צרכנות

זכויות חולי מחלת הריאות COPD – מנכ"ל 'זכותי' אלון אהרונוב עם כל מה שצריך לדעת

קרדיט לתמונה Freepik

לאחרונה, עלה קמפיין של חברת התרופות GSK העוסק בהעלאת המודעות למחלת ה-COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית). מדוע בחרו להתמקד דווקא במחלה זו? ובכן, הנתונים מצביעים על כך שיש לכך סיבה טובה. מחקרים מראים כי יותר מ-50% מהנשאלים אינם מודעים למחלה ולתסמיניה. החורף הישראלי כעת בשיאו, והוא מהווה כר פורה להתפרצות מחלות נשימה כרוניות. אין זמן טוב מכך לשפוך אור על אחת הבולטות שבהן, ועל הזכויות הרפואיות שהחולים בה עשויים להיות זכאים להן. ומסתבר כי חולי ה-COPD עשויים לקבל לא מעט מהמדינה.

"מחלת ה-COPD, שסימן ההיכר הבולט ביותר שלה הוא קוצר נשימה, תוקפת בעיקר גברים מעשנים, ובייחוד בגילאים 55 ומעלה," אמר לנו אלון אהרונוב, מנכ"ל חברת 'זכותי', שהינה חברה מובילה בתחום מיצוי הזכויות הרפואיות. "בשלבי המחלה המתקדמים, ה-COPD עלולה לגרום למצב בו החולה מוגבל לכיסא גלגלים וחיבור מתמיד למכונת חמצן. למרבה הצער, חולי COPD רבים לא מממשים את הזכויות הניתנות מהמדינה בגלל הבירוקרטיה הרבה אותה הם צריכים לצלוח כדי לקבל את המגיע להם. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת."

לא רק מחלה של מעשנים

אמנם חלק נכבד מחולי ה-COPD הינם מעשנים (או שהיו מעשנים בעברם), אך זו לא הסיבה היחידה לתחלואה. זיהום אוויר, חשיפה ממושכת לכימיקלים מסוכנים, גנטיקה ואסתמה עלולים גם הם להוות רקע למחלה. לרוב, המחלה מתבטאת בקוצר נשימה במאמץ, שיעול תכוף וליחה. במקרים לא מעטים, היא עלולה להתעצם עד לרמה שאדם החולה בה יכול להיחשב כנכה בעל זכויות בביטוח לאומי. אז איך אדם חולה COPD יכול להעריך אם הוא עשוי להיות זכאי לקצבת נכות?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אדם שרוצה לדעת אם יש לו סיכוי לקבל פיצויים בשל מחלת ה-COPD, צריך לבחון האם וכיצד מושפעת התנהלותו היום-יומית עקב המחלה," אמר לנו אהרונוב. "על החולה לשאול את עצמו: 'האם המחלה פגעה בפרנסתי? האם בן משפחתי נאלץ לשנות את סדר יומו באופן דרסטי על מנת כדי לסייע לי? האם המחלה הובילה לבעיות בעבודה? האם הכנסתי נפגעה עקב בדיקות, אשפוזים, ניתוחים או הגבלות פיזיות?' חולה שענה על כמה מהשאלות הללו באופן חיובי עשוי להיות זכאי לקצבת נכות ואולי אף לפטור ממס הכנסה – במידה וקיימים ליקויים רפואיים נוספים."

