מבזקיםצבא וביטחון

דיווח מטריד: חמאס הפעיל מרגלים בתוך בסיסי צה"ל והשיג מפות מפורטות

גודל הכישלון הביטחוני שאירע למדינת ישראל ביום ה-7 באוקטובר מתגלה לעניינו ככל שחולף הזמן מאותה שבת השחורה. מדיווח שפורסם בעיתון הגרדיאן הבריטי עלו פרטים מדהימים ומטרידים כאחד המעידים על ריגול פנימי לכאורה מתוך בסיסי צה"ל.

בדיווח נטען כי חמאס עסק בתכנון המתקפה במשך שנים ושרטט מפות מפורטות בעזרת מרגלים שפעלו בתוך ישראל. נחשפו כבר מסמכים שונים, מפות ורשימות שנתפסו על גופם של המחבלים בפעלו ביום הטבח הנורא בעוטף.

מחבלי חמאס גם החזיקו ברשותם מדריכים על חטיפת בני ערובה ושיחונים מערבית לעברית שאחד מהם כלל את השורה "להרים ידיים ולפסק רגליים". המסמך נכלל במאגר שפורסם אתמול על ידי יחידת המודיעין של צה"ל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
יחידת מודיעין
יחידת מודיעין. צילום: דובר צה"ל (אילוסטרציה)

קצין ישראלי בכיר אמר כי מטרת יחידת המודיעין, שהוקמה מחדש לאחר ה-7 באוקטובר, הייתה להבין את "תוכניות התקיפה וההגנה של חמאס", להשיג מודיעין מבצעי ולהבין טוב יותר את משנתו לאחר שצה"ל נתפס "עם המכנסים למטה", במתקפת הפתע שבה נרצחו כ-1,200 בני אדם וכ- 240 נחטפו לרצועת עזה.

הגילויים האחרונים מדגישים עד כמה מערכת הביטחון החזקה בישראל הבינה מעט את היכולות של חמאס לפני המתקפה ואת הכמות העצומה של הסימנים והרמזים שהחמיצה בדרך.

בשבוע שעבר דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי גורמים ישראלים ראו תוכנית קרב בת 40 עמודים למתקפה הסופית של חמאס אך הם דחו אותה בטענה שהיא קשה מידי לביצוע עבור החמאס. גם אזהרות של תצפיות צה"ל, בעיקר נשים, לפיהן מחבלי חמאס מתאמנים בגלוי לפיגוע, זכו להתעלמות מוחלטת ולזלזול.

תצפיתניות - רצועת עזה
תצפיתניות. צילום: דובר צה"ל (אילוסטרציה)

על פי הדיווח ב"גרדיאן", בין המסמכים שהתגלו הייתה מפה יסודית של בסיס צבאי ישראלי, ככל הנראה מפורטת יותר ממה שהיה נדרש על ידי צה"ל עצמו. חיבור מפה כזו יכול היה להיעשות רק באמצעות "מידע פנימי", כמעט בוודאות של מרגל חמאס, אמר מקור מודיעין ישראלי.

מידע שנאסף ממחשבים ניידים ומחברות שבהן נכתבו תוכניות בכתב יד מעידים על התמקדות חמאס במקומות צבאיים ובנקודות מפתח במרכז ישראל, מה שמצביע על כך שלארגון הטרור היו שאיפות לחדור עשרות קילומטרים בתוך המדינה ברגע שפעיליה יקבלו הוראה לפרוץ פנימה אל תוך ישראל מהחומה המקיפה את הרצועה.

הפירוט וההיקף העצום של המידע שנמצא הובילו גורמים בישראל למסקנה שחמאס עסק בתכנון המבצע הזה במשך שנים – מאמץ שצה"ל וסוכנויות ביון ישראליות אחרות פשוט לא הצליחו לקחת ברצינות כאיום.

ב-7 באוקטובר נשאו לוחמי חמאס טלפונים ניידים עם כרטיסי סים ישראליים ומכשירי קשר, כך שהיה להם יותר מאמצעי תקשורת אחד. בין הפריטים שנמצאו היה משדר רדיו עם סוללה סולארית לשמירה על קשר, כך מתברר כי תכננו לשהות לתקופה ממושכת בישראל.

על פי הערכות, כ-3,000 מחבלי חמאס השתתפו במתקפה וכ- 1,500 נהרגו בשלב הראשוני של הלחימה. אבל התגובה הצבאית הישראלית הייתה כה איטית, שבמקרים מסוימים לקח לצבא שעות רבות להגיב, בעוד שחלק ממחבלי חמאס פעלו בשטח באין מפריע.

אמנם היו סימנים להיערכות זהירה של חמאס, אבל היה גם אלמנט של הרגע האחרון. ישראל מאמינה שרוב מחבלי חמאס מודרו לקראת התקיפה המיועדת, וסיפרו להם על התוכנית רק ברגע האחרון.

לעיתונאים הוצגו אתמול מסמכים ופריטים אחרים שנתפסו אצל מחבלי החמאס, בנוסף לקומץ שפורסמו בפומבי. הכתבים התבקשו שלא לתאר את החומר הנוסף במדויק ולהשמיט מידע כגון מיקומים מסיבות ביטחוניות. רבים מהפריטים שנמצאו במכוניות ששימשו את חמאס היו מזכרות אישיות או משפחתיות. צה"ל מצא גם מפה של חלק מעזה שחשפה אתרים צבאיים של חמאס שלא היו ידועים לה עד כה.

בסיס צבאי - צה"ל
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

אחד המסמכים שפורסם במקור נכתב בכתב יד אך שוחזר ממחשב נייד. הוא מפרט תוכנית לתפיסת עמדת פיקוד של צה"ל קרוב לגדר הגבול עזה עם שתי חוליות חיילים, מפרט את נשקם ותפקידיהם ומכיל מפה מצויירת ידנית של מקום היעד.

מסמכים אחרים, שפורסמו אף הם, מוכיחים כי חמאס ראה ערך בלקיחת בני ערובה. באחד המסמכים היה תיאור "כיצד לקחת בני ערובה" וכמו כן המחבלים תודרכו "לרצוח את כל מי שמנסה לברוח".

הייתה גם המלצה למחבלי החמאס להשתמש ברשימת ביטויים של מילים בעברית. עותקים של רשימות ששוחזרו ופורסמו כמו "להרים ידיים ולפסק את הרגליים" ו- "הסר את הבגדים שלך".

גם טלפונים ומחשבים ניידים שנתפסו על ידי צה"ל סיפקו סרטונים רבים, כולל קטעים גרפיים מהמתקפה האכזרית של חמאס ב-7 באוקטובר, שגורמים ישראליים ראו לעיתונאים ולפוליטיקאים על מנת שיחוו את הזוועה שהתרחשה.

אבל סרטון אחד שפורסם מראה גם את הקלות שבה הצליחה חוליית מחבלים לפוצץ את גדר הביטחון עם ישראל ליד הגבול המצרי. הצילומים שנלקחו ממצלמת GoPro שנשא הלוחם, עוקבים אחר החוליה בתוך ישראל במשך מספר שעות, עד שהלוחם נהרג בקרב יריות בקיבוץ כרם שלום הסמוך לגבול עזה.

Back to top button