חיל האוויר דרש – ועדת כלכלה אישרה תקנות לזיהוי מרחוק של רחפנים
בעקבות מלחמת חרבות ברזל, חיל האוויר העלה צורך מבצעי דחוף לייצר תמונה אווירית של כל הכטב"מים שמופעלים בגובה נמוך על ידי גורמים אזרחיים, זאת במטרה לשפר את יכולת הגילוי של כטב"מים עוינים, ולסייע במשימה של הגנת שמי המדינה. לצורך כך ועדת כלכלה אישרה תקנות לזיהוי מרחוק של רחפנים
ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה: "התקנות שאנחנו מאשרים כאן יהיו רלוונטיות רק לתקופת המלחמה. חיל האוויר הוא הגורם המתכלל והקובע בהקשר של שליטה במרחב השמיים של ישראל. אני מבקש ללכת לקראת החברות המסחריות בסיוע כספי, אני רואה בהתקנה של רכיב הזיהוי צורך מלחמתי לכל דבר ועניין ומבקש ממשרד האוצר לסייע במימון העלויות הנלוות לתקנות. אנחנו נייצר פתרון מדויק לבעיה של הפעלת רחפנים לצורכי ריסוס בשדות החקלאיים, אם צריך משרד האוצר יכניס את היד לכיס לסיוע כספי כדי לא ליצור בעיה עמוקה יותר בהמשך. תחילת התקנות בעוד 7 ימים ע"מ לאפשר לכל הגורמים להיערך ולפתור את הבעיות שקיימות".
בחיל האוויר ציינו במהלך הדיון כי מתחילת הלחימה השמיים צפופים, התקנות שאישרנו יעניקו למערכת הביטחונית יתרון גדול בנושא זיהוי כלי הטיס במרחב האווירי ויכולת לאתר ביתר קלות כלי טייס עוין שמנסה לחדור למרחב האווירי של ישראל. במשרד התחבורה מדגישים כי התקנות נכתבו לאור צרכי מערכת הביטחון הנובעים ממצב המלחמה והצורך הקריטי לזהות כלי טיס בלתי מאוישים אל מול המאמצים המתמשכים של חמאס וחיזבאללה, לתקוף את מדינת ישראל בעזרת כלי טיס בלתי מאוישים. מעבר לכך, כל פירוט נוסף עלול להוות פגיעה ביכולת של מערכת הביטחון להתמודד עם האיום של כלי טיס בלתי מאוישים.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
חיל האוויר מבקש כי תוחל חובה על כל הכטב"מים הפועלים בישראל בגובה נמוך להפעיל RID (Remote Identification) – להיות בעלי יכולת להעביר נתוני זיהוי והפעלה (מיקום, גובה, כיוון ומהירות, עם "חתימת זמן" – הזמן שבו נמדד הנתון) בזמן אמת ליחידת ניהול תעבורה אווירית, אשר תוכל לייצר תמונה אווירית ברמת דיוק ועדכניות גבוהה בזמן אמת, שתהיה זמינה לכוחות הביטחון הרלבנטיים. מערכת מעין זו תתרום גם למניעת קונפליקטים בטיחותיים עם תעבורה אווירית בגובה נמוך שכרגע פועלת בעצימות גבוהה יותר.
ברקע הדברים, מתחילת המלחמה מינהל רת"א, מכוח סמכותו לפי סעיף 92 לחוק הטיס, אסר באופן גורף הפעלת טיסנים ממונעים נהוגי רדיו למטרות פנאי וספורט. זאת במטרה לצמצם את הסכנה בזיהוי שגוי של הטיסן על ידי כוחות הביטחון כטיסן עוין, וכן להפחית את הסיכון לכלי טיס בגובה נמוך של חיל האוויר, משטרת ישראל וכוחות כיבוי והצלה הפועלים בעצימות גבוהה בימים אלה. האיסור לא חל על טיסנים שהטסתם אושרה על ידי רת״א או מערכת הביטחון (אשר קיבלו הוראות פרטניות לגבי מתווה ההטסה המותר להם). כטב"מים למטרות מסחריות ועבודה עדיין מורשים לפעול תחת מגבלות מחמירות יותר מאשר ברגיל, למשל מרחק מהגבול.
ליבי בהט, רשות התעופה האזרחית: "שמי המדינה מתנהגים אחרת בזמן מלחמה. אנחנו רוצים לאפשר הטסה של כלי טיס לחברות אזרחיות ולכיתות כוננות עם צרכי אבטחה, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת זה באמצעות קבלת תמונת שמיים עדכנית לגורמי הביטחון. מאז תחילת הלחימה יש שתי חברות שעוקבות אחר תנועת הכתב"מים האזרחיים ונרשמו כבר מעל לאלף כלי טייס שכאלה".