חדשות הארץמבזקים

"מאז ה-7 באוקטובר ילדים נחשפים לכריתת ראשים ועדויות של אונס"

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב קיימה היום (שני) דיון בנושא פעילות משרד החינוך למניעת חשיפת תלמידים לתוכן קשה ברשתות החברתיות. הדיון התקיים בשיתוף הוועדה לענייני הצעירים, בראשות ח"כ נעמה לזימי.

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב אמר בדיון כי "התלמידים חשופים למידע קשה ומסוכן, שהתעצם מאז 7 באוקטובר. בארץ אין הגבלת גיל לצריכה של תכנים מהסוג האמור, אלא רק יכולת סינון מוגבלת. נפעל לקידום חקיקה בנושא."

יוזמת הדיון יו"ר הוועדה לענייני הצעירים ח"כ נעמה לזימי הוסיפה כי "המלחמה הדגישה את הסוגיה הקשה של תכנים קשים שעלולים לסכן את הצופים הצעירים. שכחנו כמה חמורה החשיפה בשלב שהדברים היו ללא פיקוח. עם ישראל עבר טראומה לאומית גדולה, והחשיפה לתכנים ברשתות יוצרת פגיעה נפשית גדולה. עלינו לייצר חומת הגנה וטיפול למי שיסבול מטראומה משנית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת רינת בניטה הסבירה כי "60% מבני הנוער בגיל 13-18 מבלים במסך יותר מארבע שעות ביום לצורכי פנאי. וכ11% מבני הנוער מבלים 8 שעות ביום ויותר במסכים, מעבר לזמן המוקדש ללימודים ולעבודה באופן מקוון. דוח מיוחד של בזק על שימוש ברשת בעקבות המלחמה מצביע על גידול של 30% בגלישה ברשת באינטרנט וכן על עלייה ניכרת ב-44% בשימוש ברשתות חברתיות."

עוד ציינה כי "במחצית הראשונה של שנת 2023 טופלו במוקד 105 בסך הכול 4,015 אירועים (אלימות, בריונות ופגיעות ברשת). בשלושת השבועות הראשונים מאז פרוץ המלחמה שימש המוקד למוקד איתור נעדרים ומאז כבר שב לפעילותו כמטה להגנה על ילדים ברשת."

נציגת משרד החינוך קרן רוט איטח שיתפה על ההתמודדות בעניין זה ואמרה כי "אחרי 7 באוקטובר הוצאנו איגרת לילדים ולהורים עם טיפים איך להתמודד עם תכנים קשים, קיימנו הרצאות להורים בנושא ופתחנו מוקד סיוע שהגיעו אליו 3,134 פניות של צוותים, הורים ותלמידים. היועצות החזיקו שיחות של ילדים שהתמודדו עם פחדים. כל שנה 50 יועצים חינוכיים מוכשרים בקורסי עומק של 60 שעות. בנוסף, 1400 אנשי צוות שאחראיים על מערך כישורי חיים, עוברים הכשרה בנושא התנהלות ברשת." היו"ר ח"כ טייב ביקש לקבל לוועדה תוך שבועיים, נתונים עם פילוח ותוכן הפניות שהגיעו לקו הסיוע.

עידן מאיגוד האינטרנט אמר כי "משרד החינוך ייצר תכניות, אבל זה לא מגיע לכל התלמידים ולא בהיקף הנדרש. בנוסף, יש לדרוש מהפלטפורמות לייצר שקיפות – הן יודעות שחלק מהמשתמשים מתחת לגיל 13 ובכל זאת מאפשרות את זה. הכנסת צריכה ליצור רגולציה כדי שהן ייתנו מענה על זה ולא יפעלו כמו במערב פרוע."

