מבזקיםצבא וביטחון

העברת אמצעי הלחימה מארה"ב לישראל תחת מעטה סודיות – אך לא אוקראינה

מלחמת "חרבות ברזל" נכנסת לחודש השני שלה ומעט מאוד ידוע על הסיוע הביטחוני שהעבירה ארצות הברית לישראל ובאיזה אמצעי לחימה מדובר. זאת בעוד שממשל ביידן פרסם רשימה מפורטת בת שלושה עמודים של כלי הנשק והציוד הצבאי שסיפקה לאוקראינה, כולל כמויות. על הסיוע הביטחוני של ארצות הברית לישראל דווח רק ש "בית הנבחרים אישר סיוע לישראל בסך 14.3 מיליארד דולר".

רשימת הסיוע של ארצות הברית לאוקראינה
רשימת הסיוע של ארצות הברית לאוקראינה

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, הודה בחשאיות בתדרוך עיתונאים ב-23 באוקטובר, כי בעוד הסיוע הביטחוני של ארה"ב נמשך "על בסיס כמעט יומי, אנחנו נזהרים לא לכמת או להיכנס לפרטים רבים מדי לגבי מה שהם מקבלים". הוא הסביר כי "זאת מטעם האבטחה המבצעית שלהם, כמובן."

באתר החדשות The Intercept הרימו גבה לגבי הסיבה שסיפק דובר המועצה לביטחון לאומי, "הטענה שפרסום מידע נוסף יפגע בביטחון המבצעי של הצבא הישראלי הוא סיפור כיסוי למאמצים לצמצם מידע על סוגי הנשק המסופקים לישראל ואופן השימוש בהם", אמר עמית ויליאם הרטונג ל-The Intercept. "אני חושב שחוסר השקיפות התכליתי לגבי הנשק שארה"ב מספקת לישראל 'על בסיס יומיומי' קשור למדיניות הממשל הרחבה יותר של צמצום המידה שבה ישראל תשתמש בנשק הזה כדי לבצע פשעי מלחמה ולהרוג אזרחים בעזה. ."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גנרל ימי בדימוס שעבד באזור, שביקש להישאר אנונימי כי מכיוון שלא הוסמך על ידי מעסיקו לשעבר לדבר בפומבי, ייחס את הסודיות לרגישות הפוליטית של הסכסוך. במיוחד, אמר הקצין בדימוס, כלי נשק המשמשים בלוחמה עירונית מדלת לדלת, שעשויים לגרום לנפגעים אזרחיים, לא יהיו משהו שהממשל רוצה לפרסם.

בשנים האחרונות, התלקחויות של אלימות בין ישראל לחמאס ברצועת עזה גררו לעתים קרובות מלחמות אוויריות ישראליות עם מספר מוגבל של חיילים ישראלים שנכנסו למובלעת הנצורה. הפעם האחרונה בה הייתה פלישה קרקעית רחבת היקף של צבא ההגנה לישראל לעזה הייתה במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014 .

בעוד שהפלישה של 2014 ראתה חיילים ישראלים בעזה במשך פחות מחודש, שר הביטחון של ישראל אמר לאחרונה לעיתונאים שהמלחמה תימשך לפחות כמה חודשים. המטרה של הסרת חמאס לחלוטין מהשלטון הינה מחויבות משמעותית מאוד ודורשת נוכחות קרקעית ארוכת טווח ולחימה עירונית כבדה. לפי ה"ניו יורקר" , גורמים ישראלים אמרו לעמיתיהם האמריקאים שהמלחמה יכולה להימשך 10 שנים. על פי הדיווחים, ממשל ביידן מודאג מכך שהמטרות הצבאיות של ישראל אינן ניתנות להשגה.

העברת סיוע - ארצות הברית
צילום: U.S. Air Force

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום שני האחרון כי ישראל תישאר בעזה לתקופה בלתי מוגבלת ותהיה לה האחריות הביטחונית הכוללת, "ראינו מה קורה כשאין לנו אותה", אמר.

מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר זלג לעיתונות בהדרגה מידע קטן על סוגי אמצעי הלחימה שארה"ב סיפקה לישראל, "תחמושת מונחית דיוק, פצצות בקוטר קטן, ארטילריה, תחמושת, מיירטי כיפת ברזל וציוד קריטי אחר", אמר דובר הפנטגון הגנרל פט ריידר זאת על אף שממשל ביידן סירב בתחילה לזהות מערכות נשק ספציפיות כלשהן.

מה כרוך ב"ציוד קריטי אחר" נותר בגדר תעלומה, וכך גם פרטים לגבי כמות הנשק המסופקת, שהממשל סירב לחשוף.

"השקיפות בהעברת נשק לאוקראינה באה במידה רבה בגלל הרגשה של הממשל שהם עסוקים במיזם אצילי", אמר הרטונג. "למרות שלישראל בהחלט יש את הזכות להגן על עצמה מפני הפיגוע הנורא שביצע חמאס, תגובתה – הפצצה ומצור מלא על שני מיליון בני אדם, והרג אלפי אנשים חפים מפשע – תוארה על ידי מומחים בלתי תלויים, כביצוע פשעי מלחמה".

מעבר לכמויות בלבד, ישנם כלי נשק ספציפיים שהפנטגון מספק לישראל שלא נחשפו בפומבי, אמר גנרל הנחתים ל- The Intercept.

ככל שהנשקים ממשיכים לזרום, עשרות מטוסי תובלה צבאיים C-17 הנושאים תחמושת חצו את האוקיינוס ​​האטלנטי שעשו דרכם מארצות הברית לישראל, כך עולה מנתוני אתר מעקב הטיסות, כאשר רובם נוחתים בבסיס נבטים.

הנשיא ג'ו ביידן ביקש סיוע של 14.3 מיליארד דולר לישראל בנוסף ליותר מ-3 מיליארד דולר בסיוע צבאי שהיא כבר מספקת. לאחרונה, ממשל ביידן מתכנן לשלוח לישראל פצצות ספייס מדויקות בעלות של 320 מיליון דולר, כפי שדווח לאחרונה.

היום פורסם כי ישראל ביקשה סיוע של 200 מל"טים מתאבדים מדגם מסוג Switchblade 600.

יש לציין כי מלבד הסיוע הביטחוני לישראל, ארצות הברית מסייעת גם בהיבט ההרתעתי ושלחה למזרח התיכון שתי נושאות מטוסים, צוללת גרעינית מהגדולה והמתקדמת בעולם וכן כוחות מיוחדים.

Back to top button