חדשות חוץמבזקים

הנשיא לשעבר טראמפ מזהיר: "אנחנו על סף מלחמת העולם השלישית"

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מזהיר הבוקר (שני) כי "אנחנו על סף מלחמת העולם השלישית" ותקף את הנשיא ג'ו ביידן לאחר ששלושה חיילים אמריקנים נהרגו במתקפת כטב"מים בבסיס אמריקאי בירדן. כך דווח בעיתון הבריטי "הדיילי מירור".

בהודעה שפרסם הנשיא לשעבר טראמפ ברשת החברתית שלו " TruthSocial", טען כי המתקפה בירדן, שהבית הלבן האשים בה חמושים רדיקליים הנתמכים על ידי איראן, לעולם לא הייתה מתרחשת אם הוא עדיין היה הנשיא. פיקוד מרכז ארה"ב אישר את מותם של שלושת החיילים והוסיף כי "25 חיילים נוספים נפצעו במתקפה של מיליציה שנתמכת על ידי איראן."

הנשיא ביידן אמר לאחר המתקפה כי "ארצות הברית תבוא חשבון עם האחראים לכך בכל עת ובאופן שתבחר". אך טראמפ השיב להצהרת הנשיא ביידן ואמר כי "המתקפה הוכיחה את חולשתו של ביידן".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"התקפת המל"ט על מתקן צבאי של ארה"ב בירדן שהרגה שלושה אנשי שירות אמריקאים ופצעה רבים נוספים, מסמנת יום נורא עבור אמריקה. אהדה הכי עמוקה שלי מגיעה למשפחות של אנשי השירות האמיצים שאיבדנו. אני מבקש מכל האמריקאים להצטרף אליי בתפילות עבור אלה שנפצעו. המתקפה החצופה הזו על ארה"ב היא עוד תוצאה מחרידה וטרגית של חולשתו וכניעתו של ג'ו ביידן…" כתב טראמפ.

עוד הוסיף כי "לפני שלוש שנים איראן הייתה חלשה, שבורה ותחת שליטה מוחלטת הודות למדיניות הלחץ המקסימלי שלי. המשטר האיראני בקושי הצליח לגרד שני דולרים כדי לממן את נציגי הטרור שלהם ואז ג'ו ביידן נכנס ונתן לאיראן מיליארדים של דולרים, שהמשטר השתמש בהם כדי להפיץ שפיכות דמים וקטל ברחבי המזרח התיכון. המתקפה הזו לעולם לא הייתה קורית לו הייתי, אין סיכוי – דיוק כמו שהתקפת חמאס על ישראל, הנתמכת על ידי איראן, מעולם לא הייתה מתרחשת, מלחמה באוקראינה לעולם לא הייתה מתרחשת, וכרגע היה לנו שלום בכל העולם. במקום זאת, אנחנו על סף מלחמת העולם השלישית…"

בהמשך אמר הנשיא לשעבר כי "היום הנורא הזה הוא עוד הוכחה לכך שאנו זקוקים לחזור מיידית לשלום באמצעות חוזק, כדי שלא יהיה עוד כאוס, לא עוד הרס, ולא עוד אובדן של חיים אמריקאים יקרים. המדינה שלנו לא יכולה לשרוד עם ג'ו ביידן כמפקד העליון".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
ארכיון. צילום: הבית הלבן

מי שהצטרפה גם לביקורת של טראמפ על ביידן הייתה יריבתו הרפובליקנית לנשיאות, ניקי היילי.

בטוויטר כתבה היילי : "כבת זוג של איש צבא, הלב שלי נשבר על המשפחות שאיבדו את יקיריהם. זה מראה את האופי הברברי של אויבינו באיראן וזה מראה שהם לא היו תוקפים את החיילים שלנו אם ג'ו ביידן לא היה "כל כך חלש ביחסו לאיראן". עלינו להגיב במלוא כוחו של הצבא האמריקאי. זו הדרך היחידה למנוע מלחמה נוספת. אם לא נעשה זאת, ההתקפות הללו רק יימשכו. הצטרפו אלינו להרים את הגיבורים הללו ואת משפחותיהם בתפילה".

"התקיפה התרחשה בצפון מזרח ירדן סמוך לגבול סוריה", כך אמר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. בבסיס האמריקני בירדן המכונה "מגדל 22" מוצבים כבדרך קבע כ- 3,000 חיילים.

ג'ו ביידן אמר בהצהרה שפורסמה ברשת X (טוויטר לשעבר) כי הוא מתאבל על אובדן אנשי השירות האמריקאים. "אמש נהרגו שלושה אנשי שירות של ארה"ב ורבים נפצעו במהלך התקפת מל"ט על כוחותינו שהוצבו בצפון מזרח ירדן סמוך לגבול סוריה. ג'יל ואני מצטרפים למשפחות ולחברים של הנופלים שלנו באבל על אובדן הלוחמים הללו בהתקפה הנתעבת והבלתי צודקת לחלוטין. אין ספק כי אנו נעמיד את כל האחראים לדין בכל עת ובאופן שנבחר." כתב ביידן.

כמה מומחים דחקו בארה"ב להיזהר מתקיפה ישירה באיראן מחשש שזה עלול לעורר את מלחמת העולם השלישית. מפקח הנשק לשעבר של האו"ם, דיוויד אולברייט הזהיר את ביידן שפגיעה במדינה עלולה לעורר סכסוך גרעיני. לדבריו, "אתה בוודאי לא רוצה לתקוף את איראן עכשיו בשום אמצעי, אבל אתה צריך להגיב. בוודאי שכל תגמול צריכה להיות מופנית כלפי הטרוריסטים שביצעו זאת, עם מסר לאיראן: 'שלטו בנציגים שלכם'. אחת הסיבות לעשות את זה היא שאתה לא רוצה שאיראן תרגיש שהיא נדחפת לפינה שבה היא מרגישה שבניית נשק גרעיני היא המוצא הטוב ביותר שלה. לאיראן יש יכולת נשק גרעיני שהם הרכיבו במהלך 20 ומשהו השנים האחרונות".

עם זאת, אנליסט הביטחון והמודיעין, קולין פ' קלארק, שהוא מנהל המחקר של קבוצת סופאן, אמר כי נדרשת "תגובה מלאה נגד איראן". הוא כתב ב-X: "רגע מכריע כאן עבור ממשל ביידן. כל דבר פחות מתגובה מלאה ישרה נגד איראן יזמין התקפות נוספות נגד כוחות ארה"ב. תגובה חצויה גם תשאיר את ביידן חשוף להתקפות מצד יריבים פוליטיים פנימיים המאשימים אותו בכך שהוא חלש מידי."

שלושת החיילים האמריקנים היו הראשונים שנהרגו על רקע תקיפות אוויריות ארוכות של חודשים נגד חיילי ארה"ב ברחבי המזרח התיכון, שבוצעו על ידי קבוצות הנתמכות על ידי איראן, במהלך מלחמת ישראל-חמאס בעזה. התקרית מסמנת הסלמה גדולה בסכסוך המתמשך במזרח התיכון מאז תחילת המלחמה בעזה .

Back to top button