מבזקים

הוועדה לביטחון לאומי קיימה היום סיור במרחב הדרום ועוטף עזה

הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) קיימה היום (ה') סיור במרחב הדרום ועוטף עזה. הוועדה קיימה מפגש עם צמרת הפיקוד של מחוז דרום במשטרה, סיירה בתחנת משטרת שדרות אשר במהלך הקרבות מפקד המחוז החליט להקריס אותה עם עשרות מחבלים. בנוסף ביקרה הוועדה בקיבוץ ניר עוז שממנו נחטפו בשבת השחורה של אוקטובר 77 אנשים ונשים ונרצחו למעלה מ- 20.

ח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי: "מחוז דרום של משטרת ישראל היה הראשון שפגש את המלחמה והוא היה מוכן לתרחיש הזה. התפקיד המרכזי של הוועדה הוא לפקח על עבודת הממשלה ועל יחידותיה, באנו לכאן ללמוד על הפעילות של משטרת ישראל במהלך המלחמה. במשטרת ישראל התגלו גיבורים רבים ששינו את הגישה שלהם בשעות הראשונות מאז פרצה המלחמה והבינו שהם הראשונים להגיב. ההכרזה המהירה של מפקד המחוז על נוהל "פרש פלשת" הצילה את ישראל מאסון גדול עוד יותר ממה שראינו".

ניצב אמיר כהן, מפקד מחוז הדרום: "משטרת ישראל צריכה לקבל מקום אחר בתפיסת הביטחון הלאומית של מדינת ישראל משטרת ישראל בשעות הראשונות של המלחמה "התחיילה" ושינתה את הייעוד הבסיסי של עבודתה. כאשר פרצה המלחמה שוטרי המרחב הדרומי הפכו ללוחמי קומנדו. אירוע בסדר גודל של ה- 07.10 לא היה מעולם בישראל. ציר הרשע מתחיל באיראן ומגיע עד לחמאס בעזה, והוא התגלה במלוא עוצמתו בבוקר שמחת תורה. עשרות שוטרים נהרגו ביממה הראשונה של תחילת המלחמה. בעקבות העבודה הטובה של שוטרי המרחב הדרומי, אף מחבל לא חצה מעבר לגבולות הגזרה שלנו וזה מנע מהטבח לגדול עוד יותר"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ניצב אמיר כהן התייחס להיערכות של משטרת ישראל לאירוע ביטחוני גדול בימים שלפני פרוץ המלחמה: "אנחנו במחוז הדרומי של המשטרה, יצרנו תרבות ארגונית של היערכות לתרחישי מלחמה עם סדר גודל של 30-40 מחבלים. כמה שעות לאחר שהאירוע התחיל קיבלנו תמונת מצב מלאה שאנחנו מותקפים ע"י 'צבא גרילה' ואז הבנו שאנחנו בתוך מלחמה שמעבר לתרחיש הייחוס. יום שבת בבוקר באופן שגרתי הוא העקב אכילס של הכוננות, פקודת "פרש פלשת" נבנתה במיוחד לתרחיש שכזה. במסגרת הנוהל הקמנו עשרות מחסומים ברחבי המחוז וב- 90% מהנקודות האלה היו היתקלויות עם מחבלים אשר מנעו מהם להעמיק הגעה אל תוך שטחי ישראל"

תנ"צ חיים שמואלי, סגן מפקד מחוז הדרום: "תחנות המשטרה חייבות להיות הרבה יותר חזקות מהמצב הנוכחי. משטרת ישראל חייבת להיות חלק מתפיסת הביטחון הכוללת. אנחנו מעריכים מאוד את הצבא אשר מגן על הצירים והיישובים, אבל אנחנו רואים מה קורה בקו התפר המזרחי וצריכים להתאים את תוכנית הפעולה שלנו בגזרה זאת. כל המחוזות וכל החטיבות במשטרה מגיעים אלינו למחוז דרום כדי ללמוד מתהליך קבלת ההחלטות שקיבלנו בשעות הראשונות למלחמה".

