כלכלהמבזקים

ועדת הכספים אישרה את הארכת תקנות הפיצוי לעסקים בדרום ובצפון

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני, אישרה היום (שלישי) את הצעת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים, הנוגעות לעסקים בישובים בצפון ובדרום, ישובי ספר וישובים באזורים המיוחדים, הזכאים לפיצויים מוגדלים נוכח הפגיעה הגדולה בהם בעקבות המלחמה.

פרק אחד בתקנות נוגע להארכה של התקופה שבה יינתנו פיצויים באזורים המיוחדים בשל נזקים לעסקים. לגבי הישובים באזור הצפון, בכל הקשור להגדרת אזור מיוחד בצפון הארץ בחודש אוקטובר 2023, אזורים שנכללו באזור המיוחד הם יישובי קו העימות, גולן צפון וגולן דרום וכן יישובים נוספים בהם חלו הגבלות זהות על פי הדיווח שהועבר על ידי פיקוד צפון.

ביחס לאזורים אלו, מוצע לתת את הפיצוי המוגדל גם לגבי חודשים נובמבר ודצמבר 2023, זאת מכיוון שעל פי העדכון שהועבר מפיקוד צפון ביחס לחודשים אלו עולה כי ההגבלות שחלו על היישובים בחודש אוקטובר, לרבות שימוש בתשתיות אזרחיות, הגבלות תנועה ונוכחות כוחות צבא בשטח היישובים, המשיכו לחול במהלך החודשים נובמבר ודצמבר על אותם היישובים. כך, מוצע לקבוע פיצוי מלא לעסקים בישובים אלה בגין החודשים נובמבר ודצמבר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדומה לכך, מוצע לתת פיצוי מלא עד סוף דצמבר 2023 גם ליישובי עוטף עזה אשר היו מפונים במהלך חודש דצמבר. ישובים אלה סומנו בסימון הכתום במפת פיקוד העורף עד סוף חודש דצמבר, וגם בהם הייתה פגיעה כלכלית משמעותית כתוצאה מהפינוי.

לגבי הישובים האחרים באזור הדרום, מציינות התקנות כי נוכח אירועי הלחימה החריגים, עוצמתם, היקפם ומשכם, אשר אינם דומים לסבבים הלחימה הקודמים שהתנהלו באזור הדרום, והשפעה כלכלית מצטברת וממושכת על יכולת הפעילות של עסקים באזור המיוחד כפי שהוגדרו בחודש אוקטובר, אשר מצריכים גם בחינה מעבר לחודש אוקטובר, וכך קובעות התקנות כי אזורים שנכללו באזור המיוחד מלבד עוטף עזה, הינם מערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש ולכיש, במהלך החודשים אוקטובר נובמבר 2023 יחדיו אזורים אלה סומנו במפה בסימון הכתום או צהוב, המסמן אזורים שבהם הפעילות המותרת מצומצמת או חלקית, לפחות למעלה ממחצית מהתקופה של אוקטובר ונובמבר, ועל רקע כך מוצע להאריך את התקופה עד לסוף חודש נובמבר 2023 בלבד.

בתקנות מוסבר כי ההחלטה התקבלה מכיוון שלכל אורך חודש דצמבר סומנו אזורים אלו במפת ההתגוננות של פיקוד העורף, בסימון הירוק, המסמן אזורים שבהם הפעילות לא הוגבלה כלל. לגבי חישוב הפיצוי לעניין חודש דצמבר נקבע תחשיב המביא בחשבון את הפיצוי המוענק לעסקים בכלל המדינה.

פרק נוסף בתקנות נוגע לכל הקשור להגדרת יישובי ספר. במהלך המלחמה הוחלט על ידי מערכת הביטחון על פינויים של היישובים בני נצרים, ברור חיל, דורות, נווה וצוחר וזאת לאור האיום הביטחוני הקיים על האוכלוסייה באזורים אלו.

