מבזקיםפוליטי / מדיני

נותרו ללא מענה כלכלי: משבר עולם התרבות בעקבות המלחמה

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב קיימה היום (שני) דיון מעקב בנושא משבר עולם התרבות בעקבות המלחמה.

נציגי האמנים ומועסקים בעולם התרבות טענו שלא קיבלו מענה כלכלי על אובדן הכנסה בחודשי המלחמה ואילו ראשת מנהל התרבות פירטה על התכניות שהוציא המשרד לטובת האמנים, בסך עשרות מיליוני שקלים.

בפתח הדיון נענה יו"ר הוועדה לבקשתם של מטה משפחות החטופים, להצבת כיסא ריק עד לחזרתם של החטופים מהשבי. יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ יוסף טייב הצטרף לבקשה והכריז: "מהיום הכיסא לצידי יישאר ריק עד שאחרון החטופים והחטופות ישובו הביתה. אני קורא גם לעולם הכדורגל והתרבות לאמץ את היוזמה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל משרד התרבות והספורט שהשתתף בדיון הודיע מיד, גם בשם השר, שיפנו לכל גופי הספורט והתרבות לעשות כן.

במהלך הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "לא ייתכן שאומן, יוצר, וכל מי שעוסק בעולם התרבות, וצורת התשלום שלו היא שוטף +30, או שוטף +60, ייפול בין הכיסאות, כי הדיווחים שלו על חודשי המלחמה היו עם אפס הכנסות.

הדבר הזה לא יכול לעבור לסדר היום. הוועדה קוראת למשרד האוצר להגיע במהרה למתווה מוסכם בעולם התרבות." היו"ר הודיע שיקיים דיון משותף עם ועדת הכספים עד שיימצא מענה ל-250,000 איש המועסקים בתעשייה.

מנכ"ל משרד התרבות והספורט כפיר כהן: "הבאנו מתווה סיוע לכל עולם התרבות, לחודשים אוקטובר ונובמבר והרגע נודע לי, שגם לחודש דצמבר. אנחנו בשיח עם משרד האוצר לגבי מתווה לחודשים הבאים."

ראשת מנהלת התרבות גלית והבה שאשו פירטה את תכניות התמיכה שהשיק המשרד לטובת האמנים, בסך עשרות מיליוני שקלים: "תקציבים שחילקנו לרשויות מקומיות שיעשו פעולות הפגה ואמנים לא יעבדו חינם, 1,700 מופעים למפונים במתקני הפינוי, מקיימים מופעי תרבות לחיילים להעלאת המורל, הקצנו גם מיליון ש"ח לכרטיסי קולנוע למילואימניקים ובנות זוגם."

והבה-שאשו סיפרה גם על תכנית "משיב הרוח", בתקציב כולל של 15 מיליון ₪, המחייבת רשויות לקחת יותר מ-2 סוגות אמנותיות כדי לתת מענה לכמה שיותר יוצרים."

סגן יו"ר אמ"י איל באיער: "הפרוייקט הנפלא של משרד התרבות "משיב הרוח" מגביל אמן לחמש הופעות בלבד. מזה הוא לא יביא פרנסה. עולם התרבות קורס. אני מקבל המון טלפונים של אמנים שאומרים 'אין לי מה לאכול'.

זה לא יכול לחכות למשרד האוצר שיעשה ועדות. האמנים צריכים מענה עכשיו.״ נציגת איגוד האמרגנים ומפיקי אומנויות הבמה דניאל לגזיאל: "אני פרילנסרית קטנה ועד כה לא קיבלתי שקל מהמדינה. גם בגלל עניני התשלום של שוטף פלוס וגם כי יש ספקים שאין להם כסף לשלם לי."