נצ"מ אמיר קליין, ק.אג"מ מחוז דרום: "ב- 7 השעות הראשונות של המלחמה, התקבלו במחוז הדרום בלבד 40 אלף שיחות למוקד 100 של המשטרה. לאור הפניות של התושבים הצלחנו להפעיל את מערך המצלמות שלנו ולהתמקד באזורים שאנחנו יודעים שיש בהם קרבות לצורך קבלת תמונת מצב עדכנית. בתוך 47 דקות מאז שהוכרז נוהל "פרש פלשת" היינו כבר בסד"כ קרב מלא שלפי הפקודה המנהלתית זה אמור לקחת 90 דקות. לפי הערכות שלנו המחבלים שחדרו לישראל השתמשו רק ב- 8% מהאמל"ח שהיה ברשותם, אם הם היו משתמשים בכל אמצעי הלחימה שהיו ברשותם היינו באסון גדול עוד יותר"

סנ"צ יורי מזוזובסקי, מפקד תחנת נתיבות: "כל שוטר קצה במחוז דרום יודע מה התפקיד שלו בזמן ההכרזה של נוהל 'פרש פלשת'. קיבלנו החלטה להיכנס לגזרות שהם באחריות צה"ל כדי להעניק סיוע לאזרחים שנמצאים בסכנת חיים. בסביבות השעה 11:00 בבוקר היינו כבר אחרי מספר היתקלויות עם מחבלים במרחב, אבל עדיין לא הבנו שאנחנו במלחמה בסדר גודל כזה. בשעה 11:30 התקשר אליי מאו"ג בצה"ל והודיע לי שהוא שלוקח אחריות על הגזרה והתחלנו הכוונה של כוחות במרחב. החשיבות של משל"ט המשטרה בשעות הראשונות של האירוע הייתה קריטית להבנת תמונת המצב המלחמתית. תפיסת ההפעלה שלנו צריכה להשתנות. אנחנו צריכים להתאים את הסד"כ שלנו ואת החימוש שלנו לאירועי קיצון שכאלה".

סנ"צ דביר ארובס, מפקד תחנת שדרות: "בכל הגזרה של תחנת שדרות יש לנו שתי ניידות משטרה בלבד וזה לא מאפשר לי לתת מענה מבצעי לכל היישובים שבאחריותי. אחד הלקחים שאנחנו מציפים, הוא הפער הטכנולוגי. לא הייתה לי יכולת לדעת מה קורה בתוך תחנת שדרות שנכבשה ע"י מחבלים, אין לנו מצלמות אבטחה בתוך התחנה שמאפשרות לי לקבל תמונת מצב מרחוק בזמן אמת. לא ידענו כמה מחבלים מתבצרים בתוך תחנת שדרות".

נצ"מ תומר אלדר, מפקד מג"ב דרום: "אי אפשר להסביר לאזרחים את מה שאנחנו חווינו בשעות הראשונות של פתיחת המלחמה. אין לנו רימונים, אין לנו טילים ותחמושת מתאימה ללחימה עצימה וממושכת. קו ההגנה נפרץ ומשטרת ישראל יצרה חייץ אנושי בין המחבלים לבין האזרחים. צריך למנף את כיתות הכוננות ולהכפיל אותם לכל יישוב רלוונטי. ההחלטה של מפקד המחוז להכריז בשלב מוקדם על "פרש פלשת" הצילה חיים של אזרחים רבים. המלחמה שינתה את המציאות ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו אליה".*

נצ"מ רועי ולדמן, מפקד מרחב לכיש: "אנחנו מכינים בימים אלה תרחיש של 'פרש פלשת – מזרחי'. במקרה של פריצת מלחמה בגבול המזרחי של ישראל, אנחנו נערכים לתרחיש של ירי מאסיבי תלול מסלול על ישראל במשך שעות ארוכות. החיבור של צבא-משטרה צריך לפעול בצורה טובה יותר וזה מה שימנע פגיעה בחיי אדם."

תנ"צ אפי שימן, מפקד מרחב נגב: "מדברים כל הזמן על 'משילות בנגב', אבל בשביל זה אנחנו צריכעם אמצעים, יכולת ותקציב. מבקש מחברי הכנסת להיות השופר והפה שלנו לצורך הגברת אמצעי הביטחון שאנחנו זקוקים להם".

