמן "השקט" התקצר באופן משמעותי. אמרו לנו "הרתעה", כך כינו את המצב מול ארגוני המחבלים המרצחים מרצועת עזה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מחבל - חמאס - מנהרה - ירי - רקטה - רצועת עזה
אילוסטרציה. צילום: תקשורת חמאס

ארגוני הטרור ברצועת עזה, ולא רק חמאס, הוקמו לשם מטרה אחת והיא השמדה של ישראל והתיישבות בשטחי המדינה, אותם הם מכנים "השטחים הכבושים". לשם מטרה זו ארגוני הטרור התחמשו באמצעי לחימה רבים, חלקם הוברחו וחלקם בייצור עצמי, הוציאו פעילים רבים למדינות כמו איראן, לבנון וסוריה על מנת להתאמן וללמוד טכנולוגיות חדשות, וכן פעלו לבניית "עזה תחתית" – מנהיג חמאס יחיא סינואר אמר בשנת 2021 כי "מדובר ב"מטרו של עזה" – רשת הכוללת מנהרות רבות ברחבי רצועת עזה באורך של 310 מיילים (כ-500 קילומטרים), רובן בגובה של 2 מטר ויותר וברוחב של מטר."

מנהרה - מנהרת טרור - חמאס - רצועת עזה
אילוסטרציה. צילום: טלגרם חמאס

המנהרות בעזה הן "הנשק האסטרטגי" של ארגוני הטרור. המחבלים כאמור תכננו במשך למעלה משנה את יום הפקודה שניתנה ב-7 באוקטובר, אך על התעצמות הארגונים, שיפור הטכנולוגיות ובניית המנהרות הם עובדים שנים רבות ובהשקעה בלתי נתפסת של מאות מיליוני דולרים. על פי הערכות, קטאר לבדה מעבירה לידי חמאס בעזה כ- 2.5 מיליארד דולר בשנה.

כתבה מומלצת – קראו גם: עזה עולה בלהבות, איפה ראשי חמאס נמצאים ומהו הונם?

גורמי הביטחון בישראל מבינים היטב כי המנהרות ברצועת עזה נבנו במיוחד ליום הזה, שבו כוחות צה"ל יכנסו קרקעית לרצועה, וגם בצד הישראלי התכוננו לזה. כוחות רבים התאמנו ללחימה בתוך מנהרות, שנבנו ב"עזה הקטנה", בשטח אימונים מיוחד שהוקם בבסיס צאלים בדרום.

המנהרות מהוות מאפיין מרכזי במלחמה בעזה. הן מעניקות למחבלים מחסה מפני כוחות צה"ל ויתרון לכאורה של גורם ההפתעה. אך מנגד צה"ל רואה במנהרות דווקא יתרון והזדמנות אף טובה יותר מזו שאם היו המחבלים פזורים מעל לפני הקרקע. כשמחבלים רבים נמצאים מרוכזים יחד מתחת לאדמה, המנהרות למעשה יכולות להיות עבורם "מלכודות מוות". פעיל חמאס מסאל צאלחיה, הזהיר בעבר מפני הימצאות בתוך המנהרות.

במבצע "שומר החומות" בשנת 2021, צה"ל הוציא אל הפועל את "תרגיל ההונאה" ובשמו הרשמי תוכנית "מכת ברק". התוכנית הייתה לבצע הטעייה ולגרום למחבלי חמאס לחשוב שכוחות צה"ל נכנסים קרקעית ולאלץ אותם להיכנס בהמונם אל תוך המנהרות. ואז, עם כניסתם לתקוף במטוסי קרב את המנהרות ולקבור תחתיהן את המחבלים.

ביום התרגיל, 160 מטוסים עלו לאוויר ובמשך 23 דקות הפציצו כ-150 מטוסי קרב מטרות תשתית תת-קרקעיות. בצה"ל העריכו כי התרגיל הצליח ולחמאס יש עשרות רבות של הרוגים, אולם יממה לאחר מכן נחשף כי המבצע למעשה נכשל ולא השיג את מטרתו.

בתוכנית "עובדה" ששודרה באפריל בשנה שעברה אמר האלוף אליעזר טולדנו, שהיה מפקד פיקוד הדרום כי "נהרגו מחבלים בודדים בלבד, הרבה פחות ממה שקיווינו". לימים התברר בין היתר כי "התקלה" שהייתה רגע לפני שהמבצע יצא לדרך, היא שקצין באחד הגדודים דיבר בקשר פתוח שאליו גם יכלו להאזין בחמאס ומדבריו היה ברור שלא באמת ייכנסו הכוחות אל תוך הרצועה.

