צרכנות

לעשות הפלה – מה שצריך לדעת

קרדיט לתמונה: Depositphotos

הפסקת הריון מסיבה רפואית או אישית חוקית ומותרת לכל אישה בישראל, אך יכולה להתבצע רק אצל רופא/ת נשים בבית חולים פרטי או ציבורי שקיבלו את אישור משרד הבריאות לכך. במאמר זה נדון ב-2 סוגי הפסקות הריון אפשרויות: תרופתית או בגרידה.

מהי גרידה

מדובר בהליך ניתוחי להפסקת הריון עד שבוע שמאושר בבית החולים בו מתבצע ההליך. גרידה היא בטוחה, וברוב בתי החולים הפרטיים היא מתבצעת עד שבוע 12 להריון. לעיתים בשל גיל ההריון יוקדם להליך הרחבת צוואר הרחם ע"י מתן תרופה הנקראת ציטוטק. (בשלבים מאוחרים יותר ישקל שימוש בלמינריות), וזאת כדי להקל על התהליך וההחלמה ממנו. מדובר בפעולה קצרה של 20 דקות, כמעט תמיד תחת הרדמה, ובסיומה תישארי להשגחה של מספר שעות ותשוחררי הביתה. כמו בכל הליך רופאי יש לחזור לביקורת נוספת עד חודש ממועד ההליך כדי לוודא שזה הסתיים בהצלחה. במקרים בהם אינך חשבה בטוב, יש לפנות לרופא באופן מיידי לצורך בדיקה.

מהי הפלה בכדורים

בניגוד לגרידה, הפלה בכדורים מתקיימת על פני שתי פגישות, וביקורת נוספת כשבועיים עד חודש לאחר מכן. המפגש הראשון יכלול בדיקת רופא, ועדה, ובליעה של 3 כדורים הנקראים מפ'יגין, ולאחר מכן תוכלי ללכת הביתה. לרוב לא תחווי תופעות לוואי, אך אל יגיעו בזמן המפגש השני.  המפגש השני יכלול בליעה (לעיתים החדרה ואגינלית) של 2 כדורי ציטוטק, והשגחה של מספר שעות. כדור זה גורם לכיווץ הרחם והתרוקנותו מההריון. בזמן זה ועד יממה לאחר מכן מרב הדימום יגיע, אך צריך לזכור שהדימום יכול להימשך עד שבועיים (אך בעוצמה שהולכת ופוחתת). כשבועיים עד חודש לאחר תחילת ההליך, תגיעי חזרה לבדיקה נוספת כדי לוודא שהרחם נקי. במקרים בהם מופיע חום או דימום מאסיבי, יש לפנות בדחיפות לרופא המטפל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה עדיף גרידה או הפלה תרופתית?

ההחלטה איזה הליך נכון יותר עבורך תלויה בשבוע ההריון ובך. הפלה תרופתית אפשרית בישראל נכון לשנת 2024 עד שבוע 9 להריון (63 יום ממועד הווסת האחרונה), וגרידה במוסדות פרטיים עד שבוע 12, ובציבוריים עד שבוע מאוחר הרבה יותר. ישנם חסרונות ויתרונות לכל שיטה, ורק לאחר שיחה ובדיקה עם הרופא/ה המטפל בו תעברו יחדיו על ההיסטוריה הרפואית שלך, תוכלו לבחור את ההליך הנכון ביותר עבורך.

בריאות שלמה

את המאמר כתב ד"ר גוטמן גיא- רופא נשים.

Back to top button