מבזקיםרצועת עזה

התיעוד של חמאס הוא מופע יחסי ציבור ומפגן כוח – זו מטרת ארגון הטרור

ארגון הטרור חמאס פרסם אמש (ראשון) תיעוד משחרור החטופים, במסגרת הפעימה השלישית של העסקה, כפי שעשה בשתי הפעמים הקודמות. אך התיעוד הפעם היה שונה ונועד להעביר מסר לישראל ולעולם "אנחנו בשליטה מלאה".

בתיעוד שפרסם חמאס ניתן היה לשים לב כי הושקעה מחשבה, כיצד מצד אחד לגרום לישראל מבוכה, ומצד שני לשדר לעולם שגם אחרי 51 ימי לחימה הם עדיין שולטים ברחובות העיר.

לאחר שנשמעו בישראל הערכות שונות על כך שהחטופים מוחזקים בדרום הרצועה, לאחר מעל 50 ימי לחימה ברצועת עזה ולאחר שצה"ל הודיע לפני הפסקת האש שצפון הרצועה טוהר ממחבלים ונמצא בידיו, בחמאס החליטו להפוך את שחרור החטופים למופע "יחסי ציבור" ומפגן כח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסופר והפרשן הפוליטי הירדני "עריב אלרנטאווי" כתב בעמוד הטוויטר שלו: "ישראל ציפתה שהשבויים שלה ייצאו ממנהרה בדרום הרצועה כי רוב האסירים נתפסו מהתנחלויות סמוכות ועדיין אין לה שליטה על דרום הרצועה. ההפתעה / אכזבה עבור הציונים הייתה כאשר השבויים הוצאו מהצפון, מקום שהצבא הישראלי טוען שכבש וטיהר אותו! לאחר 49 ימי מלחמה. כל יום הפתעה אחרת".

בתיעוד ניתן לראות את מחבלי חמאס נוסעים עם רכבם, כשבדרך מנופפים להם בידיהם עשרות תושבי המקום כשהם מחויכים ומריעים להם. החמושים מגיעים אל הרחבה ברחוב סוק אלג'ומעה שבשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה שבצפון הרצועה ומתכנסים ליד מסגד אל-איסלאח ו"אנדרטת ההתנגדות", שבה מוצג פסל של אגרוף קפוץ המחזיק דיסקיות צה"ליות כאזכור לחיילי צה"ל שגופותיהם נחטפו במהלך מבצע צוק איתן ב-2014, הדר גולדין שנפל בקרב ברפיח ואורון שאול שנפל בקרב בשג'אעיה.

תושבי המקום מקבלים את מחבלי חמאס בשכונת שג'אעיה
תושבי המקום מקבלים את מחבלי חמאס בשכונת שג'אעיה
מסגד אל-איסלאח בשכונת שאג'אעיה בעזה
מסגד אל-איסלאח בשכונת שאג'אעיה בעזה

המקום צולם במכוון מכמה זוויות שונות ואף נעשה שימוש ברחפן כדי להציג מלמעלה את מספר הכוחות החמושים במקום ולהבליט בצילום תקריב (זום) את "אנדרטת ההתנגדות".

סרטון חמאס ליד מסגד אל-איסלח - בשכונת שג'אעיה
סרטון חמאס ליד מסגד אל-איסלח – בשכונת שג'אעיה
"אנדרטת ההתנגדות", שבה מוצג פסל של אגרוף קפוץ המחזיק דיסקיות צה"ליות
"אנדרטת ההתנגדות", שבה מוצג פסל של אגרוף קפוץ המחזיק דיסקיות צה"ליות
צילום מרחפן של הרחבה ליד מסגד אל-איסלאח ו"אנדרטת ההתנגדות"
צילום מרחפן של הרחבה ליד מסגד אל-איסלאח ו"אנדרטת ההתנגדות"

בהמשך נראים רכבי הצלב האדום מגיעים אל המקום ומחבלי גדודי אל-קאסם מעבירים את החטופים אליהם ולאחר מכן מנופפים בידיהם לשלום. הפעם הסרטון הופץ ללא שמע כלל, זאת לאחר שבסרטון קודם נשמעו "הוראות הבימוי" של ארגון הטרור שבו נשמע את ממחבלי החמאס מורה לחטופים "להמשיך לנופף בידיהם".