עם השנים עלו כל מיני רעיונות בצה"ל לטיפול במנהרות של החמאס, ביניהם עלתה אפשרות של להציף באמצעות מי ים את כל המנהרות, כך למשל עשתה מצרים כדי להשמיד את מנהרות החמאס שחדרו דרך רפיח אל שטחה, מנהרות שדרכם הבריחו סחורות ואמצעי לחימה. נכון להיום לא ברור האם עדיין יש מנהרות חוצות מרצועת עזה לשטח סיני ולכן על יחידות המודיעין ומערכת הביטחון לוודא שמחבלי חמאס ובעיקר ראשי חמאס כמו יחיא סינוואר, לא ינסו להימלט מרצועת עזה דרך מנהרות לשטח סיני. רק לפני מספר ימים דווח כי מחבלי חמאס התחזו ל"אזרחים פצועים" על מנת לצאת באמבולנסים מבית החולים שיפא, דרך מעבר רפיח.

אם נחזור לרגע למעשים המזעזעים של מחבלי חמאס-דאעש ביום הטבח הנורא, אותם מחבלים ארורים שהגיעו במטרה לרצוח ולחטוף אילצו את האזרחים לצאת מבתיהם אם זה באמצעות ישראלי שתפסו וביקשו ממנו לדפוק על הדלתות ולבקש מיושבי הבית לצאת ואם בדרך המזעזעת של הצתת הבית כך שמי שנמצא ירצה להימלט מהאש, יצא החוצה וייפול לידיהם. המחבלים שעכשיו קבורים בתוך המנהרות ומשוכנעים שהם מוגנים צריכים להרגיש בדיוק את מה שהרגישו אזרחינו כשהיו כלואים בממ"דים וביתם הוצת ולכן פתרון נוסף, זה לגלגל פנימה צמיגים בוערים. העשן השחור והסמיך של הצמיגים לא יותיר להם ברירה והם יהיו מוכרחים לצאת החוצה או שיחנקו מהעשן וימותו. עם זאת, הבעיה הגדולה כעת שייתכן מאוד שיחד עם המחבלים נמצאים גם החטופים ועל כן יש לקחת זאת גם בחשבון.

חטופים תאילנדים במנהרה ברצועת עזה
חטופים תאילנדים במנהרה ברצועת עזה

בתיעוד שפרסם אמש (שני) הכתב הצבאי של ערוץ 14, הלל ביטון רוזן נחשף כיצד צה"ל פועל בתוך המנהרות ומחסל את המחבלים שמתחבאים בפנים.

צה"ל אסף במשך השנים מידע מודיעיני רב על המנהרות של חמאס והשמדתן של המנהרות זו מטרה עליונה שתביא בהכרח להשמדת חמאס ויכולותיו הצבאיות. אבל אל לנו לטעות מדובר במשימה קשה, מורכבת מאוד וארוכה שיכולה לקחת חודשים רבים מאוד, אולי גם שנים. גם כשמתגלה מנהרה הריסת הפתח שלה לא מוציאה את המנהרה מכלל שימוש ובמיוחד שרוב המנהרות מסתעפות ויש להן פתחים רבים. המנהרות של חמאס מלבד שהן משמשות עבורם למחסה, יש בתוכן מחסני אמל"ח רבים וחדרי פיקוד ובקרה.

לפני כשבוע וחצי, חשף דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי במהלך תדרוך לתקשורת הבין לאומית כי מפקדת הטרור המרכזית של חמאס נמצאת מתחת לבית החולים שיפא בעזה. הוא הוסיף כי בידי צה"ל ושב"כ מידע מודיעיני רב אודות המפקדה. "מוקד פעילותו של הארגון ברצועה הוא בית החולים "שיפא", בית החולים המרכזי והגדול ברצועת עזה הממוקם בלב העיר עזה." אמר דובר צה"ל והוסיף, "בבית החולים מספר מתחמים תת קרקעיים המשמשים את ראשי ארגון הטרור החמאס להכוונת פעילותו ומנהרה המגיעה לבית החולים, ומאפשרת כניסה למפקדת החמאס שלא דרך בית החולים. בנוסף, בתוך בית החולים קיים מרכז שליטה של בטחון הפנים של חמאס, אשר מאויש באופן רחב בחמושים בשגרה ובחירום וממוקמת מפקדת טרור, ממנה מתבצעת הכוונת טרור לירי רקטי, הכוונת כוחות, אחסון אמל"ח, נשקים ותחמושת."

מאגר תחמושת - טילים - מחסן - מנהרה - טרור - חמאס - עזה
אילוסטרציה. צילום: תקשורת חמאס

דובר צה"ל הדגיש כי "בבית החולים 1,500 מיטות וכ-4,000 אנשי צוות אשר מהווים מגן אנושי לראשי ארגון הטרור חמאס. הכניסה למפקדות התת קרקעיות מתבצעת ממספר פירי מנהרות הסמוכים לבית החולים וכן קיימת כניסה מתוך מחלקות האשפוז והטיפול של בית החולים. תשתית האנרגיה של בית החולים שאמורה לשמש את מטופליו משמשת למעשה במקביל גם את תשתית הטרור התת קרקעית של הארגון ואת ראשי הארגון. ראשי ארגון הטרור משתמשים במחסה זה תוך שהם מסכנים את האוכלוסייה האזרחית."

