חדשות הארץמבזקים

דוד מידן חושף: "אלה שלושת שחקני המפתח לשחרור החטופים מעזה"

גורמים ישראליים מביעים היום (שבת) אופטימיות בנוגע לגיבוש עסקה לשחרור החטופים ברצועת עזה, אך ההסכם עשוי להיות "הסכם ביניים ומוגבל".

העסקה עשויה לכלול רק כמה עשרות ילדים וקשישים ישראליים חטופים וביניהם גם כמה בעלי אזרחות כפולה, כך לפי שני גורמים בישראל שדיברו באנונימיות על הנושא הרגיש של החטופים.

אותם גורמים ציינו כי הרחבת ההפוגות ההומניטריות בצפון רצועת עזה סייעה להתקדם בשיחות התיווך עם הקטארים והמצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים השבוע להפסקות הומניטריות יומיות של ארבע שעות בהפצצות על עזה, לאחר כמעט שבועיים של לחץ מצד ממשל ביידן. כך דווח היום באתר "פוליטיקו" האמריקאי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שני הגורמים הזהירו כי נותרו עדיין מספר בעיות שעלולות לדרדר בקלות את ההסכם, כולל זה שהחמאס נמנעים להציג רשימה מלאה של החטופים שמוחזקים ברצועת עזה. הזרוע הצבאית של חמאס דורשת הפסקת אש או הפסקה הומניטרית ארוכה יותר של עד שבוע, אמרו הגורמים הישראליים.

דוד מידן, בכיר לשעבר במוסד שהיה מתאם השבויים והנעדרים מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, סבור ש"משהו זז מתחת לפני השטח" לגבי החטופים. ההפסקות ההומניטריות שנתניהו הסכים להן "עשויות להוביל לכמה צעדים חיוביים", אמר מידן בראיון בלעדי לאתר "פוליטיקו".

לפני יותר מעשור ניהל מידן משא ומתן על העסקה להבטחת שחרורו של החייל גלעד שליט שנפל בשבי חמאס ב-2006, תמורת 1,027 אסירים פלסטינים. מידן, שייעץ למשפחות החטופים הישראלים, ייעץ גם לדיפלומטים אמריקאים ושליחו החדש של נתניהו, גל הירש.

חמישה חודשים לאחר שחרור של גלעד שליט
חמישה חודשים לאחר שחרור של גלעד שליט. צילום: משה מילנר, לע"מ

מידן יעץ להירש ולאמריקאים לא לבזבז זמן בין ערוצי תקשורת שונים ולמקד את מאמציהם בזיהוי מתווכים שיכולים להגיע למקבלי ההחלטות המרכזיים – כלומר מנהיגי הצבא של חמאס בעזה. הוא אמר להם כי "המנהיגים הפוליטיים מחוץ לעזה שנמצאים בקטאר אינם רלוונטיים כל כך".

"כשהובלתי משא ומתן לפני 12 שנים, לא הבנתי בהתחלה מי בדיוק היו שחקני המפתח. לבסוף הבנתי שאדם המפתח אז היה אחמד ג'עברי", אמר מידן. ג'עברי בשנת 2006 היה מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם. הוא נהרג לאחר מכן בשנת 2012 בתקיפה אווירית ישראלית ממוקדת.

כעת אומר מידן כי יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה וממייסדי הזרוע הצבאית של הארגון, הוא שחקן המפתח – יחד עם מוחמד דף, שתכנן את מתקפת הטרור בדרום ישראל ב-7 באוקטובר, ומרואן עיסא, שהוא סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס. "אלה השלושה" אמר.

מנהיג חמאס - יחיא סינוואר
אילוסטרציה. צילום: טלגרם חמאס

"האמריקנים מעורבים עמוקות. יש לי הרושם שבצד האמריקאי יש רמה גבוהה מאוד של מעורבות והיא מגיעה ישר מלמעלה", אמר מידן. אבל את התפקיד האמריקני אפשר רק להגביל, וושינגטון לא נמצאת במיקום הטוב ביותר לנהל את המשא ומתן. "מה שהיא יכולה לעשות זה ללחוץ על המצרים והקטרים ​​ולהשרות תחושת דחיפות", הוא אומר.

בשבוע שעבר היו ראש המוסד דיוויד ברנע ומנהל ה-CIA ויליאם ברנס בקטאר כדי לדון עם ראש ממשלת קטאר בדרכים לשחרור החטופים בעזה.

מידן אמר שהמשא ומתן הפעם יהיה קשה יותר ממה שנתקל בו לפני תריסר שנים. ראשית, מדובר היה על חייל אחד ולא בסביבות 240 חטופים, רובם אזרחים. כמו כן הסביר שלא ניהל את המשא ומתן על רקע מלחמה.

ולמרות שהוא לא יכול היה לשבת מול ג'עברי בגלל החוקים הישראליים, הוא ומנהיג חמאס היו בחדרים סמוכים בקהיר בשלבים האחרונים כשהמצרים מעבירים הודעות הלוך ושוב תוך כדי מיקוח. מידן ידע שהעסקה קרובה כשג'עברי התחיל להבין ולקבל את זה שישראל לא תוכל לשחרר חלק מהפלסטינים שחמאס רצתה לשחרר. "זה היה כשידעתי שהוא הופך לפרגמטי", אמר.

