חדשות הארץמבזקים

ועדת הבריאות: אדם מגיל 18 יוכל לתת הנחיות לשימוש בזרעו אחרי מותו

ועדת הבריאות שבה ודנה היום (רביעי) בחוק שיאפשר ויסדיר שימוש בזרע של נפטר. ממלאת מקום יו"ר הוועדה, מירב בן ארי (יש עתיד) סיפרה על פגישתה היום (רביעי) לאחר הדיון, עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, כדי לקבל את חוות דעתו בעניין שאיבת הזרע ורצון הנפטר.

לדבריה, סוגיות אחדות יישארו לדיון בוועדה בין הקריאה הראשונה – לשנייה והשלישית, והדגישה כי לא ימנע מבת הזוג של הנפטר הזקוקה לכך לעשות שימוש בביציות מחו"ל, ואולם ההכרח שהאם העתידית שהורי-הנפטר יבחרו, תהיה מסוגלת ללדת.

בדיון הובהר כי רק מגיל 18 יוכל אדם לתת הנחיות לשימוש בזרעו ולא יעשה שימוש בזרע אם נפטר בהיותו קטין. לדברי סא"ל נטלי ברדה, מחלקת נפגעים בצה"ל, עד אתמול בוצעו 70 שאיבות זרע מחיילים שנפלו מתחילת הלוחמה. לפי פרופ' טליה אלדר-גבע, מנהלת מחלקת הפריון במשרד הבריאות, משמחת תורה עד אתמול, בוצעה שאיבת זרע מ-98 איש, 88 חיילים ועוד 10 אזרחים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) האפשרות להשתמש בתרומת ביציות מחו"ל היא הרחבה מוגזמת בנסיבות של פטירה, אא"כ הנפטר הביע את הסכמתו גם לכך. מצדה מצלאווי, ממחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, ציינה כי בת הזוג של הנפטר – תוכל לעשות שימוש בזרע באישור מנהל בנק הזרע – וללא צורך באישור בית המשפט.

מיכאל פואה, מנכ"ל בצלמו, הביע חשש כי בית המשפט יתיר שימוש בזרע – גם אם הנפטר הביע התנגדות מפורשת לכך בחייו. הוא דרש כי ייקבע במפורש שבמקרה זה – אין לבית המשפט שיקול דעת. נציגי משרד המשפטים סברו הודיעו כי יגובש נוסח ברור בעניין שינוי בהנחיות לשימוש בזרע בתקופת החיים.

אל"מ אלון מצליח, מפקד מיטב, הדגיש כי צה"ל יידע לפני הגיוס את המיועדים לגיוס, על האפשרות לחתום על הנחיות בעניין – ולהחתים עליו עו"ד. מירב ומנשה רם, שאיבדו את בנם עומרי במסיבה ברעים, הדגישו כי בנם הביע בחייו את רצונו בהמשכיות וביקשו לא להקשות על המשפחות.

אוריאל בוסו - ועדת הבריאות - ועדה - דיון
אילוסטרציה. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button