נוכח פינויים וכן השלכת הפינוי האמור על הפעילות הכלכלית בהם לאור בחינת מערכת הביטחון, מוצע להוסיף בהוראת שעה ישובים אלה לרשימת ישובי הספר, מיום 7 באוקטובר 2023 עד לסיום תקופת הפינוי לפי החלטת הממשלה, כפי שהיא מוארכת מעת לעת או (לפי לדרישת הוועדה) עד ה-7 לאוקטובר 2024 לפי המאוחר, כך שגם תושביהם יזכו לקבלת פיצויים עבור הנזקים שנגרמו להם במלחמת חרבות ברזל, כך, לאחר הכרזת היישובים האמורים כיישובי ספר, תושביהם יזכו לפיצויים בשל נזק עקיף שנגרם להם כתוצאה מהמלחמה בשיעור של 100% מהנזק. אמדן הפיצויים הנוספים אשר יינתנו לתושבי היישובים האמורים כתוצאה מההכרה האמורה, צפוי לעמוד על סך של כ-60 מילון שקלים.

פרק שלישי בתקנות, נועד למנוע הוצאה לחל"ת ופיטורים של מפונים, וכך תוארך תקופת הפיצוי של מעסיקים המשלמים שכר לעובדים אשר פונו מבתיהם בשל המצב הביטחוני גם במקרה שאלה עובדים מחוץ לאזורים המפונים, זאת עד לסיום תקופת הפינוי לפי החלטת הממשלה לגבי הישוב בו מתגורר העובד.

עוד במסגרת הוראת השעה, מוצע כי יתווספו לרשימת הישובים המוגדרים כ'יישובי האזור המיוחד', הישובים אור גנוז, בר יוחאי, מירון, ספסופה וקדיתא, זאת לאחר שנערכה בחינה נוספת מצד גורמי הביטחון, לאור בקשת ועדת הכספים.

בפתח הדיון הציגו אתמול במשרד האוצר כי התחשיב לעניין עסקים באזורים המיוחדים בצפון ובדרום שהיו זכאים לפיצוי מלא חודש אוקטובר (מה-7 בו), וכעת יהיו זכאים לפיצוי מלא לגבי חודש נובמבר ולגבי חודש דצמבר יהיו זכאים לפיצוי חלקי בדומה ליתר העסקים במדינה, יעמוד על מקדם של 0.61 מגובה המחזור בחודשים אלה יחדיו.

יו"ר הוועדה וכלל חבריה ציינו כי הם מבקשים להגדיל את המקדם על מנת לשקף פגיעה ניכרת יותר שספגו רבים מהעסקים, כלל ארגוני המעסיקים, לשכת רואי החשבון, ולשכת עורכי הדין הציגו חזית אחידה ותחשיבים לפיהם החישוב לעניין עסקים אלה אינו מספק, וכי יש להעמיד מקדם גבוה משמעותית מכך. ל

אחר דין ודברים הודיעו באוצר היום כי הם מסכימים להעלאת המקדם ל-0.75. כלל אירגוני המעסיקים, וכן לשכות רואי החשבון ועורכי הדין, בירכו על המקדם וציינו כי הוא ראוי. לצד כך, חלק מחברי הכנסת קראו להגדיל את המקדם.

ח"כ ולדימיר בליאק: "אני שמח לראות שאגף תקציבים הגיע להסכמות כאלה ואחרות, אני חייב לציין שכמרכז האופוזיציה אף אחד לא דיבר איתי. אני עדיין חושב שההחלטה הזו לא נכונה, לא ראיתי שום נתון מספרי שמצדיק את הביטול של מסלול למחזורים בחודש דצמבר בטווח של 7-40 אני עדיין חושב שהמקדם הנכון הוא בין 0.80%-0.85% ובהתאם לזה אני אצביע".

ח"כ ינון אזולאי: "היום אתם באים ואומרים שאין לכם מקור תקציבי, סליחה אבל זה לא מעניין אותי. יושבים פה אנשים שיודעים להתעסק עם מספרים והם אומרים לכם וגם אתמול הם אמרו 0.75% וגם את ה0.75% הם בקושי בולעים. מי שיפגע זה אותם העסקים הקטנים שעדין לא חזרו, אלה מבאר שבע ובעלי המסעדות שלא חזרו והאולמות וההפקות שנסגרו והאנשים האלה בסוף נפגעים.״

״אז נכון לא נוכל להביא 100% פתרון אבל נוכל להביא פתרון חלקי לכולם, לצערי, זה הכי כיף לבוא ולהגיד שאתה מברך, ואני לא מברך על ההישג הזה כי הוא לא הישג משמעותי. אני אצביע בעד ואני לא שלם עם זה. אם אני יודע שאני מצביע על 0.75 וסוגרים את זה עכשיו אני אצביע".

