מבזקיםפוליטי / מדיני

לאחר האירוע הטראגי בירושלים – התקיים דיון בנהלי פתיחה באש

כחודש לאחר פיגוע הירי בירושלים שבו נורה למוות בשוגג עו"ד יובל קסטלמן שחיסל את המחבלים, התכנסה היום (שני) הוועדה לביטחון לאומי לדון בנהלי הפתיחה באש.

ח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי אמר: "מאז שפרצה המלחמה יש בחברה האזרחית כמות גדולה מאוד של נשקים, הן של כוחות הביטחון והן של אזרחים חמושים. הוראות הפתיחה באש מסדירות את הנהלים שמאפשרים לירות כאשר לא ניתנת פקודה רשמית לכך. לאור המקרים המצערים האחרונים, יש צורך שכל אחד מהגורמים שאחראיים על נהלי הפתיחה באש יבצע חידוד להוראות ובכל מקרה יש לוודא קיום הוראות/נהלי פתיחה באש במעורבות אזרחים נושאי נשק לכיתות הכוננות ולבני המקום׳".

ח"כ אפרת רייטן-מרום (העבודה): "יובל דורון קסטלמן, חרף נפשו בגבורה, הסתער על מחבלים בנשק שלוף, חיסל אותם, ואז נורה בעצמו. יובל השליך את נשקו, ירד על ברכיו, הרים את ידיו, הזדהה כישראלי, פשט את מעילו כדי להראות שאינו נושא מטען. לכאורה, הוא נורה ללא כל סיבה. מדובר, לכאורה, בהרג מזעזע ובלתי חוקי. צריך לתחקר את המקרה הספציפי הזה ולשאול את כל השאלות הקשות ומתוך כך לקבל מסקנות. יש צורך לדון בסוגיה הרחבה של הימצאות כלי נשק במרחב האזרחי. מאז פרוץ המלחמה המשרד לביטחון לאומי העניק אישורים ל- 50 אלף אזרחים לשאת נשק ונהלי הפתיחה באש צריכים להתאים את עצמם למציאות הנוכחית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ משה טור-פז (יש עתיד): "מאז פרצה המלחמה התגייסתי למערך המילואים והיו לי מספר דילמות שהיו קשורות בחיי אדם. אנחנו לא משתמשים בנשק אם אנחנו לא חייבים. כאשר נעשות טעויות חובה עליינו להסיק את המסקנות המתבקשות. חלוקת נשקים לחברה האזרחית היא נחוצה, אך היא צריכה להיעשות בכובד ראש הנכון. צריך למנוע ירי בחפים מפשע. כל אחד מאיתנו יכול למצוא את עצמו במקומו של יובל קסטלמן ז"ל ואנחנו צריכים למנוע את הירי הבא באזרח חף מפשע".

*ח"כ יצחק קרוייזר (עוצמה יהודית): "אסור להכניס פוליטיקה לתוך מקרים טרגיים בחברה הישראלית. צה"ל מתחקר את שני המקרים האחרונים של ירי בחפים מפשע ואת תוצאותיו הוא יפרסם לציבור הרחב. נהלי הפתיחה באש ברורים לכל אזרח ולכל חייל. הוראות הפתיחה באש הן ברורות מאוד ואין צורך לשנות אותן".

ח"כ אריאל קלנר (הליכוד): "יובל קסטלמן הציל חיים באמצעות הנשק האישי שלו שהוא קיבל ברישיון. מדינת ישראל מאפשרת לכל בחור בן 18 להחזיק נשק במסגרת שירותו הצבאי ולכן אפשר וצריך להעניק את הזכות לאזרחים שעומדים בתבחינים לשאת נשק להגנה עצמית".

ח"כ עמית הלוי (הליכוד): "ירי שמתבצע בתוך התנהלות של מלחמה הוא שונה באופן משמעותי מאשר ירי שנעשה בשגרה רגילה".

עו"ד עמית בכר, יו"ר לשכת עורכי הדין: "אנחנו מלווים את משפחת קסטלמן באסון הכבד שלהם. הוראות הפתיחה באש ברורות לכל מחזיק נשק בצה"ל. טוב עשה הרמטכ"ל שהבהיר שאנחנו לא יורים באנשים חפים מפשע ובאויב שנכנע. היורה בקסטלמן, לא התכוון להרוג אותו באופן אישי אלא הוא התכוון להרוג מחבל, אך הוא טעה בשיקול הדעת בזמן אמת. תחקיר האירוע צריך להיות טוב, אמין ואובייקטיבי. צריך לוודא שמחדדים את הוראות הפתיחה באש בקרב כל מי שמחזק נשק".

יניר מלך, מנכ"ל חבר 'אביר': "אני לא רוצה שהבנים שלי, לא כחיילים ולא כאזרחים יאבדו את החיים שלהם בגלל שנייה אחת של היסוס. האשמים היחידים ברצח או הרג של ישראלים, הם המחבלים והאויבים שלנו. אל תחפשו את האשמים בקרב בנינו. כל מי שהיה תחת אש, הסיטואציה היא מלחיצה היא מבלבלת, לא יומיומית. התגובות לפעמים אינסטנקטיביות ולא תמיד במלוא המחשבה. מחבלי חמאס לומדים איך להפיק מהדיון הזה את התועלת לפעם הבאה. מדינת ישראל מאז ומעולם ממהרת לשפוט גם את האזרחים שלה וגם את החיילים שלה עוד בטרם פונו הפצועים וההרוגים מהשטח. אני אומר למדינה ובעיקר לציבור, קחו נשימה. חכו רגע, תנו לחקירות להסתיים, לפני שאתם ממהרים לשפוט את האזרחים של המדינה שבסה"כ רוצים לחיות פה בשלום".

רועי הראל, משרד הביטחון: "יש הוראות פתיחה באש בשטח מדינת ישראל והן משתנות בהתאם למתיחות בשטח, בוודאי בזמן מלחמה. בשגרה כל חיילי בצה"ל מקבלים תדרוך להוראות פתיחה באש לפני פעילות מבצעית, לפני עליית משמר ולפני יציאה הביתה".

דיון נהלי פתיחה באש בכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת
דיון נהלי פתיחה באש בכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת
דיון נהלי פתיחה באש בכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת
דיון נהלי פתיחה באש בכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת

Back to top button