צילום: טלגרם חמאס

עזאם אבו עדס, שעל פי מקורות ערבים, מומחה בתקשורת העברית התייחס לחילופי השבויים ולסרטון שהפיץ חמאס ואמר כי "הופעת חמאס במדי הצבא ובמכוניותיו בעת מסירת עצורים היא אינדיקציה לשליטת ההתנגדות ולעוצמתה. חמאס לא שולט בעזה, אבל תושבי עזה חושבים כמו שחמאס בנה את אנשי ההתנגדות ובנה את האנשים הנושאים את אידיאולוגיית ההתנגדות. הפסד הכיבוש במלחמה הזו הוא הפסד של כל מה שישראל בנתה. אם המלחמה תחזור, היא תחזור עם חישובים חדשים וכללי התקשרות חדשים. החזרה למלחמה הזו יקרה מאוד לכיבוש הציוני. הפופולריות של תנועת חמאס בעולם הערבי בשיאה, ואנו עדים להתערערות הנרטיב המופץ בתקשורת העברית."

עוד הוסיף: " הכיבוש מנסה לשדר כל תמונה המאששת את סיפוריו של אנשים שמתנגדים להתנגדות, אך הניסיונות הללו נכשלו. מה שמפחיד את הכיבוש הוא שההתנגדות איננה אליטה שלטת ואינה צבא סדיר, אלא היא חלק מהחברה. הדבר מעיד על הרחבת ההתנגדות לדורות הבאים. בהיסטוריה של המלחמות, הרס הוא לא הסוף, ובנייה מחדש ושיקום של עזה זה אחד הדברים שאפשר לעבוד עליהם בקלות אחרי המלחמה. לאחר המלחמה נהיה עדים לשינוי גדול בכל המסגרות הפוליטיות והצבאיות השולטות בכיבוש, והניצחונות הקודמים שהשיג צבא הכיבוש לא יהיו קיימים יותר. הדור החדש שישלוט בכיבוש יהיה רגיש יותר לתבוסה, והניצחונות האלה לא יושגו עוד אחרי ה-7 באוקטובר."

הערב (שני) צפויה להתקיים הפעימה הרביעית והאחרונה על פי המשא ומתן שהתקיים בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים וקטאר לעסקה זו, אך ייתכן שהצדדים יסכימו להאריך את ימי ההפוגה הזמנית כדי לשחרר חטופים נוספים בתמורה לשחרור מחבלים מבתי הכלא בישראל והכנסת ציוד הומניטרי נוסף לרצועה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר לפני זמן קצר כי "המשא ומתן בנוגע לרשימת המשוחררים הבאים במסגרת מתווה שחרור החטופים נמשך. אנו מודעים למתח שבו מצויות המשפחות, ונוסיף מידע כשהדבר ייתאפשר. אנו מבקשים להימנע מהפצת שמועות ומידע שאינו מהימן."

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש עם חזרת החטופים לשטח ישראל: "החזרנו הערב עוד קבוצה של חטופים – ילדים ונשים, ואנחנו מתרגשים עד עומק ליבנו, העם כולו, כשרואים את האיחוד הזה של המשפחות. זה פשוט מרטיט את הנפש. דיברתי עכשיו עם הנשיא ביידן בהתרגשות רבה, כמובן גם על הילדה הקטנה, אביגיל. איזה אושר לראות אותה איתנו. אבל מנגד, איזה צער שהיא חוזרת למציאות שאין לה הורים. אין לה הורים – אבל יש לה עם שלם שמחבק אותה ואנחנו נדאג לכל צרכיה. מעבר לזה אני רוצה להגיד – יש גם מתווה שאומר שאפשר לשחרר כל יום נוסף עוד עשרה. זה דבר מבורך."

ראש הממשלה הוסיף: "באותה נשימה, אמרתי גם לנשיא שבגמר המתווה אנחנו חוזרים בכל העוצמה לממש את היעדים שלנו: חיסול החמאס, להבטיח שעזה לא תחזור להיות מה שהיא הייתה וכמובן שחרור כל חטופינו. אחרי שהייתי היום בעזה ופגשתי את החיילים שלנו, את החיילים הגיבורים אמיצי הלב הללו, מילואימניקים וסדירים, עם אש בעיניים, אני משוכנע שנצליח במשימה הזאת – כי אין לנו ברירה אחרת".

צילום: רועי אברהם / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

בכתבה נעשה שימוש במדיה לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים. אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected]

Back to top button