ח"כ חאמד עמאר: "אני חושב שצריך ללכת לכיוון של החלשים, של העסקים הקטנים שנפגעו מאד חזק. צריכים להגיע ל-0.8% ולא ל-0.75% . לגביי דצמבר, אגף התקציבים, אני לא יודע איזה נתונים יש לכם ומה בדקתם, הייתה לכם בדיקה שהייתה עלייה כל כך גדולה בהכנסות? על מה הסתמכתם? תביאו לנו מספרים שנראה אותם ונוכל לדעת למה החלטתם על 7-40, שום נתון לא עומד לפנינו".

ח"כ יסמין סאקס פרידמן: "כל אירגוני העסקים, הורג אותי שאתם אומרים כל הזמן תודה, אתם אומרים תודה על כספי ציבור שהגיעו מהמיסים שלכם שעושים לכם טובה ומשחררים אותם. זה כסף של האזרחים לא כסף של אגף תקציבים או ראש הוועדה. לא שמעתי אף אחד שמייצג את העסקים הקטנים, האם להם זה מספיק? האם הם יגידו תודה?"

נציג רשות המיסים, אלישיב ממן השיב לעניין החישוב שהביא את האוצר לקביעת המקדם: "נעשה תחשיב סטטיסטי בתוכנה שלקחה את חודש נובמבר וביצעה הנחות של חודש דצמבר על בסיס נתונים. התוכנה עשתה הנחות גם על בסיס עסקים שלא הגישו על בסיס ירידה במחזורים בחודשי אוקטובר-נובמבר".

ח"כ אליהו רביבו העלה במהלך הדיון את סוגיית העסקים שנפגעו בהעדר חלופה לעובדים פלסטינים: "לא לאפשר כניסת פלשתינאים אבל לא לקבוע זאת כמדיניות, מצד שני להגביל מאוד הכנסת עובדים חלופיים. יש עסקים שלא משנה מה נעשה לא יוכלו לתפעל את העסק שלהם, יש שמתחננים לקבל מהמדינה מתן מענה לידיים עובדות, מהרגע שיקבלו יוכלו להחזיק את עצמם ולשמש מנוע תמיכה במשק. זה גם היה משאיר יותר כסף ליתר העסקים".

בנוסף העלו חברי הכנסת במהלך הדיון את עניינם של העסקים בעלי המאפיינים הייחודים, שאינם מקבלים מענה מספק במסגרת מתווי הפיצויים הכללים, רבים מהם עסקים קטנים, בענפי התיירות, האירועים והפקות. בנוסף קראו חברי הכנסת לזרז את תשלום הפיצויים לעסקים במסגרת התקנות שאושרו.

אבירם אלון, התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים: "האולמות לא חזרו לעבוד, וצריך לחשוב על ינואר פברואר. אם מדברים על אוקטובר נובמבר, מן הסתם לא עבדנו בכלל. בימים שקוברים ילדים אף אחד לא רוצה לעשות שמחות, גם בת מצוות בר מצוות לא עושים בימים אלו. יש פה פער של ינואר ופברואר שצריך להתייחס אליו".

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים השיבה לדברים: "לגבי ענפים מיוחדים יש עד סוף דצמבר פיצויים לגבי כלל העסקים. אנחנו מתכננים להריץ כמה שיותר מקרים כדי לשלם את הכסף בהקדם. לגבי ענפים ספציפיים, החוזק שלנו זה לשלם למסלולים סטנדרטים, מסלולים כללים. ככל שיידרש מענה לענפים ספציפיים, יהיה צורך בבחינה כוללת במשרד האוצר ולראות איך נותנים להם מענה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב לכך: "תפקידנו לדאוג לאנשים האלה שעומדים בלי פרנסה, מצד שני יש את מי שכן יש לו מתווה. איך פותרים את הבעיה? אני מבקש שבתוף 5 ימים תעמידו מענה כיצד נותן פיצוי ראוי לאנשים והענפים הללו. תוך גם הארכה של מתווה הפיצוי שלהם לחודשים ינואר-פברואר".

ועדת הכספים בכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת הכספים בכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת הכספים בכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button