מבזקיםפוליטי / מדיני

בשורה לחיילים, ח"כ אדלשטיין: "החוק הזה יעשה צדק ויתקן עיוות של שנים"

ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטין אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קליטת חיילים משוחררים, תיקון מס' 25 , מימון שכר לימוד מלא ללוחמים, התשפ"ד 2023 – של חברי הכנסת אופיר כץ, אלי דלל, שרון ניר, מיכאל מרדכי ביטון וקבוצת חברי כנסת. ההצעה אושרה פה אחד.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין הודיע כי החוק יעלה כבר מחר להצבעה בכנסת וציין כי במהלך הדיון הועלו נושאים נוספים לשיפור החוק, ובהמשך יתקיים דיון בהרחבתו.

ח"כ אדלשטיין: "לאחר שנים ארוכות בהם החוק לא העניק 100 אחוז משכר הלימוד של הלוחמים המשוחררים, החוק הזה יעשה צדק ויתקן עיוות של שנים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אני רוצה לשבח את הלוחמים המשוחררים שפעלו לקידום החוק שיטיב עם אחיהם הלוחמים. רון פרץ, יהורז בן יהודה, רועי מחפוד ועידן סיבוני. אני גאה בכם על המאבק העיקש שלכם לטובת חיילים ולוחמי צה"ל! אני מברך גם את מי שהובילו את החוק: ח"כ אופיר כץ, ח"כ אלי דלל, ח"כ מיכאל ביטון, ח"כ שרון ניר, ח"כ יוליה מלינובסקי וח"כ יבגני סובה." אמר אדלשטיין.

הוא ציין כי "זה הדבר הנכון והצודק לעשות, כי זה פשוט מגיע להם. הלוחמים שלנו נלחמים כעת עבור עתיד המדינה – ואנחנו נלחמים עבור העתיד שלהם."

ועדת חוץ וביטחון - יולי אדלשטיין
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

מדובר בתיקון לחוק שעבר בכנסת ה-24 שזכה לכינוי "ממדים ללימודים", במסגרתו ניתן מימון שכר לימוד בהיקף של 75% לחיילים זכאים. כעת מוצע לתקן את חוק קליטת חיילים משוחררים כך שיינתן מימון מלא של שכר לימוד שנתי לחיילים זכאים.

במשרד האוצר הבהירו את עמדתם המקצועית שמלכתחילה לא נכון להעניק מאה אחוז מימון מכיוון שהם מאמינים שלפרט צריכה להיות איזו שהיא עלות של דמי רצינות, כך ההחלטה מה ללמוד ומתי להתחיל תתקבל בכובד ראש. לאור זאת הועלתה בקשה שהמימון יהיה באופן הדרגתי. בקשת האוצר התקבלה על ידי חברי הוועדה כך ש85% מהמענק יוענקו בשנת הלימודים הראשונה, 85% בשנה השנייה ו 130% בשנה השלישית.

כמו כן, מוצע להאריך את פרק הזמן למימוש הזכאות לחמש שנים שלאחר תום השנה שבה חייל השתחרר משירות סדיר, ולעניין חייל ששירת שירות נוסף כאמור – לא תובא תקופת השירות הנוסף במניין חמש השנים לזכאות, ובלבד שהחל את לימודיו בתוך שבע שנים מתום השנה שבה השתחרר.

ועדת חוץ וביטחון
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "לאחר הדיון הער אשר התקיים בנושא מימון שכר לימוד ללוחמים בכנסת ה-24, במסגרתו עבר חוק קליטת חיילים משוחררים התיקון המוצע מבקש להוסיף להטבות הניתנות לחיילים משוחררים, הטבה של השתתפות מלאה במימון שכר לימוד ללוחמים במוסדות להשכלה גבוהה, בכפוף לעמידה בתנאים המזכים.

תיקון זה יסייע ללוחמים המשוחררים משירות צבאי בהתמודדות עם עומס ההתחייבויות המוטלות עליהם, על ידי הקצאת משאבים למימון שכר לימוד מלא במוסדות השכלה גבוהה. באופן הזה יגבר בטחונו הכלכלי של החייל המשוחרר, יתחזק מעמדו החברתי ותרומתו היצרנית לחברה הישראלית תגבר אף היא."

במהלך הדיון הציעו חברי כנסת להרחיב את החוק דרך הגשת הסתייגויות שיבקשו לכלול גם הכשרות מקצועיות כלימודים המזכים בקבלת מימון, וכן להחיל בהוראת שעה את החוק גם על חיילי מילואים המשרתים בשירות מילואים במלחמת "חרבות ברזל".

יו"ר הקואליציה ואחד מיוזמי ההצעה, ח"כ אופיר כץ הגיב ואמר: "כולנו רוצים לעזור לחיילים השאלה היא מה האכסניה שבה נכון לעשות את זה. עבדנו קשה מאוד על החוק הזה על מנת להגיע להסכמה רחבה בין הקואליציה לאופוזיציה כמו גם הסכמות עם האוצר. אם יעלו הסתייגויות שיגרמו לחלק מאיתנו להצביע נגד ההסתייגויות אני אבקש שלא להעלות את החוק להצבעה".

גם ח"כ טלי גוטליב אמרה שהיא לא מוכנה לפגוע במה שכבר הושג, ויש לאשר את החוק במהירות האפשרית. בסופו של דבר הושגה הסכמה כי לא יועלו הסתייגויות ושהנושאים שהועלו יקודמו בנפרד.

ועדת חוץ וביטחון
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button