חדשות חוץמבזקים

ארגון זכויות אמריקאי תובע את הנשיא ביידן על "כישלון במניעת רצח עם" בעזה

המרכז לזכויות חוקתיות (CCR) בניו יורק בשם מספר קבוצות ומספר פלסטינים יחידים הגיש תביעה נגד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על כך שנכשל לכאורה בתפקידו על פי החוקים הבינלאומיים והחוקים בארה"ב למנוע מישראל לבצע "רצח עם" (כלשון התביעה), בעזה. כך מדווח הלילה (שלישי) עיתון "הגרדיאן" הבריטי.

בתלונה שהוגשה נטען כי פעולותיה של ישראל, הכוללות "הרג המוני", תוך כדי התמקדות בתשתיות אזרחיות וגירוש בכפייה, מסתכמות ברצח עם. ה-CCR אמר שהאמנה הבינלאומית נגד רצח עם משנת 1948 מחייבת את ארה"ב ומדינות אחרות להשתמש בכוחן ובהשפעתם כדי לעצור את ההרג.

"כבעלת בריתה הקרובה ביותר והתומכת החזקה ביותר של ישראל, בהיותה מספקת הסיוע הצבאי הגדול ביותר שלה בפער גדול וכאשר ישראל היא המקבלת המצטברת הגדולה ביותר של סיוע חוץ אמריקאי מאז מלחמת העולם השנייה, לארצות הברית יש את האמצעים הזמינים להשפיע על מנת להרתיע פקידים ישראלים למנוע את הפעולות נגד העם הפלסטיני בעזה", נטען בתלונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התביעה, שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בקליפורניה, מבקשת מבית המשפט למנוע מארה"ב לספק נשק, כסף ותמיכה דיפלומטית לישראל. היא מבקשת גם להכריז כי הנשיא ג'ו ביידן, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, ושר ההגנה לויד אוסטין, נדרשים "לנקוט בכל האמצעים שבכוחם כדי למנוע פעולות של רצח עם על ידי ישראל נגד העם הפלסטיני בעזה". דרישה זו כוללת הפעלת לחץ על ישראל להפסיק את ההפצצות בעזה, להסיר את המצור שלה על השטח ולמנוע גירוש בכוח של פלסטינים.

ה-CCR, שזכה בתיק חשוב בבית המשפט העליון של ארה"ב ב-2004 לביסוס זכויות האסירים המוחזקים על ידי הצבא האמריקני במחנה הכליאה גואנטנמו, אמר כי התקפת חמאס ב-7 באוקטובר, שבה היו כ-1,200 בני אדם הרוגים ויותר מ-200 נחטפו, אינו מספק הצדקה משפטית להיקף המתקפה של ישראל על עזה, שהרגה יותר מ-11,000 פלסטינים, בהם 4,600 ילדים, ועקירה של 1.5 מיליון בני אדם.

פעילות צה"ל - מלחמה - חרבות ברזל - רצועת עזה - טנקים - לוחמים
צילום: דובר צה"ל

התביעה מגיעה בזמן שבית המשפט הפלילי הבינלאומי חוקר את ישראל וחמאס בגין פשעי מלחמה לכאורה. אבל חוקרי משפט אומרים שרצח עם הוא פשע שקשה יותר להוכיח ומטיל ספק אם ניתן יהיה לאלץ את הנשיא לחקור שישראל מבצעת רצח עם ולחייב אותו לפעול.

הנשיא ביל קלינטון סירב להכיר ברצח השיטתי של 800,000 בני הטוטסי ברואנדה בשנת 1994 כרצח עם, כדי לעקוף את החובה המשפטית להתערב. מאוחר יותר הוא התנצל בפני העם הרואנדי.

האמנה משנת 1948, שנכתבה בעקבות השואה, מגדירה רצח עם כ"כוונה להשמיד, כולה או חלקית, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית, ככזו". הסעיף הראשון של האמנה דורש מהחותמים, הכוללים את ארה"ב, "למנוע ולהעניש" בגין רצח עם.

התביעה מפרטת שורה של פעולות שננקטו על ידי ישראל, שלפי ה-CCR עולה בגדר רצח עם נגד העם הפלסטיני. אלה כוללים את היקף מקרי המוות של אזרחים, ענישה קולקטיבית מערכתית ו"שלילת צרכי החיים הבסיסיים ביותר".

התובעים אמרו כי ההוראה הישראלית ליותר ממיליון פלסטינים לעזוב את בתיהם בעזה, לצד השפה בה משתמשים מנהיגים פוליטיים וצבאיים ישראלים, מסתכמת בקריאה לבצע רצח עם. בתביעה צוין ציטוט של בנימין נתניהו אומר: "עליך לזכור מה עמלק עשה לך, אומר התנ"ך הקדוש שלנו, ואנו זוכרים, ואנחנו נלחמים".

בתלונת ה-CCR נאמר: "בתנ"ך, אלוהים מצווה על השמדת גברים, נשים, ילדים ובעלי חיים עמלקים, וציווי זה מתואר על ידי חוקרים כ'רצח עם בצו האלוהי'".

בתביעה נאמר כי קצינים ישראלים בכירים הצהירו על "הכוונה להרוס את חיי הפלסטינים בעזה", כולל מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שאמר: "בחיות אדם מטפלים בהתאם – ישראל הטילה מצור מוחלט על עזה. לא יהיה חשמל, לא יהיה מים, יהיה הרס.
גיהינום רציתם – וגיהינום תקבלו."

צילום: דוברות מתפ"ש

ה-CCR ציטט בית דין בינלאומי לצדק שקבע כי קיימת מחויבות של מדינות למנוע רצח עם באמצעות "כל האמצעים העומדים לרשותן באופן סביר".

"על פי החוק הבינלאומי, על ארה"ב מוטלת החובה לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי למנוע רצח עם", נכתב בתביעה.

ה-CCR אמר כי ארה"ב אישרה לאחרונה את הסכמתה להתחייבותה למנוע ולהעניש רצח עם. "כאשר התערבה בתיק של אוקראינה נגד רוסיה בבית הדין הבינלאומי לצדק, ארה"ב הכירה במפורש, כפי שקבע בית משפט זה בעבר, כי "החובה של מדינה למנוע, והחובה המקבילה לפעול, מתעוררות ברגע שנודע למדינה על קיומו של סיכון רציני לביצוע רצח עם, או שהייתה צריכה לדעת על קיומו'", נכתב בתביעה.

תקיפות צה"ל - רצועת עזה - מלחמה - הריסות
צילום: מוחמד עבד אל-עזיז אל-רנטיסי
תקיפות צה"ל - רצועת עזה - מלחמה - הריסות
צילום: מוחמד עבד אל-עזיז אל-רנטיסי

Back to top button