מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד לחברי הקואליציה: מה עובר עליכם? איך אתם עושים את זה לעם ישראל?

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא הבוקר (רביעי) נאום בפתח כנס החירום "המחדל הכלכלי-תקציב 23/24" ותקף בחריפות את חברי הקואליציה.

"מעל התקציב הזה מתנוסס דגל שחור. זה לא תקציב, זו פקודה בלתי חוקית בעליל לחברי הכנסת לגנוב את כספי הציבור בזמן מלחמה כדי לעשות פוליטיקה." אמר לפיד והוסיף, "אני קורא מפה לחברי הכנסת של הקואליציה: מה עובר עליכם? איך אתם נותנים לזה לקרות? איך אתם עושים את זה לחיילים ולמפקדים שלנו? למשפחות? לאנשי המילואים? איך אתם עושים את זה לעם ישראל? אני קורא מפה לכל חברי הכנסת מהקואליציה שעוד נותר בהם מצפון ואחריות לאומית להצביע נגד התקציב המחפיר הזה. לעצור את הבושה".

יו"ר האופוזיציה - יאיר לפיד
צילום: אסי אפרתי
יו"ר האופוזיציה - יאיר לפיד
צילום: אסי אפרתי

הנאום המלא:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בוקר טוב,

הכנס הזה הוא נסיון – כמעט והייתי אומר ״נסיון נואש״ – לעצור תקציב הרסני, חפוז, ומושחת, שמועבר – בזמן מלחמה – בניגוד מוחלט לעמדת כל גורמי המקצוע, בנק ישראל, אגף תקציבים, כלכלנים, חברות הדירוג. כלכלה היא לא מדע מדויק, ויש תמיד ויכוחים על תקציבים מפני שהם מבטאים סדר עדיפויות, וסדר עדיפויות מבטא תפיסת עולם, ועדיין, הייתי שר אוצר, הייתי ראש ממשלה, העברתי וגם התנגדתי ללא מעט תקציבים בחיי, ובכל זאת אני לא זוכר קונצנזוס כל כך מוחלט של כל הדרגים והמומחים האפשריים שמדובר בתקציב שהוא אסון מקצועי, חרפה ערכית, חבלה חברתית ועלבון צורב ללוחמים שלנו, למילואימניקים שפרנסתם נפגעה, למשק הישראלי כולו.

בזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה, בזמן שהכלכלה שלנו בנפילה חופשית, גם למול ההבנה שאנחנו הולכים לגידול חד מאוד והכרחי בתקציב הבטחון ולהוצאות של מלחמה ארוכה שאיש לא חזה, ממשלת ישראל ממשיכה להחזיק משרדי ממשלה שהיא בעצמה הודתה שהם מיותרים לחלוטין. במקביל, ובניגוד לכל ההבטחות, הממשלה ממשיכה לפזר כספים קואליציוניים כאילו אין מחר. אם זה לא ייעצר, לא בטוח שיהיה מחר. אם הכסף הזה לא ייעצר, אנחנו עלולים להיקלע לעשור אבוד. הדירוג שלנו יירד, הריביות יעלו, ההשקעות הזרות יברחו, ההייטק הישראלי, שהוא המנוע של המשק, יילך למקומות אחרים.

אין לאף אחד, גם לא לאופוזיציה, ויכוח עם זה שהמדינה צריכה להוציא יותר. בזמן מלחמה ההוצאות גדלות, ובזמן של האטה במשק הפתרון הוא במקרים רבים דווקא להוציא יותר כסף כדי להתניע מחדש את הכלכלה. אלא שההוצאות האלה צריכות להיות חכמות, מכוונות צמיחה, או פשוט מוצדקות מבחינה בטחונית או כלכלית. את התקציב הזה אין דרך להצדיק. אין דרך להצדיק מיליארדי שקלים שמטרתם היחידה לוודא שעוד ועוד צעירים לא ייצאו לעבודה במגזר החרדי. אין דרך להצדיק מאות מיליוני שקלים למיזמים משיחיים הזויים של אורית סטרוק, או למשרדים המיותרים של עמיחי אליהו ופורוש.