לגנרלים המצריים הייתה אז חשיבות מכרעת בביצוע עסקת שליט, לדברי מידן. הוא חושב שהם יהיו שוב המפתח – כולל גנרל אחד שהוביל את הנבחרת המצרית ב-2006. "עכשיו זה אפילו יותר מורכב", אמר מידן. אף אחד לא נמצא בחדרים סמוכים, וזה הרבה יותר קשה וגוזל זמן.

"מה שיש עכשיו זה שהישראלים והאמריקאים מדברים עם הקטארים, שמעבירים מסרים למנהיגים הפוליטיים של חמאס בדוחא, שלאחר מכן מתקשרים עם עזה. ויש את המצרים שמדברים עם מנהיגי חמאס בעזה. הישראלים מנסחים הצעות והאמריקאים משנים אותן. הקטארים והמצרים גם מציעים הצעות. הגרסה הסופית נשלחת לעזה דרך מנהיגי חמאס בדוחא", הוסיף.

לחמאס יש דרכים שונות לתקשר בין המנהיגים המדיניים והצבאיים, כולל שימוש בטלפונים סלולריים, המנוטרים בקלות. "כל סבב מיקוח שלוקח יומיים-שלושה" אשר מאט את התהליך אומר מידן. "זה לוקח הרבה זמן אבל הזמן הוא המהות", אמר.

מידן רצה שישראל תתעדף את המשא ומתן לשחרור החטופים הרבה יותר מוקדם – ולפני שישראל התחילה את המלחמה בעזה והפעולות הקרקעיות הצבאיות ברצועה.

"עכשיו אנחנו במצב אחר", אמר. הוא מאשים את נתניהו שגרר רגליים. "הקשבתי היטב להצהרותיהם של מנהיגי חמאס. התרשמתי שהם נדהמו מהזעם הבינלאומי לאחר הפיגוע הנורא ב-7 באוקטובר וניסו לטעון שכל מה שקרה לא בוצע על ידי הלוחמים שלהם." אמר מידן.

מידן אמר שהדרך הטובה ביותר לגבש עסקה כעת היא להשתמש בהפסקות ההומניטריות כדי ללחוץ על חמאס, ולטעון שהם צריכים לשחרר תינוקות, ילדים, קשישים וחולים שמוחזקים בשבי, "אבל זה מאוד קשה", אמר.

מידן ציין כי "משפחות החטופים נעשות חסרות סבלנות ומיואשות יותר ויותר. רובם דוחים את הקריאה להפסקת אש, ומשאירים לממשלה לקבוע את הדרכים הטובות ביותר להחזיר את קרוביהם". לדבריו, "רובם טוענים שנתניהו צריך לשחרר את כל הפלסטינים המוחזקים בבתי הכלא הישראליים שחמאס רוצה לשחרר."

"אבל זה יכול להשתנות בקרוב", אמר מידן והוסיף, "הם עוברים רכבת הרים של רגשות ויכולים להגיד דברים שונים מיום ליום – צריך לזכור שיש הרבה קרובים מעורבים ולא כולם מסכימים", אמר מידן. אבל בכל יום שעובר, יותר אומרים לי שצריכה להיות הפסקת אש כדי להציל כמה שיותר בני ערובה".

אם משפחות החטופים כקבוצה יתחילו לקרוא להפסקת אש, זה עלול לשנות את הפוליטיקה הפנימית בישראל באופן דרמטי, ולהציג בפני נתניהו רגע פוליטי שעלול להיות נפיץ, אומרים פוליטיקאים מהאופוזיציה. מטרת המלחמה להרוס את היכולות הצבאיות של חמאס, להרוס את הארגון כדי למנוע אירוע דומה שמו זה שאירע ב- 7 באוקטובר וזוכה לגיבוי ציבורי עצום. אבל אם ישראל תעמוד בפני בחירה ברורה בין החטופים למערכה הצבאית, אז הישראלים יעדיפו לקבל את השבויים, אומרים כמה פוליטיקאים מהאופוזיציה.

אשקלון - מייצג - חטופות - חטופים
צילום: אחי בנאי

"בעיקרון, אם אתה שואל אותי, בני הערובה צריכים לבוא קודם. אנחנו צריכים להחזיר אותם הביתה", אמר לאתר "פוליטיקו" יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד. למרות שלדבריו הוא חושב שבמונחים פרקטיים ישראל לא תעמוד בפני דילמה כזו של שחור-לבן. אבל אם כן, "תהיה לנו הזדמנות להרוג את מי שאנחנו צריכים להרוג אחר כך. אם אנחנו עומדים בפני בחירה, אז אנחנו חייבים ללכת עם בני הערובה כי זה החוזה הבסיסי שיש למדינה עם המשפחות", הוסיף.

לפיד סינק סעודיה עברית צילום עידו רימון 126
ארכיון. צילום: עידו רימון

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מסכים שלא חייבת להיות בחירה ברורה. "אני לא בטוח שזה יגיע לאו או. אני לא חושב שאם ישראל תפסיק עכשיו, אז נשיג את בני הערובה. ואני לא חושב שאם לא נעצור, נאבד את בני הערובה", אמר.

"כאשר ניהלנו משא ומתן לשחרור גלעד שליט, עדיין התעמתנו עם חמאס והרגנו מחבלים והם מעולם לא פגעו בו כי הם הבינו שהוא נכס וקלף מיקוח שהם לא רצו לאבד. הם מגנים על הנכסים", אמר. אבל הוא ופוליטיקאים אחרים מודים ואומרים שאם משפחות החטופים יקראו בהמוניהם להפסקת אש, זה יפגע בפוליטיקה הפנימית של ישראל.

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

Back to top button