חדשות הארץמבזקים

ח"כ סוכות מסביר: זו הסיבה שאי אפשר לשטח את עזה

ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) כתב הבוקר (ראשון) מאמר, בו הוא מסביר מדוע צה"ל לא מפציץ את הבניינים בעזה לפני שהוא נכנס אליהם. מטרת פרסום המאמר, לדבריו, היא "כי בזמן לחימה – אם נותנים הרגשה שחיילינו מתים לשווא – זה מוריד את המורל. וזה באמת מיותר ומסוכן. אף אמא או רעיה לא צריכה לחשוב שהגבר שלה מסתכן לחינם כשזה לא נכון. זה פשוט לא מגיע לאף אחד".

"את חטאי אזכיר היום, אני אינני מחסידי פורום מטכ"ל ומעולם לא הייתי. בעיני, עד כמה שמדובר באנשים שהקריבו את חייהם לשמירה על ביטחון עם ישראל ובעלי ניסיון אדיר ועל כך מגיעה להם הערכה עצומה, מחובתנו לבקר גם אותם כשצריך. כך נהגנו תמיד וכמובן בכבוד הראוי. למען האמת אחד מהתפקידים המרכזיים של חברי הכנסת הוא פיקוח על עבודת הממשלה על כל זרועותיה. בכנסת הפיקוח על צה"ל נעשה בוועדת חוץ וביטחון בה זכיתי להיות חבר טרי" – פתח סוכות.

בהמשך כתב סוכות על כך שכאשר הוא שמע על התקרית הנוראה בה נהרגו חיילי גולני רבים בשבוע החולף, גם המחשבה הראשונה שעברה אצלו היא איך יכול להיות שהבניין לא הורד מראש ולכאורה חיילים הסתכנו לשווא.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"החלקים שבי, שמתקשים לתת אמון במערכת, התעוררו מיד, והשקעתי יחד עם מספר חברים במיני תחקיר. שמעתי אנשי צבא בכירים וחיילים מהשטח, שוחחתי עם קבלני עבודות עפר והפעלת כלים כבדים, אנשים בעלי ניסיון בהריסת מבנים וניסיון צבאי, שמעתי גם קצינים שאמונים על הכלים הכבדים ברצועה ובקיזוז מה שאסור לי לפרסם, אלו מסקנותיי".

בהמשך המאמר, הביא ח"כ סוכות שבע מסקנות שהסיק מהתחקיר, המובאות כאן במלואן:

1. בעזה יש כרבע מיליון מבנים. גם לו היינו רוצים אין בעולם כולו כרגע מספיק חימושים כדי לשטח את כולה. בטח לא במלאי שלנו כך שהאופציה האוירית לא ריאלית.

2. חשוב לדעת: בארה"ב בונים בעץ. בארץ בונים בבלוקים. בעזה בונים מבטון. כך שגם חימוש חיל אויר רגיל לא מפיל בניין כזה, רק חימושים מאד מיוחדים יכולים לשטח בניין בן כמה קומות. בנין חצי הרוס אולי לא יוכל לשמש למגורים – אך יהיה מצוין למסתור ואגב כזה היה המבנה בו נהרגו לוחמי גולני. לכן לא תמיד יש בכך ערך בזמן לחימה (ומי שפירסם השבוע חישוב שלוקח 20 דקות להוריד בניין – כי כך כתב מישהו בארה"ב – השווה הרס של בית פרטי מעץ לבניינים מבטון – וזה ממש לא דומה, וחבל על הפרסום הזה…)

3. שופל d9 לא יכול להוריד בניין מבטון בן כמה קומות גם אם מאוד רוצים. באגרים או מנופי ענק אחרים – אין מספיק ולאבטח מבצע להריסת בית בן 4 קומות לוקח יותר זמן, סיכון ומשאבים מלסרוק אותו. כל מי שראה פעם הריסת בניין במסגרת תמ"א יודע כמה זמן זה לוקח.
4. הכלים הכבדים שברשות צה"ל היום ממוקסמים בכמעט 24/7 שעות פעילות, ומשמשים גם לפעילות מבצעית ובין היתר חישוף שטח.

5. לא מספיק להפיל בית כדי להסיר את האיום. הריסות מבנה מעל פיר מנהרות פעיל מהוות איום כמעט כמו בית בנוי.
6. אפשר להרוס בית באמצעות חומרי נפץ אבל בשביל זה צריך עדיין חיילים שיגיעו אליו פיזית ויקיפו אותו רגלית – וממילא לא חסכנו את הסתכנות חיילינו וכמובן גם אז עלולים להישאר עם גל הריסות על פיר מנהרה פעיל..
7. סבבי הלחימה הקודמים מול עזה כללו כמעט רק חיל אוויר – וראינו את תוצאותיהם. לשמחתנו, צה"ל הבין הפעם שחייבים לשנות את השיטה, ולנקות באמת את השטח. אם לא נתקרב לבתים – לא נוכל לחסל את התת-קרקע, ולא נוכל להשמיד את המחבלים. כשזה אפשרי – עושים זאת. כשלא עושים זאת – זה כי זה לא אפשרי או לא נכון מבצעית. לא בגלל שחסים על חיים של האויב. בטח לא בשכונה כמו שג'עיה.

לסיום כתב סוכות: "הכאב על כל אובדן חיים של לוחם – עצום. ופיקוח על כך שאג'נדות פרוגרסיביות או זאות לא חודרות אל הפקודות בצה"ל, כפי שהתרחש בעבר, חובה לקיים. אני האחרון שיטיף לאמון עיוור בכל מה שצה"ל עושה או שהדרג המדיני מחליט. אני בעד לחקור, לבדוק, להטיל ספק וכחבר ועדת חוץ וביטחון השקעתי שעות רבות בבדיקה הזו".

"מכלל העדויות שמגיעות מהלוחמים הלחימה בעזה מתנהלת יותר ויותר כמו שהיינו רוצים תמיד שצה"ל יתנהל. מינימום סיכון חיילים ומקסימום אגרסיביות לחיסול האוייב. זה הזמן – גיבוי מלא מלא לחיילינו הגיבורים!" – סיכם.

צבי סוכות
צילום: דוברות ח"כ צבי סוכות

Back to top button