אין דרך להצדיק את זה שבימים שבהם כל אזרח ישראלי מצטמצם ההוצאות על משרדי ממשלה ולשכות שרים עולות מ-786 מיליון שקל ל-1.06 מיליארד. שמשרד ירושלים זינק מ-26 מיליון שקל ל-68 מיליון שקל כדי שיהיה לו מספיק כסף כדי לא לעשות כלום. שמשרד המורשת זינק ל-101 מיליון שקל. שהמשרד של סטרוק שילש את תקציבו ל-343 מיליון שקל. שהמשרד לשיתוף פעולה איזורי, שהאיזור היחיד שבו הוא פועל זה מינויים פוליטיים קפץ מ-21 מיליון שקל ל-38 מיליון שקל. יכולתי להמשיך, אבל אני אשאיר לגורמי המקצוע לפרט לכם את שאר המספרים המחרידים.

בעיקר אין דרך להצדיק את זה שבזמן שאנחנו נלחמים על חיינו, בזמן שחיילי צה״ל מתרימים גופים זרים בשביל אפודים קרמיים ובירכיות, הממשלה עושה את הפוליטיקה הכי עלובה, הכי אינטרסנטית, הכי חסרת בושה, בכסף שיכול היה לעזור לאנשי המילואים, ללוחמים, לעסקים קטנים שנפגעו קשות, לישובים שלמים שפונו מבתיהם.

בין מדינה לאזרחיה יש חוזה. הוא לא חוזה מורכב. החוזה אומר: אנחנו, האזרחים, עובדים קשה, משלמים מיסים גבוהים, והממשלה מתייחסת לכסף שלנו ביראת כבוד ובזהירות, ומשתמשת בו רק לטובת הכלל. החוזה הזה הופר. הוא הופר בידי ראש ממשלה חסר מצפון ושר אוצר חסר אחריות ושרים חסרי עמוד שדרה. והוא הופר ברגע האחד בחיינו שבו היינו זקוקים יותר מכל לאמון, לערבות הדדית, לממשלה מתפקדת שעוסקת רק בטובת הכלל ולא בטובתם של פוליטיקאים.

התקציב הזה הרי לא קורה בחלל ריק. הוא בא אחרי האסון הבטחוני הקשה בתולדותינו. הממשלה הזו, ראש הממשלה הזה ביוהרתם, ברשלנותם, חתומים על כך שבמשמרת שלהם נרצחו 1,200 אזרחים ישראלים, נחטפו מאות אזרחים נוספים, ישובים שלמים נשרפו וננטשו, בוצעו זוועות ומעשי אימה שרודפים את כולנו בסיוטי הלילה. בעולם מתוקן, האחראים לא היו נשארים בתפקידם אפילו יום אחד. אלא שכולנו החלטנו שאנחנו נשים את הכל בצד עד לנצחון במלחמה. לא שכחנו ולא סלחנו, אבל הבנו שיש עכשיו דברים חשובים יותר. עד שהתברר שהממשלה דווקא שכחה, וראש הממשלה סלח לעצמו ממש בקלות, ומה שהכי חמור, הממשלה מתנהלת ומתנהגת כאילו אין מלחמה, ואין הרוגים, ואין לה שום דבר חשוב יותר מהאינטרסים של פוליטיקאים ומפלגות ומהניסיון של נתניהו לשמור על הכסא שלו בעזרת שוחד פוליטי לשותפיו.

זה לא יכול להמשך וזה לא יכול לעבור. מעל התקציב הזה מתנוסס דגל שחור. זה לא תקציב, זו פקודה בלתי חוקית בעליל לחברי הכנסת לגנוב את כספי הציבור בזמן מלחמה כדי לעשות פוליטיקה. אני קורא מפה לחברי הכנסת של הקואליציה: מה עובר עליכם? איך אתם נותנים לזה לקרות? איך אתם עושים את זה לחיילים ולמפקדים שלנו? למשפחות? לאנשי המילואים? איך אתם עושים את זה לעם ישראל? לא יכול להיות, פשוט בלתי נתפס בעיני, שהם לא מבינים שהכל השתנה. שהמדינה הזו השתנתה. שאי אפשר להמשיך כאילו לא קרה כלום. יש פה חוזה חדש וישראל חדשה.

אני מאמין בכל ליבי בישראל החדשה הזו. בישראל החדשה הזו הממשלה לא תגנוב את הכסף של האזרחים ותעשה איתו פוליטיקה קטנה ומושחתת. עד שהעתיד יגיע, אני קורא מפה לכל חברי הכנסת מהקואליציה שעוד נותר בהם מצפון ואחריות לאומית להצביע נגד התקציב המחפיר הזה. לעצור את הבושה. תודה רבה.

יו"ר האופוזיציה - יאיר לפיד
צילום: אסי אפרתי
יו"ר האופוזיציה - יאיר לפיד
צילום: אסי אפרתי

Back to top button