"מאז ה-7 באוקטובר ילדים נחשפים לכריתת ראשים, עדויות של אונס, כולל אונס קבוצתי. אם יש לילד טלגרם או טיקטוק הוא אפילו לא צריך לחפש את התוכן, כי הוא מטורגט לחומר מלחמתי של הזוועות הכי חמורות שיש. גם לארגוני הטרור יש ענין לדחוף את זה במטרה לפגוע במורל." כך אמר מייסד הפורום הדיגיטלי למוגנות ילדים ברשת אוהד עזרן והציע "הדבר הזה לא ייפתר רק בחינוך. כל עוד לא יהיה פתרון טכנולוגי שילווה את הפתרונות החינוכיים. מה שמציעות חברות הסלולר היא הגנה בסיסית שניתנת לעקיפה. יש טכנולוגיה שמטשטשת כל תוכן פוגעני על המסך בזמן אמת, אבל כעת זה בתשלום. בבריטניה העבירו חוק שכל הרשתות החברתיות יהיו אחראיות על כל הפצת תוכן פוגעני, ולא רק על השולח. צריך לאמץ את החוק הזה גם כאן."

ח"כ רון כץ ציין כי "חשיפה לתכנים קשים משחיתה את הנפש ואני מצפה ממשרד החינוך להיות אקטיבי יותר בהסברה ובאמצעים שיש בידיו. כמו המשרד ידע לפתוח את תוכנת האופיס, יש לפתוח לתלמידים תוכנות לסינון אותם תכנים קשים."

נציג "לוקחים אחריות" הדגיש כי "73% מהקטינים נחשפים לתכנים קשים, בלי שהתכוונו אליו. יש אמצעי טכנולוגי פשוט של אימות גיל שכבר עובד בכמה מדינות בעולם. נשמח לעזרתכם בחקיקת אימות גיל גם כאן בארץ."

נאוה כהן אביגדור, המשרד לביטחון לאומי טוענת כי "מי שחושב שרק פתרון טכנולוגי יפתור את הבעיה הוא טועה", לדבריה, "הסברה, מניעה, חינוך ומעורבות הורית 24/7 – כל אלה נחוצים לצד הפתרון הטכנולוגי. במטה 105 בנינו ארגז דיגיטלי לשעת חירום לתלמידים ולהוריהם, הפצנו סרטונים ופוסטים בכל הרשתות החברתיות כדי להגביר את המודעות לציבור והיום אנחנו עולים עם 2 קמפיינים להגברת החוסן הדיגיטלי."

נציג מועצת הנוער איתן קוט אמר כי "בני נוער סקרנים שיצפו בתכנים קשים, צריכים לקבל מעטפת שתבנה אותם, שיקבלו כלים בביה"ס שילמדו אותם כיצד להתמודד עם זה לאחר החשיפה. לרוב בני הנוער יצפו ויכילו עד שזה יתפוצץ, וזה ייקח זמן."

ח"כ סימון דוידסון דיבר על החינוך הבלתי פורמלי: "ילד עסוק בספורט, מוסיקה, ציור, לא מגיע לדברים האלה."

תמנה סוסנקו רכזת חברתית בחוף הכרמל פנתה לחברי הכנסת ואמרה להם: "התפקיד שלכם לראות איך אנחנו עושים רגולציה. לחוק יש כוח לחנך. אם יהיה חוק הורים יפתחו את הראש ויעצרו ולא יתנו לילדיהם להיחשף לכל דבר. ההורים לא מסוגלים למנוע כל דבר אבל הם צריכים."

בראשית הדיון פנתה לחברי הכנסת נופר, אחות של יגב בוכשטב שחטוף בעזה ואמרה להם: "חלפו 80 ימים ושום דבר לא השתנה. כל יום שעובר אני לא יודעת מה קורה עם אחי. אנחנו סומכים עליכם שתעשו הכל כדי להחזיר את כל החטופים." יושבי הראש המשותפים אמרו שהם עושים כל שביכולתם על מנת שזה יקרה.

ועדת החינוך, התרבות והספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת החינוך, התרבות והספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת החינוך, התרבות והספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת החינוך, התרבות והספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button