סנ"צ שמעון פורטל, קצין המודיעין של מחוז דרום, שיתף עם חברי הוועדה את סיפור הקרב האישי שלו בבוקר שסו פרצה המלחמה: "הבת שלי שלחה לי הודעה שהיא נמצא בכפר עזה, שמחבלים חדרו לבית וירו בה. קיבלתי החלטה שאני חותר למגע בכפר עזה. בדרך לשם ריססו אותנו ופינצ'רו לנו את כל הצמיגים. הגעתי לכפר עזה בשעה 10:24 עם רכב לא ממוגן כאשר אני נוסע על הג'אנטים של הרכב. בכניסה לקיבוץ אספתי שלושה טירונים של מג"ב והתחלנו בהסתערות לכיוון המחבלים. התחלנו בתהליך של פינוי פצועים מהקיבוץ, הבחנתי בשלושה ילדים ובעוד זוג מבוגר – חילצתי את כולם מחוץ ליישוב וחזרתי לחפש את הבת שלי. קיבלתי תמונת מצב באיזה בית הבת שלי נמצאת, בדרך לשם חטפתי טילי RPG וירי מכל הכיוונים. הצלחתי להגיע לבית שבו הבת שלי נמצאת וחילצתי אותה כשהיא פצועה".

נצ"מ אבי לוי, מפקד יחידת יואב: "אני גאה להיות שוטר במשטרת ישראל. גאה שיש לי פקודים אמיצים. גאה במפקד המחוז שלי. חייבים לחדש חשיבה על תפיסת הביטחון בתוך גבולות המדינה בדגש על המרחב הדרומי. המאמץ למניעת ירי דו"צ בין משטרת לישראל לצה"ל היה קשה לי יותר מאשר חיסול מחבלים בגזרה".

ח"כ מירב בן-ארי (יש עתיד): "אני לא מופתעת מהגבורה של משטרת ישראל במלחמה הזאת. אין תחליף למשטרה שמכירה את השטח האזרחי בצורה הטובה ביותר. אנחנו צריכים למנף את הביקור הזה כדי לקבל את ההחלטות הנכונות לטובת המשטרה".

ח"כ אריאל קלנר (הליכוד): "יש הרבה מקום לחשיבה מחדש על תפיסת הביטחון של מדינת ישראל". ח"כ אושר שקלים (הליכוד): "השוטרים הצילו את המדינה. אנחנו ניכנס לתהליך של חשיבה כדי לתרגם את המסקנות למעשים. אני מצדיע לשוטרים של המשטרה ואני נותן את המילה שלי שאנחנו נתרגם את ההערכה שלנו למעשים".

ח״כ עמית הלוי (הליכוד): "התפקוד שלכם במחוז דרום של משטרת ישראל בשביעי לאוקטובר, בפיקוד הממ"ז מפעים ומעורר השראה. שימשתם חומה בצורה במערך החסימות שהקמתם בצמתים, שהתברר כגורם מרכזי בקטיעת המסע הרצחני ברחבי הארץ. אנחנו מצדיעים לכם".

ח"כ משה סעדה (הליכוד): "אני מכיר היטב את המשטרה, אבל הגבורה שהארגון הזה גילה בשעות הראשונות של המלחמה היא מעבר לכל דמיון. צריך לתת למשטרה את כל המשאבים והכלים כדי לחזק אותה עד כמה שניתן".

ח"כ אליהו רביבו (הליכוד): "אני גאה במשטרה שלנו, בהיערכות המבצעית המקדימה ובתפקוד שלה במהלך המלחמה. משטרת ישראל שינתה את התפיסה שלה ואת התוצאות של זה פגשנו בצורה של גבורה במלחמה. צריך לחזק את המשטרה בכל ההיבטים".

יו"ר הוועדה ח"כ פוגל סיכם את הדיון: "המלחמה עדיין לא הסתיימה. המשטרה נערכת גם בגזרה המזרחית ועדיין יש כוננות גבוהה גם בצפון וגם ביו"ש. משטרת ישראל צריכה לרכז את כל המסקנות שלה מפרוץ המלחמה ואנחנו נהיה השופר שלה בבית המחוקקים. משטרת ישראל היא כח לוחם, והאמון של אזרחי ישראל בלובשי המדים הכחולים עלה בצורה דרסטית. משטרת ישראל כתבה פרק חדש בהיסטוריה של מדינת ישראל. אנחנו פועלים היום לקחת חלק מהסמכויות, בעיקר האזרחיות, מהצבא ולהעביר אותן למשטרת ישראל".

הוועדה לביטחון לאומי בסיור במרחב הדרום ועוטף עזה
קרדיט: דוברות הכנסת
הוועדה לביטחון לאומי בסיור במרחב הדרום ועוטף עזה
קרדיט: דוברות הכנסת
הוועדה לביטחון לאומי בסיור במרחב הדרום ועוטף עזה
קרדיט: דוברות הכנסת
הוועדה לביטחון לאומי בסיור במרחב הדרום ועוטף עזה
קרדיט: דוברות הכנסת

Back to top button