מבזקיםפוליטי / מדיני

אלמוג כהן בביקורת על צה"ל: "לאחר הנצחון, הצבא יהיה חייב להקשיב לחיילים הפשוטים"

חבר הכנסת מטעם מפלגת "עוצמה יהודית" פרסם לפני זמן קצר (מוצ"ש) בפייסבוק ביקורת להתנהלות צה"ל דווקא בזמן הלחימה וקרא למעט צניעות והקשבה לחיילים בעלי דרגות נמוכות יותר.

אלמוג כהן פתח את דבריו בחוויה אישית שלו אל מול גורמים שונים:
"‏על צניעות, משקפת ופלזמה.
צבא או כל ארגון מבצעי אחר, כמו לוחם, חייב להיות צנוע. הצניעות, היא הבסיס הטוב ביותר ללמידה (ע״ע ר׳ עקיבא שהחל ללמוד תורה בגיל 40).
אסביר, לפני שהודחתי מועדת חו״ב(חודש מאי) היה לי נוהג: לפני כל סקירת זירה, הייתי נפגש או משיג טלפונית את הלוחמים ואנשי המודיעין בגזרה ״הזוטרים״, מה שנקרא לחוש אותם ולשמוע את מה שיש להם להשמיע ובהכרח שלא רוצים שאשמע.
ואז למחרת, ראיתי מולי את הקצונה הבכירה ביוהרה לא נורמלית מעוותת מציאות מבצעית ומסלפת את המציאות מבלי למצמץ. בשלב הבא הייתי מעמיד אותם עם האמת המרה. חלקם היו נבוכים וחלקם המשיכו בקו המתנשא של ״מי הפישר הזה שילמד אותי״(כמובן שלא נאמר אך לא יכולתי שלא לחוש זאת). "

אלמוג כהן - מהומה בוועדת החוקה
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ובהמשך התייחס לאפשרות של תחקיר לאחר המלחמה:
"הצניעות היא מעלה חשובה לכל ארגון שפועל וטועה (מי שלא פועל ודאי שלא יטעה) ומהם לצערי לא ראיתי קורטוב של צניעות, להיפך יוהרה חסרת בסיס ואמונה שהחכמה חונה אצלם, ואצלם בלבד.
לא, תחקיר הוא לא אינדיקציה לצניעות, תחקיר זה הדלקת המנגל שעליו שמים את הדרגות הנמוכות יותר(לאו דווקא ענישתית, יותר תודעתית).
לאחר הנצחון, הצבא יהיה חייב לערוך שיעור בצניעות, להקשיב לחיילים הפשוטים אלו שחיים את הגזרה, אלו שמתריעים על הבעיות אבל מבוטלים בהינף יד, החכמה שלהם היא לא פחות משמעותית.
אנו כחברה קידשנו את הדרגות והרזומה (שימו לב לשדרת ההנהגה מקום המדינה) ואולי זו בכלל טעות? לענ״ד הסרן או הסמ״ר לעיתים מבינים טוב יותר מכל אלוף אחר. היו אפילו מקרים שבהיותי לוחם ״פשוט״ התעמתתי עם בכירים ממני פי כמה בנוגע לדרך הפעולה, בד״כ אמרתי לו: אתה רוצה להחליף אותי במשימה? שם נגמר הויכוח.
כאשר אני מגיע לארגון היררכי אני מבקש לשוחח תמיד עם אנשי השטח ״הזוטרים״, אלו שקולם אינו נשמע והדרגות שלהם נוצצות הכי פחות. מניסיוני המועט, אלו האנשים שקוראים את האויב בצורה הפשטנית והנכונה ביותר. דרך המשקפת ולא דרך הפלזמה. אני מצפה מצה״ל היקר לכולנו, לעשות חושבים, לשנות את התרבות הארגונית (שאם לומר את האמת, כלל הארגונים שותפים לה) ובה דעתם של האנשים הפשוטים אינה נשמעת ולעיתים מבוטלת על הסף.
ואולי פשטות זה בכלל מה שאנו צריכים?
עם ישראל חי וינצח."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

Back to top button