מבזקיםפוליטי / מדיני

הפחתה ברגולוציה: משפחות הנפטרים יוכלו לקבל מידע ללא צו ירושה או הליכים

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) את תקנות מרשם האוכלוסין (קבלת פרטי רישום של נרשם)(תיקון), התשפ"ד 2023.

התקנות לפיהן בכל תקופת המלחמה, ולטובת הורדת הרגולציה והעומס על המערכות, קרובי משפחה של נפטרים יוכלו לקבל ממשרד הפנים את הנתונים הנדרשים לטובת חברות הביטוח והוצאת צו ירושה, ללא צורך בהליכים משפטיים ובתשלום אגרות.

בכך הממשלה נענתה לדרישות היו"ר ח"כ שמחה רוטן באופן שבו התקנות יחולו ביחס לקרובי משפחתו של כל מי שנפטר במהלך התקופה, בה יהיו בתוקף וכן כי תוקפן יעמוד עד שלושה חודשים מסיום תקופת מצב החירום המיוחד

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן התיקון נועד לקבוע כי בני משפחה של חללי מלחמת "חרבות ברזל" יהיו זכאים לקבל ממרשם האוכלוסין את פרטי בני המשפחה של הנרצחים לצורך השלמת בקשה לפי חוק הירושה.
התקנות יאפשרו לבני משפחות הנרצחים, המבקשים צו ירושה או צו קיום צוואה, גישה נוחה ומהירה למידע הנדרש לצורך מילוי טופס הבקשה בנוגע לבני המשפחה של המנוח, כפי שהם רשומים במרשם האוכלוסין.

הרקע לתיקון נבע כי חוק הירושה קובע את הכללים החלים על ירושת עזבון של אדם לאחר מותו. על מנת לממש את העברת העזבון, נדרש היורש לפנות לרשם הירושה (או לביה"ד הדתי המוסמך), על מנת לקבל צו ירושה או צו קיום צוואה ועליו לפרט את הפרטים של בני משפחת המוריש ובכלל זה ילדיו, והוריו, לפי תקנות הירושה. כיום על מבקש הבקשה לטרוח ולחפש את הפרטים הללו- שמות, מספרי זהות, ומען ולהשלימם מידיעתו. מתוך רצון להקל על בני משפחות הנרצחים, מוצע לאפשר להם לקבל את המידע ישירות בטופס מקוון ללא צורך בציון פרטי בני המשפחה של המנוח.

ועדת החוקה - שמחה רוטמן
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן: "הרשם לענייני ירושה משקיע מחשבה רבה ומשאבים להקלה על בני המשפחות וזה מאוד מרשים. הרעיון מצוין, אבל השאלה אם רוב הפעמים בימ"ש נותן את הגישה, למה שזה לא יהפוך להיות עבור כולם?
ביחס למועדי התקנות ותחולתן, מציע שייכתב שפרטים לגבי כל תושב שנפטר מהתקופה של ה-7.10.2023 ועד 3 חודשים מתום תקופת מצב החירום המיוחד. יש כל מיני מקרי קצה. אני קורא לשר הפנים ולרשם לערוך זאת כהסדר קבע לתמיד אז זה דורש היערכויות כדי למנוע שימוש לרעה ולכן נסתפק כרגע במועדים אלו כלפי כל מי שנפטר בתקופה זו. זה שירות טוב לאזרח שגם יוריד את העומס מבימ"ש".

עו"ד אודליה אדרי מרשות האוכלוסין: "כיום מי שיש לו עניין בדבר יכול לקבל סט נתונים הקבועים בתקנות, כשפרטי בני המשפחה אינם כלולים. אם אדם צריך לדעת מי ילדי המנוח הוא מברר בעצמו או פונה לבימ"ש שיורה לנו למסור את המידע. זה הליך פרוצדורלי. המחשבה הראשונית הייתה לאפשר זאת לכל מי שפונה לצו ירושה אך מאחר ואין לנו את המידע לגבי מי שטוען שהוא בן משפחה שהוא אכן כזה, לא נוכל לעשות זאת. בהגדרה, למרשם האוכלוסין אין קשרי משפחה של אחים ואז יצטרכו לפנות לבימ"ש אם זה יוגדר לפי מרשם האוכלוסין".

Back to top button