מבזקיםפוליטי / מדיני

בצלאל סמוטריץ׳: ״זהו תקציב מלחמה הכרחי שיחזק את הביטחון״

שלוש חוקי התקציב עברו היום (רביעי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. שר האוצר בצלאל סמוטריץ אמר׳: ״זהו תקציב מלחמה הכרחי שיחזק את הביטחון, יתן את הגיבוי הנצרך בתחום האזרחי לניצולים ולמפונים ואת הגיבוי הנדרש לניהול המלחמה.״

״התקציב שמונח לפניכם היום לקריאה ראשונה הוא התקציב ההכרחי בעת הזו. התקציב בעיקרו כולל שני רכיבים עיקריים – הגדלה דרמתית של תקציב הביטחון, ושל תקציבי הוצאות אזרחיות אחרות, ההכרחיים להמשך קיום הלחימה, וכן הפחתות ביתר התקציבים, לצד הגדלת הכנסות המדינה, על מנת לממן חלק מהגידול.״ הוסיף.

״המצב הבטחוני שהתרגש עלינו ב-7 באוקטובר מציב בפנינו אתגרים כלכליים משמעותיים ביותר. הוצאות הממשלה בגין המלחמה הן חסרות תקדים בכל קנה מידה, ואליהן נלוות פגיעות בתוצר, בשוק העבודה ובהכנסות המדינה. חלק מהפגיעות הללו ובעיקר הגידול בהוצאות ילוו אותנו בעתיד הנראה לעין ויכבידו באופן ניכר על הממשלה ועל המשק. זוהי נקודת מפנה בכלכלה הישראלית והיא מחייבת התגייסות של הממשלה ושל כלל החברה. בנוסף, בשונה ממשבר הקורונה, שהיה משבר כלל עולמי, המשבר כעת הוא משבר מקומי בלבד. לכן, היום בניגוד לאז, ישראל בולטת לרעה ביחס לעולם, והמשקיעים הזרים וארגונים בין לאומיים אחרים רגישים יותר למצב הכלכלי הפרטני של ישראל.״ אמר שר האוצר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״כל אלו מגיעים על רקע סביבות הריבית והאינפלציה הגבוהות ביותר בשנים האחרונות בישראל ובעולם, שכבר נתנו את אותותיהן בטרם המלחמה בהאטה, עד כדי בלימה, בשווקי הנדל"ן וההיי-טק. שוקים אלו הם מנועי צמיחה מרכזיים של המדינה, והפגיעה בהם משפיעה באופן לא פרופורציונאלי על כלכלת המדינה. מעבר לפגיעה בשוקים אלו, סביבת הריבית הגבוהה מייקרת את החוב שאנו נאלצים כעת לגייס לצורך מימון המלחמה. במבט צופה פני עתיד, האיום בחזית הצפון עודנו קיים, ואם יתממש, המשבר הכלכלי יעמיק למימדים חמורים עוד יותר.״ הוסיף סמוטריץ׳.

״לאור האתגרים הכלכליים, וחוסר הוודאות ביחס להמשך הלחימה, הבאנו היום תקציב אחראי. התקציב ביחד עם התכנית המאזנת ושורה של צווים ותקנות מגדילים את הכנסת המדינה, בעיקר החל משנת 2025, ומפחיתים בהוצאות שאינן הכרחיות ללחימה, לצורך מימון הוצאות המדינה ההכרחיות. באופן הזה, יתאפשר לממשלה לנהל את המלחמה עד לניצחון, תוך שמירה על אחריות פיסקלית, שמייצרת אמון פיסקאלי במדינת ישראל, שתמנע הידרדרות של הכלכלה הישראלית וצעידה לעבר עשור אבוד.״ הוסיף.

״התכנית המאזנת והצווים והתקנות הנלווים לה הם חלק בלתי נפרד מהתקציב שהונח כאן היום. משקלם הסגולי גדול יותר מסך ההכנסות שהם מייצרים למדינה. העברת התכנית, הצווים והתקנות בשלמותם מאותתת לשווקים ולגופים בין לאומיים על הרצינות של הממשלה להתמודד עם האתגר ההיסטורי העומד לפתחינו. אי העברת כלל התכנית, הצווים או התקנות, או דחיית הדיון בהם למועדים אחרים עלולה לאותת לאותם גורמים שאיננו מפנימים את גודל השעה וגודל האתגר, או כי איננו יכולים לו. בפרט, הצעדים המכוונים לשנת 2025 הם הברומטר שמבהיר את מדיניות הממשלה, ואת יכולתה להתחייב לה, לאחר תום המלחמה. פגיעה או עיכוב של צעדים אלו ישפיע באופן הקריטי ביותר על האמון הפיננסי במשק הישראלי.״ אמר.

