צרכנות

פתרון נוסף לקיצור זמני טעינה? תחנות להחלפת סוללות ברכב חשמלי

קרדיט תמונה Shutterstock

שלא בדומה לתדלוק, טעינת רכב חשמלי עלולה לקחת לא מעט זמן. פתרון לכך, שתופס תאוצה בימים אלה, הן תחנות להחלפת סוללות ברכב חשמלי. מהן ואיך הן עובדות?

עומר שטארק

חרדת הטווח היא חרדה מלנסוע ברכב חשמלי ולהיתקע עם סוללה לא טעונה. חרדה שאינה משוללת יסוד במציאות בישראל, שבה רשת עמדות הטעינה הציבוריות אינה מפותחת דיה ול-80% מתושבי ישראל אין אפשרות להעמיד עמדת טעינה ביתית. ייתכן שהקץ לחרדת הטווח הוא באופק בדמות פתרון חדש-ישן של החלפת סוללות: במקום עמדת טעינה, ביתית או ציבורית, בודקים מה עמדת ההחלפה הקרובה, קובעים ומחליפים את הסוללה הריקה בסוללה מלאה תוך 5 דקות או פחות. תהליך מהיר כמו עמדת תדלוק מסורתית והתוצאה היא סוללה טעונה במלואה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פתרון עתידי שנעוץ בעבר

החלפת סוללות ברכב חשמלי הוא לא רעיון חדש. למעשה, רכבים חשמליים שיצאו עוד בשנת 1910 עבדו על עקרון החלפת סוללות. בזמן המודרני, בטר פלייס הישראלית בשיתוף עם רנו, עבדה על עקרון החלפת סוללות, אך אז שוק הרכבים החשמליים עדיין לא היה בשל עבורו. גם עתה הרעיון ברוב העולם הוא עדיין בשלבי גישוש, אך היום השוק צמא לפתרונות, וייתכן מאד שהחלפת סוללות היא הפתרון העדיף.

התחנה עצמה עובדת עם משטח הרמה ויחידה רובוטית שמפרקת את הסוללה הריקה ומחברת את הסוללה הטעונה בתחתית הרכב. כיום, פעולה זו יכולה להימשך פחות מדקה, אך הציוד וההקמה הם יקרים.

 פתרון נפרד לכל חברה או פתרון כולל?

לשיטה של החלפת הסוללות יש יתרונות רבים, בניהם: מתן אפשרות לנהגים ללא גישה אל עמדת טעינה לרכב חשמלי  לעבור לרכבים חשמליים לא מזהמים. עמדת ההחלפה יכולה לטעון את הסוללות באיטיות כשנוח, אבל החלפת הסוללות היא מהירה.

אך החלפת סוללות איננה עניין פשוט ולצד היתרונות הרבים, יש לשיטה גם כמה חסרונות. ראשית, המצב כיום הוא שכל חברה המציעה פתרון החלפה, עושה זאת עבור הרכבים שלה בלבד. לכל רכב ודגם סוג סוללה שונה, כך שעמדות ההחלפה נתקלות בקושי – או לרכוש מגוון סוללות רחב ויקר מאד עבור מספר רכבים ודגמים, או לשרת דגם מסוים של חברה מסוימת בלבד – ואז להקטין את קהל המשתמשים.

גם התחנת עצמה היא דבר יקר, לא רק בגלל מצבור הסוללות שיש לרכוש, אלא גם בגלל עלויות ההקמה והקרקע. בניגוד לעמדת טעינה שכמעט ואינה תופסת שטח, עמדת החלפת סוללות דורשת מקום של כשלושה מקומות חנייה (יותר, אם מדובר על רכבים מסחריים), בנוסף למקום הנדרש לאחסון וטעינת הסוללות במצבור העמדה.

כאשר מדובר בציי רכבים, למשל אובר בארה"ב או חברות שליחויות – לא מדובר בבעיה קשה. אם כל הרכבים הם מאותו הדגם, החלפת סוללות היא פתרון מצוין עבור חברות כאלו. פתרון שמאפשר לרכבים לעבוד שעות נוספות ולחסוך את זמני הטעינה הארוכים – וממילא מדובר בכמות יפה של רכבים מאותו הדגם.

עבור לקוחות פרטיים המצב הוא יותר מורכב, אבל גם כאן ייתכן ויש פתרון באופק – סטנדרטיזציה של הסוללות – פתרון עליו עובדת חברת הסוללות הגדולה בעולם Catl – סוללות מודולריות ועמדות החלפה שם אפשר יהיה לא רק להחליף סוללה בדקה לערך אלא גם להחליט כמה מודולים של סוללות להתקין, ובהתאם מה הטווח הצפוי לנסיעה.  פתרון זה ידרוש שינוי מחשבתי ותכנוני מיצרני הרכב כך שהדגמים החדשים יתאימו לסוללות המודולריות הסטנדרטיות המתוכננות.

יישום השיטה בעולם

יישום השיטה כבר קיים בשלבים שונים, בעולם. בסין לדוגמה, שבה רכב חשמלי הוא הפתרון הנפוץ עבור מרבית הנהגים, חברת ניאו, אחת מיצרניות הרכב החשמלי בסין, הקימה יותר מאלפיים עמדות החלפת רכב אשר פועלות רק עבור רכבי החברה.

גם יצרנית הרכב החשמלי הסינית, ג'ילי, פועלת בתחום, וחתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת ניאו לפיתוח טכנולוגיה שתקדם את אפשרויות החלפת הסוללות.

לא רק ניאו וג'ילי מאמצות את פתרון תחנת החלפת הסוללות. סטלנטיס ורנו מאמצות את הרעיון באירופה ובארה"ב עבור ציי רכב. קונצרן הרכב, סטלנטיס, שאחראי בין היתר, לייצור מותגי פיאט, פג'ו, סיטרואן, אופל, דודג', מתכנן מערך של 100 רכבי פיאט חשמליים שיתופיים במדריד בשנה הקרובה שיפעלו על בסיס החלפת סוללות.

ומה קורה בישראל? כרגע אין תכנית להקמת עמדות החלפת סוללות בארץ, למרות שכאן הדבר יהווה פתרון עבור מרבית האוכלוסייה שאין לה גישה לעמדות טעינה ביתיות. בתקווה שפתרון זה יגיע גם לארץ.

לסיכום

ייקח עוד זמן עד שפתרון החלפת הסוללות יגיע לישראל, אם בכלל. אך אין ספק שהוא יפתור לא מעט בעיות עבור מרבית האוכלוסייה שמתגוררת בבתים משותפים, ללא חנייה פרטית להתקנת עמדת טעינה.  גם חרדת הטווח תוכל להפוך לנחלת העבר, עם זמן החלפה קצר ואפשרות לטעינה מודולרית בהתאם לנסועה.

 

Back to top button