חדשות הארץמבזקים

98 מתגיירים תקועים באמצע ההליך בעקבות תקציב נמוך למימון ברית מילה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר, קיימה היום (שלישי) דיון בנוגע לקשיים בסיום הליכי הגיור נוכח בירוקרטיה ממשלתית וזאת בעקבות הפרסום על הפסקת ביצוע בריתות בבתי חולים ממשלתיים החל מתחילת שנת 2024.

יו"ר הועדה ח"כ עודד פורר: "בסופו של יום הם תורמים את חלקם למדינה והם חלק מהעם היהודי ורוצים להיכנס לעם היהודי בדרך המלך. הסיפור הזה הוא עוד נקודה של בירוקרטיה מכעיסה שמקשה עליהם. זהו הדבר האחרון הקשה והמורכב בהליך הגיור והוא דבר שהרבה פעמים לא נעים לדבר עליו בפומבי.״

ח״כ פורר הוסיף כי ״לקראת הדיון הנוכחי התברר, כי הבעיה קיימת כבר מאמצע שנת 2023 וכי לא מתבצעות בריתות במימון המדינה. כמו שהצבא מטפל בחייל חולה ודואג לכל צרכיו, גם לחיילי מילואים הצבא צריך לדאוג. אי אפשר להשאיר את הדברים תלויים ועומדים – אני דורש מכל הגופים לפעול לצמצום פערים ולקצר את ההליכים.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום אמר פורר כי ״אם כל אחד ייתן את חלקו, זה יתקצר משמעותית. צה"ל עבור החיילים, הסוכנות עבור העולים וגם מערך הגיור אינו צריך ללכת למכרז עבור זה כי יש תקרת פטור ממכרז עד סכום של 100 אל"ש. צריך להתחיל לעשות. אם ימתינו שבאגף התקציבים יעבירו את תקנת התקציב מהרבנות למערך הגיור, זה יכול לארוך עוד שנה".

עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית של ארגון עתים: "לא יתכן שגוף עם תקציב של עשרות מליוני שקלים לא ימצא פתרון מהיר וזמין למתגיירים. אבל מעבר לכסף, הסיפור הגדול הוא הזלזול שהמתגיירים חווים ממערך הגיור. אני מזמין כל מתגייר שנתקל בקשיים בהליך הגיור לפנות אלינו ונעשה הכל בשביל לפתור את העניין.״

עוד הוסיף וייגלר ״באשר לחיילי מילואים שנמצאים במהלך הליך גיור חשוב שמערך הגיור יפנה אליהם באופן אקטיבי וימצא את הפתרונות האישיים שיתאימו לכל לוחם ולוחם".

הרב יהודה עמיחי, מ"מ ראש מערך הגיור "במערך היו כמה בעיות. כל 2023 לא היו הטפות דם ברית, לא היו טבילות ולא בריתות. כיום אין שום מניעה כי יש תקציב זמני להטפת דם וטבילות. לגבי הבריתות של המבוגרים הכל היה בידי הרבנות הראשית מאז שהוקם מערך הגיור. היא זאת שנתנה את התקציב ואנחנו היינו מביאים את שמות המתגיירים. זה נעשה בבתי החולים בפרוצדורה כירורגית. ״

עמיחי הוסיף כי ״מהשביעי לאפריל 2023 היו רק 7 בריתות כי הרבנות הראשית התקשתה עם התקציב. מתחילת השנה הנושא הזה עבר אלינו, יצאנו בתוך 23 יום עם מכרז לבתי החולים וקליניקות פרטיות עבור בריתות למבוגרים. צריך להעלות אותו לועדת המכרזים, לקבל אישור ולצאת אל הפועל. הבהרנו למי שמתגייר שיכול באופן פרטי לבצע ברית אצל רשימת מוהלים שמוסמך ע"י הרבנות והוא יאושר".

אפרת שוקרון, מארגון "נבחרות" אמרה בדיון כי בחובת ההלכה אסור לגרום לשיהוי בהליך הגיור ויש לדאוג להחזר רטרואקטיבי לכל אלו שנאלצו ויאלצו להוציא מכיסים את מימון הברית באופו עצמאי. הבטאמו יוסף מהסוכנות היהודית אמר בדיון כי בין ה-98 ממתינים לברית מילה יש 55 עולים מאתיופיה.

לדבריו, בשונה מזכאי שבות שמקבלים תעודת זהות מיד בהגיעם לארץ, העולים מאתיופיה מקבלים תושב קבע עד שיסיימו את התהליך המלא ולכן כל עיכוב הוא גורם משמעותי. עוד ציין כי בתוך הליך הקליטה של בני העדה האתיופית הם אינן מתוקצבים על הגיור והכסף של זה מגיע ישר למערך הגיור שצריך לדאוג עבורם.

ד"ר יקיר קאופמן, משרד הבריאות, אמר בדיון: "הבנתי מהוועדה הבינמשרדית לפיקוח על המוהלים שהעלות שהוצעה לבצע את הפרוצדורה לא היתה מספקת ומבחינה תקציבית זה לא היה משתלם. בתמחור הקיים אין תמריץ לאף אחד לעשות זאת. מנהל אגף הגיור במשרד ראש הממשלה הוסיף כי עובדים כעת לשנות את הסעיף התקציבי כי כרגע עפ"י הערכת משרד הבריאות מדובר על 3500 ₪ אבל בפועל בבתי החולים מדברים על העלות של 8000 ₪ בערך.

יהודה כהן, מנכ"ל הרבנות הראשית אמר כי הספק כי ביה"ח אסותא לא רצה לחדש את ההתקשרות משום שהעלות של 3000 ₪ לא היתה מתגמל. עבורם ולכן הם לא היו בעניין. עוד צייו כי במשך שמונה חודשים היה מו"מ עם מעורבות צמודה שלו בנושא והצליחו לבסוף להשיג רק יום אחד שבו ייעשו הבריתות שבו נעשו לפני חודש וחצי שמונה בריתות. לדבריו הבקשה להעברת השורה התקציבית נמצאת באגף התקציבים וזה חלק מהתקציב של 2024 וייקח זמן, לפחות עד אפריל, שהתקנה התקציבית תעבור למערך הגיור.

Back to top button