נציג משרד האוצר אוריאל שם טוב: "אני לא יודע להגיד ספציפית לגבי הפער של שוטף +30 או שוטף +60. שכשמיפינו את הצרכים מול משרד התרבות והספורט, אני לא זוכר איזהשהו פער מרכזי שלא עלה מולנו שהחלטנו שאנחנו לא מטפלים בו. אם יש איזה שהוא פער כזה אנחנו נעבוד בשיתוף עם משרד התרבות והספורט ונפתור אותו."

ח"כ נעמה לזימי: "לא הגון ששלושה חודשים מאז שפרצה המלחמה ולמשרד האוצר אין כוונה להכליל את אנשי התרבות במתווה כלשהו. פשוט תגידו שזה מכוון."

יו"ר ארגון המפיקים רמי בז'ה: "80% מעולם התרבות מבוסס על תעשיית בידור פרטית, כך שהממשק שלנו הוא רק מול האוצר. יש 250,000 איש במעטפת האומן, והם לא פגשו פרנסה בשלושת החודשים האחרונים.

״אנחנו מצפים ממשרד התרבות לעמוד לצדנו מול האוצר, שצריך להזרים כסף מיד לפרילנסרים הקטנים, סאונדמנים, מאפרות, גרפיקאים. בסוף השנה נתחשבן אם יהיה צורך. אנחנו תחום שצריך לתכנן אותו, למכור לשווק וזה לוקח חודשים."

מנכ"ל אקט – איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה גיורא ואלה: "משרד התרבות צריך לתמרץ כלכלית את עולם הקולנוע והטלוויזיה, כך שיתחילו לצלם הפקות בישראל עם צוותים ישראלים.

בנוסף, אבקש להזכיר שבסוף 2023 הסתיים תקציב ההסכם החמש שנתי לקולנוע- בלי תמיכה משמעותית של המשרד לא יהיה פה קולנוע ישראלי, שכולנו גדלנו עליו ומביא לנו הרבה כבוד בעולם.

והבה שאשו הגיבה: "השר ידבר עם האוצר כדי להגדיל את ההקצאה לקולנוע. אנחנו שוקדים על פתרון להפקות הקולנוע הישראלי שנעצרו. תתפלאו לשמוע אבל המשכנו הפקות קולנוע זרות שרוצים להמשיך לצלם בארץ."

יהודה כהן ביקש להעלות את נושא התרבות הים תיכונית: "יש באך ווגנר אבל אנחנו לא נחשבים תרבות. אנחנו לא בתיאטרון. אנחנו יוצרים תרבות מיוחדת שאין אותה בכל העולם. שקל אחד לא קיבלנו ממשרד התרבות."

ראשת מנהל התרבות אמרה כי "מ-2015 ועד היום המשרד עשה המון להנכחת המוסיקה המזרחית, היהודית והים תיכונית". יו"ר הוועדה ח"כ טייב הודיע כי הוועדה תתכנס לדיון מיוחד רק על הנושא הזה.

מנכ"ל שח"ם אבי בן הלל: "במשרד האוצר יש חוסר רגישות משווע, שבסופו של דבר דופק את הבן אדם בקצה. האנשים נופלים בין הכיסאות, בין קריטריונים מאד נוקשים. לעומתו, הביטוח הלאומי, עם רגישות והבנה של גודל השעה, יצר מודל שיביא לאנשים כסף הביתה ומהר."

מנהלת השדולה למען האישה החרדית מלכהלי בלוי חנוכה: "תקציב התרבות החרדי הוא דל לעומת האוכלוסייה הכללית. ניהלתי מרכז של מפונים חרדים בנחלים והוצפתי בפניות מצד אמנים, אבל אף אחת מהם לא מותאמת לציבור החרדי."

יפעת בכר מתיאטרון השתחוויה סיפרה על התיאטרון ככלי של ריפוי: "יש פצעים שלא רואים אותם אצל ילדים, קשישים ואצל כולנו, והעוצמה של התרבות היא לתת במה להוציא ולבטא את הכאב."

דיון ועדת חינוך - תרבות - ספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
דיון ועדת חינוך - תרבות - ספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button