חדשות הארץמבזקים

למרות התנגדות האוצר: מימון מלא ללוחמים בשכר לימוד להשכלה גבוהה

אושרה הצעת חוק לקריאה ראשונה – השתתפות מלאה במימון שכר לימוד ללוחמים במוסדות להשכלה גבוהה. יו"ר הוועדה אדלשטיין, "האוצר יכול להמשיך ולהתנגד להצעת החוק שמטיבה עם החיילים, אך אנחנו נמשיך לקדם אותה".

ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעת חוק קליטת חיילים משוחררים. מדובר בארבע בהצעות פרטיות של חברי הכנסת אופיר כץ, שרון ניר, אלי דלל ומיכאל ביטון שהוועדה מיזגה להצעה אחת, שאושרה פה אחד.

יצוין כי במהלך הדיון בוועדה משרד האוצר הביע הסתייגות מההצעה, ומכיוון שמדובר בהצעת חוק תקציבית, תידרש תמיכתם של למעלה מ-50 חברי כנסת בהצעה. יו"ר הוועדה ח"כ אדלשטיין הודיע כי הליך החקיקה יימשך גם ללא תמיכת האוצר וכי הוא בטוח שימצאו למעלה מ-50 חברי כנסת שיתמכו בהצעה. מדובר בתיקון לחוק שעבר בכנסת ה-24 שזכה לכינוי "ממדים ללימודים", במסגרתו מוצע לקבוע השתתפות מלאה במימון שכר לימוד ללוחמים במוסדות להשכלה גבוהה, במקום 75 אחוזים מימון הניתנים כיום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר להצעה נכתב, "לאחר הדיון הער אשר התקיים בנושא מימון שכר לימוד ללוחמים בכנסת ה-24, במסגרתו עבר חוק קליטת חיילים משוחררים התיקון המוצע מבקש להוסיף להטבות הניתנות לחיילים משוחררים, הטבה של השתתפות מלאה במימון שכר לימוד ללוחמים במוסדות להשכלה גבוהה, בכפוף לעמידה בתנאים המזכים".

תיקון זה יסייע ללוחמים המשוחררים משירות צבאי בהתמודדות עם עומס ההתחייבויות המוטלות עליהם, על ידי הקצאת משאבים למימון שכר לימוד מלא במוסדות השכלה גבוהה. באופן הזה יגבר בטחונו הכלכלי של החייל המשוחרר, יתחזק מעמדו החברתי ותרומתו היצרנית לחברה הישראלית תגבר אף היא.

בשונה מצעירים אחרים ברחבי העולם, החייל המתגייס לשירות במדינת ישראל מקדיש מספר שנים לשירותו הצבאי, שבמהלכן הוא מתקיים מדמי הקיום הצבאיים, שאינם מאפשרים לו לחסוך לצורך לימודים אקדמיים ורכישת מקצוע. רק לאחר תום שירותו הצבאי, באפשרותו להתחיל לחסוך למטרות אלו. תיקון החוק יאפשר לסייע לחיילים המשוחררים לצמצם את פער הזמנים, באופן השוואתי, וייטיב עימם ברכישת השכלה כאמור.

הצעת חוק זו נועדה לממש את התפיסה כי למי שמשרת – מגיע יותר. חובת המדינה להוקיר ולהעצים את המשרתים בצבא ומתן סבסוד מלא ללימודי השכלה גבוהה או ללימודי מקצוע, נוסף על ההטבות כיום, הוא המינימום שניתן לעשות למען מי שנותן מעצמו למען מדינתו.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, "בזמן שהחיילים נלחמים עבור העתיד שלנו, אנחנו נלחם עבור העתיד שלהם. הצעת החוק המורחבת והמוגדלת הזו תעבור. חרף התנגדות האוצר, אנחנו לא עובדים אצל הממשלה, אנחנו ועדת חוץ וביטחון. האוצר יכול להמשיך ולהתנגד להצעת החוק שמטיבה עם החיילים, אך אנחנו נמשיך לקדם אותה".

אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button