צרכנות

המדריך להקמת אקווריום חדש

קרדיט לתמונה Freepik

מקובל לחשוב שדגים, בניגוד לכלבים או חתולים, הם חיות מחמד שקל יותר לגדל. אך למרות שלא תצטרכו להוציא את הדגים שלכם לטיול, או להבריש את הפרווה שלהם, עדיין חשוב שיהיה לכם ידע בסיסי כיצד לגדל אותם בצורה נכונה. אחד הדברים החשובים ביותר הוא הכנת האקווריום, כך שיספק לדגים סביבת מחייה אידיאלית. לפניכם כל מה שחשוב לדעת.

גודל האקווריום

לפני שאתם בוחרים אקווריום לרכישה , רצוי שתחליטו מראש לגבי גודל האקווריום המתאים ביותר הן עבור הדגים והן עבור הבית. בכל הנוגע לדגים, הם יעדיפו אקווריום כמה שיותר גדול (סביבת המחיה הטבעית שלהם היא מקורות מים גדולים), כאשר כלל האצבע אומר שעל כל ס"מ דג (מידה של דג בוגר) צריך להיות מינימום של 1 ליטר מים. יחד עם זאת חשוב לזכור שכלל זה לא תופס לגבי חלק רחב ממיני הדגים, אשר חלקם זקוקים גם ל – 10 ליטר מים לס"מ דג, ולכן חשוב להתייעץ עם בעל המקצוע בחנות ואף לקרוא מידע אודות זני הדגים הספציפיים אותם תרצו לרכוש. לצד זאת חשוב לוודא כי גודל האקווריום מתאים למיקום שבו הוא אמור להיות מוצב – אם, למשל, אתם מתכננים להניח את האקווריום על מדף בספריה, עליכם לבחור אקווריום שהמדף יכול לשאת את משקלו. בקיצור, עליכם לבחור אקווריום שאינו קטן מדי עבור הדגים אך לא גדול מדי עבור הבית. שיקול אחרון בבחירת גודל האקווריום הוא מידת הפניות שלכם לתחזוקה שלו – אם אתם יודעים שאין לכם בשגרת היום-יום הרבה זמן פנוי להקדיש לנושא, עדיף שתקנו אקווריום יחסית קטן ונוח לתפעול.

מיקום האקווריום

אקווריום הינו אלמנט עיצובי מרשים, ואף תורם לתחושת הרגיעה והרווחה של המתבונן בו. מומלץ למקם את האקווריום במיקום מרכזי בו ניתן יהיה לראות אותו היטב, אך עם זאת לא מרכזי מדי – אזורים צפופים עם תנועה מרובה מועדים מטיבם לפורענות. מבחינה פרקטית חשוב שתהיה גישה נוחה ובטיחותית לחשמל במיקום הנבחר. בנוסף, כדאי לשאוף שהאקווריום לא יחשף לשמש ישירה לפרקי זמן ממושכים ושיהיה מרוחק ככל הניתן מהמזגן, על מנת שפחות יושפע משינויי הטמפרטורה (אשר עלולים לגרום לדגים לחלות).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תאורה

תאורה בפרקי זמן קבועים לאורך היממה, המדמים את מהלך היממה הטבעי, תורמת לרווחתם של הדגים, ומסייעת לחיזוק הצבע שלהם. באקווריום עם צמחי מים שאינו חשוף דיו לתאורה טבעית, מדובר באביזר הכרחי האפשר לצמחים לבצע תהליך פוטוסינטזה. מעבר לכך לתאורה גם אפקט דקורטיבי מרשים עליו חבל לוותר.

חימום

שינויי טמפרטורה קיצוניים עלולים לגרום לדגים שלכם לסטרס ומחלות. התייעצו עם אנשי המקצוע בחנות ובדקו לגבי טווחי הטמפרטורה האופטימליים לדגים שבחרתם. במידת הצורך הוסיפו גוף חימום, משולב עם תרמוסטט, כדי לשמור על טווח הטמפרטורות האופטימלי עבורם (עבור מרבית הדגים מדובר על טווח הנע בין 24 ל – 28 מעלות).

פילטר

על מנת לוודא שהמים באקווריום נשארים נקיים, יש להתקין פילטר לאקווריום המסנן את הפסולת המצטברת (כגון הפרשות הדגים, בקטריות, שאריות אוכל וכן הלאה). ניתן לבחור בין פילטר פנימי לחיצוני, המיועד בדרך כלל לאקווריומים גדולים ומתקדמים יותר. חשוב מאוד להקפיד על תחזוקת הפילטר וניקיונו השוטף לפי הנחיות היצרן.

צמחיה

מעבר לאפקט הקישוטי שלהם, צמחי מים אף מהווים נשנוש בריא לדגים צמחוניים בין הארוחות, וכן מסייעים לשיפור איכות המים. יחד עם זאת, חשוב לציין שצמחי מים דורשים תחזוקה שוטפת, אחרת במקום לתרום לטיהור המים הם עלולים לגרום לאפקט ההפוך ולתרום לרקב מי האקווריום – כך שאם מטרתכם היא שיפור המראה החזותי של האקווריום ותו לא, יותר פשוט לרכוש במרבית המקרים לרכוש צמחי פלסטיק.

מצע

ישנם סוגים רבים של מצעים לאקווריום – חלקם פשוטים ובעלי מראה טבעי, כגון חצץ או חלוקי נחל, וחלקם בעלי מראה צבעוני ומלאכותי יותר, דוגמת אבני קריסטל בצבעים עזים.

מעבר לתפקיד האסתטי, למצע גם תפקיד חשוב בקיבוע צמחיית האקווריום לקרקעית. בנוסף יש להתאים את המצע לסוג הדג – למשל סוגי דגים  שוכני קרקעית יעדיפו מצע גרגרי דק, בו נוח להם יותר להתחפר. בכל מקרה אל תשתמשו במצע מאולתר שליקטתם בגינה או בחוף הים, שכן הוא עלול להכיל חומרים מזיקים.

כעת אחרי שהכל מוכן ניתן להשמיש את האקווריום ולהביא את הדגים לבית החדש והמפנק שלהם. שיהיה בהצלחה!

Back to top button