מבזקיםצבא וביטחון

תחקיר ראשוני של צה"ל לקרב של חטיבת גולני בשג׳אעיה – כל הפרטים

הקרב אתמול (שלישי) אחר הצהריים בשכונת שג׳אעיה בצפון רצועת עזה, הוא הקרב הקשה ביותר שידע צה"ל מאז החל התמרון הקרקעי ב-27 באוקטובר. 10 לוחמי צה"ל מהטובים של לוחמינו נפלו בקרב, ביניהם גם מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני, סא"ל תומר גרינברג ז״ל.

מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה כי לוחמי צוות הקרב של גדוד 53 פעל לטהר מבנים בקסבה של שג׳אעיה. הם נכנסו אל מבנים ומתחמים צבאיים של חמאס בטרה לטהר אותם ממחבלים. לאחר המבנים בשכונה הצפופה, נכנס כוח לוחמים על מנת לבצע סריקה במקום. במהלכה הופעל על הלוחמים מטען, הושלכו לעברם רימונים ובוצע ירי. כתוצאה מכך ארבעה לוחמים נפצעו. כוחות נוספים שהיו מחוץ למבנה ספגו אף הם אש ממחבלים שאיתם ניהלו חילופי ירי. בין הכוחות מחוץ למבנה לארבעת הלוחמים שנפצעו ונותרו בתוך המבנה נוצר נתק עקב האירוע.

חטיבת גולני - פעילות צבאית - עזה - שג'אעיה - לוחמים
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

הלוחמים שנפצעו בתוך המבנה, מפקד הפלוגה רס״ן משה אברהם בר און, מפקד המחלקה סרן ליאל חיו, והלוחמים סמל ערן אלוני וסמל אחיה דסקל, נותרו כאמור במקום ועלה חשש שהמחבלים יחטפו אותם דרך פיר מנהרה שהיה במקום. למקום הוקפצו כוחות נוספים של חטיבת גולני וביניהם המפקדים הבכירים, מפקד גדוד 13 סא"ל תומר גרינברג ומג"ד הסיירת סא״ל דוד כהן, כולל כוחות תגבור ממספר גזרות סמוכות. המפקדים מבינים כי עליהם לפעול מהר על מנת לחלץ את החברים שנותרו במבנה ונותק עמם הקשר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מג"ד 13 נכנס אל המתחם מצפון, מג"ד הסיירת מכיוון אחר ומג"ד 53 שהיה במקום חילץ את הנפגעים לאחור. כשלוש שעות נמשך הקרב עם המחבלים.

למקום הוקפץ גם כוח מיוחד של יחידת החילוץ 669 שמנסה לפרוץ את הדלתות של המתחם. מחבלים שאבו להם במבנים סמוכים פתחו לעברם באש ופגעו בשני לוחמים, רס״ן בן שלי ורס״ל רום הכט שנהרגו במקום.

חטיבת גולני - פעילות צבאית - עזה - שג'אעיה - לוחמים
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

למקום, בהוראה של מח״ט גולני, יאיר פלאי, הוקפץ אל״ם יצחק בן בשט מפקד החפ"ק שלו ואת סגן מפקד החטיבה כדי שינהלו את הקרב בשטח ויחלקו את הלוחמים לגזרות לחימה שונות. בין היתר עלה חשש מירי דו צדדי בשל היקף הכוחות שלקחו חלק בזירת האירוע.

הכוחות של סיירת גולני, בהובלתו של אל״ם יצחק בן בשט הגיעו אל פתח המבנה במטרה לחלץ את שני לוחמי יחידת החילוץ 669 שנהרגו מירי המחבלים. אך עם הגעתם למקום מחבלים מכיוונים שונים ברחוב פתחו לעברם באש, ממנה נפגע ונהרג אל״ם בן בשט.

לאחר חילופי אש וקרבות עזים עם המחבלים הצליחו לוחמי הסיירת להיכנס אל המבנה, שם מצאו את ארבעת הלוחמים שנהרגו והוציאו אותם.

מפקד גדוד 13, סא"ל תומר גרינברג התמקם יחד עם הכוח שלו על מבנה סמוך המשקיף על האזור וניהל לחימה עם מחבלים שביצעו ירי לעבר הרחוב. בשלב מסוים טיל מטאדור (רקטת כתף נגד מבנים) נורה לעבר המבנה בו שהה וככל הנראה גרם לקריסתו. בשל אמל"ח רב שהיה במקום נגרם פיצוץ שהוביל גם לפיצוצי משנה. באירוע הזה נהרג המג"ד תומר ומפקד פלוגה שלו, רס"ן רועי מלדסי.

דורון קדוש הכתב לענייני צבא וביטחון של גלי צה״ל סיפר הבוקר אצל ספי ויניר בגל״צ על האירוע הקשה – האזינו.

Back to top button