דובר צה"ל הדגיש כי "המידע בנושא שימוש החמאס בבית החולים מבוסס על מגוון רחב מאוד של מקורות מודעינים של אמ״ן ושב״כ. כלל המידע שמרביתו לא נחשף כאן הועבר לשותפינו המודיעיניים בעולם."

אמש דווח בכלי התקשורת בעזה כי צה"ל נמצא מאות מטרים בודדים מבית החולים שיפא. ברשתות החברתיות פורסמו תיעודים של ירי פצצות תאורה על ידי צה"ל מעל בית החולים שיפא.

בית החולים שיפא - פצצות תאורה - לילה
שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

עניין המנהרות הוא מאוד משמעותי ומוכר לצה"ל ומערכת הביטחון כבר לא מעט שנים. צה"ל השמיד כבר בעבר מספר מנהרות של חיזבאללה בצפון הארץ. כזכור בשנת 2019 פיקוד הצפון ועוצבת הגליל, הובילו את השמדת "מנהרת הדגל" של חיזבאללה שחצתה מלבנון לשטח ישראל. המנהרה שיצאה מהכפר השיעי רמיה בדרום לבנון וחדרה לשטח ישראל נחשפה בסוף שנת 2018 ובמסגרת מבצע "מגן צפוני" בינואר 2019 כוחות צה"ל פוצצות אותה והחדירו לתוכה חומרי איטום שהוציאו אותה מכלל שימוש. 6 מנהרות סך הכל אותרו בחזית הצפון וכולן הושמדו.

כתבה מומלצת – קראו גם: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – פרטים על חייו האישיים והיכן הוא מסתתר?

עם סיום המבצע הכריז בזמנו דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס: "הסתיים מבצע מגן צפוני. כל המנהרות החודרות של חיזבאללה התגלו. אתמול אותרה המנהרה האחרונה מהכפר השיעי ראמיה (מול זרעית). מנהרה חריגה באורכה (800 פלוס מטרים) ועומקה כ- 55 מטרים."

מנהרת חיזבאללה
קרדיט: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

לסיכום, המלחמה בעזה מתמקדת בעיקר במנהרות התת-קרקעיות שבנו ארגוני הטרור במשך שנים ארוכות ובהשקעה מטורפת של מאות מיליוני דולרים.

על פי ביקורים של כלי תקשורת זרה שארגן חמאס יותר מפעם אחת, המנהרות מכילות בתוכן מחסנים, מפקדות וכלי נשק המחוברים לאתרי שיגור רקטות. ראש הזרוע הצבאית של חמאס יחיא סינוואר אמר כי התנאים במנהרה מאפשרים שהייה ממושכת של מספר חודשים. כמה הערכות מצביעות על כך שרשת המנהרות של חמאס היא הגדולה בעולם אחרי רשת המתקנים התת-קרקעיים שבנתה צפון קוריאה. המנהרות שדרכן נעים מחבלי חמאס מצוידות במערכות אוורור חדישות ומתקדמות ומכילות מספר מאגרי מזון, תרופות, דלק ורשת תקשורת מוצפנת.

עם תחילת המלחמה בעזה שני מקורות המקורבים לארגון הטרור חמאס אמרו ל"רויטרס" כי "תנועת ההתנגדות האסלאמית "חמאס" מתכוננת למלחמה ארוכה ברצועת עזה, ומאמינה שהיא יכולה להדוף את ההתקדמות הישראלית מספיק זמן כדי לאלץ את הכיבוש להסכים להפסקת אש." המקורות ציינו כי התנועה אחסנה אמצעי לחימה, טילים, מזון וציוד רפואי.

אותם מקורות הוסיפו כי "התנועה בטוחה שאלפי מלוחמיה יכולים לשרוד במשך חודשים בעיר המנהרות החפורות בעומק המובלעת הפלסטינית, ולתסכל את הכוחות הישראליים בטקטיקות גרילה עירוניות".

מנהרה - מנהרת טרור - רקטות - טילים - חמאס
אילוסטרציה. צילום: טלגרם חמאס
מנהרה - מנהרת טרור - חמאס - רצועת עזה
אילוסטרציה. צילום: טלגרם חמאס
מח"ט 460 , אל"מ דביר אדרי נותן את פקודת הכניסה בקשר לכוחותיו. צילום: דובר צה"ל
צילום: החזית האזרחית

Back to top button