״כחלק מהצעדים אותם נקטה ונוקטת הממשלה להתמודדות עם המשבר, ביצענו הקפאת כח אדם במשרדי הממשלה השונים, הפחתנו באופן רוחבי את תקציבי הפרסום והתמיכה, קיצצנו בכספים הקואליציוניים, הקפאנו החלטות ממשלה, וביצענו הפחתות רוחביות ונקודתיות. במקביל לצעדים המכנסים, היה חשוב לנו להשקיע במנועי צמיחה במשק הישראלי. קודם כל ההשקעה בביטחון בעת הזו היא השקעה בצמיחה- בכדי להבטיח הגעה של משקיעים , אנחנו צריכים לתת להם וודאות שאנחנו יודעים לבצר את הביטחון הלאומי שלנו. העולם נמצא בחוסר איזור גאו-פוליטי והרכיב הביטחוני יהפוך לשיקול דומיננטי בשאלת ההשקעה בעולם.״ הבהיר סמוטריץ׳

״עשינו תכנית בנדל"ן בגובה 2 מיליארד ש״ח. תוכנית בהייטק – הכנסה של המוסדיים במאצ'ינג עם המדינה למימון קרנות הון סיכון – תוכנית שתכניס מילארדים לתעשיית ההון סיכון. מאות מיליונים בשנים הקרובות של מענקי מחקר לחוקרים – אנחנו רוצים לעזור לחוקרים ישראלים לחזור לארץ מארה"ב בעקבות המצב. חוקר יוכל לקבל מענק מחקר של 10 מלש"ח ל7 שנים. הוספנו עוד 200 מלש"ח למסלול המהיר לסטארטפים ברשות החדשנות ואנחנו נגבש תוכניות נוספות בהתאם לצרכים המשתנים. בנוסף אנחנו מגבשים תוכנית לשילוב חרדים בתעסוקה.״ הדגיש.

״הנהגה כלכלית אחראית נחוצה כעת לצליחת האתגרים המצויים לפתחנו. בעת הזו חשוב מאוד לנהוג באחריות. אישור התקציב והתכנית המאזנת הם צעדים קריטיים – הם משדרים לציבור, לחברות הדירוג ולמשקיעים שישראל פועלת באחריות ויסייעו להבטיח יציבות.״

״תקציב המדינה הנוסף לשנת 2024 כולל שורה של שינויים הכרחיים:

* תוספת תקציב של כ-55 מיליארד ש"ח למערכת הביטחון, לצורך רכש של חימושים ואמצעי לחימה, תשלום עבור ימי מילואים, שיפור המוכנות בעורף ולצורך בניין הכח הצבאי.

* תוספת תקציב למשרד לביטחון לאומי לטובת גיוס כח אדם חדש, התעצמות והגברת רמת הכוננות במשטרה, ועיבוי מרכיבי הביטחון וכיתות הכוננות.
* תוספת למשרד הבריאות לצורך התמודדות עם העומס שהמלחמה מטילה על מערכת הבריאות הציבורית ולמתן מענה הולם לצרכי בריאות הנפש, שגברו בחדות מאז ה-7 באוקטובר.
* תוספת של למעלה מארבעה מיליארד ש"ח על מנת לאפשר את פינוי האוכלוסיה בקו החזית. תוספת לתקציב המוסד לביטוח לאומי כדי שיוכל לתת מענה מספק לנפגעי פעולות האיבה, למשפחות החטופים והפצועים וכן כדי לספק מענקי חזרה לעבודה, על מנת להחזיר את המשק למסלולו.
* תוספת למשרד הרווחה על מנת להתמודד עם הגידול באוכלוסיית הרווחה ובצרכיה. הקמת ותקצוב מנהלת תקומה, לשיקום ולפיתוח העוטף. תקצוב מחדש של קרן הפיצויים, שנעשה בה שימוש נרחב לכיסוי נזקי המלחמה.״

שר האוצר - בצלאל סמוטריץ' - הקבינט החברתי-כלכלי
צילום: רפי בן חקון, לע״מ

Back to top button