איך לקנות רכב יד 2 זול ואמין?
רכב זול ואמין בתקציב של עד 30,000 שקל? הקילומטרז' והשנתון עשויים להשפיע פחות ממה שאתם חושבים. המדריך המלא לישראלים שרוצים לקנות בזול בלי לשלם ביוקר
אורן הדר
מכונית היא מוצר יקר, אך כמו בכל קטגוריה צרכנית, גם כאן יש הזדמנויות. נהג ישראלי שיהיה מוכן להתפשר, יוכל למצוא רכב יד 2 בתקציב של עד 30,000 שקל – ואפילו לנסוע בו בבטחה מספר שנים לא מבוטל ומבלי לשפוך את כל הסכום שחסך על תיקונים. על פניו, זה נשמע לא סביר בעליל. ההנחה הרווחת היא שמכוניות במחיר כזה נוסעות על זמן שאול – הן לרוב בנות עשר ועם קילומטרז' שמזכיר מספרי טלפון. ובכן, בכתבה זו נציג לכם תמונה אחרת, שכן גם השנתון וגם הקילומטרז' הם סעיפים זניחים, אם יודעים מה לבדוק. אז איך קונים רכב יד 2 אמין וחסכוני בפחות משלושים אלף שקל?
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ראשית, בואו ננפץ כמה מיתוסים. שנים ארוכות על הכביש אמנם מזמנות שחיקה במערכות המיכניות של הרכב, אך השפעתן בעיקר תלויה בהיקף השימוש בפועל. אם היקף הנסיעה היה כ-20,000 ק"מ בשנה, מדובר ברכב שנסע בשיעור ממוצע ואם טופל כהלכה, הסיכוי לבעיות חמורות הינו נמוך. גם השנתון עצמו, למרות שהוא מתווה את מחיר המחירון, לא מספר את כל הסיפור, כי מה שחשוב הוא השימוש שנעשה בפועל. למשל, בשנתיים של משבר הקורונה ישראלים בקושי השתמשו באוטו.
מה חשוב לבדוק ברכישת רכב יד שניה ישן?
אמינות הדגם. יש מכוניות שמזדקנות טוב יותר מאחרות; שאלו במוסך שלכם, בחברות ליסינג ובפורומים מקצועיים האם יש רכיב שנוטה להתקלקל בדגם הרלוונטי ושימו לב אם הוחלף לאחרונה במכונית הספציפית שאתם שוקלים לקנות.
בדיקת רקע של השנתון עצמו. יצרני הרכב מבצעים שינויים רבים בדגמים משנה לשנה, לעיתים לא הולך להם וסדרה מתגלה כבעלת תיבת הילוכים בעייתית או כל חולשה אחרת. עדיף לבחור בדגמים שנחשבו מוצלחים במועד ההשקה, וגם כאן המוסכניק שלכם אולי ידע לספר איזה שנתון עדיף.
צריכת דלק. רכב ישן שותה הרבה, גם בגלל בלאי אך בעיקר בגלל פערי טכנולוגיה: מנועים מלפני עשר שנים היו פחות יעילים. קחו בחשבון שעל דלק לא תחסכו, ולכן מומלץ להשוות את צריכת הדלק במועד השקת הרכב למצב הנוכחי, כדי להעריך איך ייקר הבלאי את הוצאות התדלוק שלכם בעתיד.
היסטוריית טיפולים. ודאו שהרכב נבדק וטופל בקביעות אצל איש מקצוע והתעלמו ממכות ושריטות. המכונית קשישה וזה סביר – אך שימו לב לכאלה שיכולים להעיד על תאונה.
הנהג עצמו. קל לחשוב שבגלל שהישראלי הממוצע חם ואמוציונלי, כך נראתה גם הנהיגה שלו – ובטח קרע כל מכונית שרכש. אבל בשטח זה נראה אחרת: יש לא מעט בעלי רכב ותיק שטיפלו בו באהבה ובמסירות השמורה לחיות מחמד. ולכן, חשוב לדבר עם המוכר קצת ולהבין מיהו – וכך לצמצם את הסיכוי שמכוניתכם הזולה תצריך טיפולים יקרים בעתיד המיידי.
חבילת הבטיחות של המכונית. ישנם דגמים בעלי רכיבים אקטיביים ראשונים, שהותקנו כבר בשנתונים הוותיקים – ואלו מכוניות שיעלה לכם קצת פחות לבטח. הפער לא גדול בגלל סעיפי ותק המכונית, אך עדיין מדובר בחיסכון אפשרי.
מבנה העסקה. ככלל, עדיף תמיד לקנות רכב יד 2 מגורם שיכול לספק אחריות, ודאג למכונית בטרם הגיעה לידיכם. מסיבה זו, מומחי רכב ממליצים לקנות דרך סוכנויות ליסינג, שיאפשרו גם להחזיר ולהחליף את הרכב, בהתאם לתנאיהן.
על איזה רכב יד 2 ישן עדיף לוותר?
אחרי שעברנו על הפוטנציאל להזדמנויות, שווה לדבר על הסיכונים: לפעמים מכונית נראית כמו עסקה מעולה, כשבפועל תיצור לכם רק כאבי ראש, הוצאות נוספות ואף סיכוני בטיחות.
דגמים נדירים או בלי נציגות בישראל. קל להתפתות ולקנות מכונית ותיקה שיובאה בייבוא אישי ובעליה אהב אותה כאהוב האוהד את קבוצתו, אבל חשוב לזכור שרכב כזה יהיה הרבה יותר יקר לתיקון, אם וכאשר ישתבש משהו. אין מלאי חלפים מקומי ולעיתים גם נדרשת מומחיות ספציפית בתיקון רכיבים תקולים.
היסטוריית טיפולים בעייתית. אם הרכב לא טופל במוסך מסודר ובאופן קבוע, זהו פתח לצרות. הרבה נהגים שנוסעים שנים ארוכות באותה מכונית מתרגלים לשטיקים שלה, ולא ממהרים לרוץ איתה למוסך כל עוד האוטו נוסע. מסיבה זו, חשוב לשאול את המכונאי שיבדוק את הרכב האם יש בו ליקויים שמצביעים על הזנחה. במקרה כזה, ותרו על העסקה.
שדרוגים שמעידים על אופי שימוש. נהג שהתקין במכוניתו שיפורי מנוע ויניקת אוויר עשה זאת כדי לשפר תאוצה ומהירות סופית. בודדים המוסכים שידעו לטפל בשיפורים הללו אם יתקלקלו, ומכונית שבעליה הפך אותה לספורטיבית יותר, כנראה גם עשה בה שימוש אינטנסיבי.
לסיכום
מכונית יד 2 בת 10 היא אמנם פשרה בשל מגבלות התקציב, אבל מי שיבחר נכונה, יוכל ליהנות ממנה במשך שנים ובלי הוצאות חריגות על תחזוקה.