קרדיט לתמונה Freepik

אישה על כיסא גלגלים

"גלגלי הצדק זזים לאט"

על פניו, לא נשמע שלאדם נכה יהיה קשה להשיג קצבת נכות. אך למעשה זה מעולם לא היה קל, ודומה  כי בשנים האחרונות זה נעשה אף קשה יותר עקב העלייה החדה בכמות מבקשי הקצבה. תנאי הבסיס לקבלת קצבת נכות הוא שהמבקש יהא בן 18 לפחות. זכאותם של מבקשי קצבה מסוימים עשויה להיבחן ע"פ מסמכים רפואיים בלבד. אך לרוב, המבקש יזומן לוועדה רפואית שתבחן את נכותו ע"פ ה'מבדקים' הבאים:

  • מבחן ההכנסות – הכנסות מבקש הקצבה צריכות להיות נמוכות בלפחות 60% מהשכר הממוצע במשק לנכה 'קשה', או נמוכות בלפחות 45% מהשכר הממוצע במשק לנכה 'קל'.
  • מבחן הנכות הרפואית – על המבקש להיות בעל נכות רפואית של לפחות 60%, או לפחות 40% בחישוב משוקלל של מספר נכויות שונות – ובתנאי שלפחות אחת הנכויות תהיה גבוהה מ-25%.
  • מבחן התפקוד – המבקש איבד לפחות 50% מיכולתו להשתכר.

"אל למבקש להיות סמוך ובטוח שהוא יקבל את קצבת הנכות המיוחלת בקלות, אף אם אורח חייו נפגע קשות עקב המחלה. ביטוח לאומי הוא גוף בירוקרטי, וגלגלי הצדק זזים לאט," ציין אהרונוב. "חשוב לזכור כי תמיד ישנה גם האפשרות לערער על החלטת ביטוח לאומי, אך יש לעשות זאת עד 60 יום מרגע קבלת ההחלטה."

קרדיט לתמונה Freepik

תביעת פיצויים מביטוח

מבקשי פטור ממס לא ילקקו דבש

גם רשויות אחרות עשויות לסייע לסובלים מ-COPD. מס הכנסה, לדוגמה, מעניק פטור ממס לנכים העומדים בקריטריונים שלו. אך גם במקרה זה, מבקשי הפטור לא ילקקו דבש.

על מבקש פטור המס להיות, כמובן, בעל הכנסה חייבת במס, אך זה לא התנאי היחיד. על הנכות של המבקש להיות צמיתה, או לתקופה של 185 יום לפחות. כך או אחרת, על נכותו של המבקש להיות בשיעור של 90% לפחות. סף זה תופס גם לאדם בעל מספר נכויות שמסתכמות ל-90% נכות, בתנאי שלפחות אחת הנכויות הללו הינה בשיעור של 40% לכל הפחות.

"יש לשים לב כי גם אם אדם שהגיש בקשה לפטור ממס נפטר טרם קיבל את מלוא זכאותו, הטיפול בבקשה לא ייעצר," הדגיש אהרונוב. "יורשיו של המבקש יהיו זכאים לקבל את החזר המס בשמו של יקירם. ואנו בחברת 'זכותי' יודעים לסייע גם בהליך הזה. עם זאת, החזר המס יהא על ההכנסות שהתקבלו במהלך חייו של הנפטר, ולא על הכנסות שהתקבלו לאחר פטירתו."

לא מוותרים על הזכויות של אף אחד

החורף, עם כל הברכה שהוא מביא עמו, סוחב על גבו גם לא מעט 'טרמפיסטים' לא רצויים כגון וירוסים ומחלות ריאה שעלולות להחמיר עקב מזג האוויר. למרבה הצער, למרות שישנם בישראל עוד ועוד חולי COPD, אין עלייה משמעותית במבקשי קצבאות מביטוח לאומי עקב המחלה, וזה יכול לומר רק דבר אחד: חולים רבים מוותרים מראש על זכויותיהם, או מתייאשים לאורך הדרך המסועפת והפתלתלה של הבירוקרטיה.

"חברת 'זכותי' קמה בכדי לסייע לכל אותם אנשים שמתקשים לעמוד איתן אל מול מוסדות המדינה החזקים ולקבל את המגיע להם," סיכם אהרונוב. "אנו ב'זכותי' עושים זאת כבר כ-20 שנים. סייענו לעשרות אלפי ישראלים לקבל את זכויותיהם הרפואיות מהמדינה, ונמשיך לעשות זאת גם בעתיד."

Back to top button