כלכלהמבזקים

ח"כ פורר: "ממשלת ישראל חייבת לשנות כיוון ולגבש תקציב חדש"

נוכח ההחלטה להוריד את דירוג האשראי הגיש יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר, הצעה דחופה לסדר היום של הכנסת בדרישה שהממשלה תמשוך את הצעת התקציב שהניחה ותגבש תקציב חדש, ריאלי וללא כסף סקטוריאלי.

ח"כ פורר אמר כי "בזמן שאנו ממתינים להחלטות של חברות דירוג נוספות, מונח על שולחן הכנסת תקציב פרוץ, סקטוריאלי, ללא מנועי צמיחה שפורץ את הגירעון הממשלתי ומסכן את היציבות הכלכלית. נוכח החלטת חברת דירוג האשראי, ממשלת ישראל חייבת לשנות כיוון, למשוך חזרה את הצעת התקציב ולגבש תקציב חדש, ריאלי, ללא כספים סקטוריאליים ועם סדר עדיפויות חדש שמתעדף השקעה רחבה במנועי הצמיחה, על פני חלוקת אתננים פוליטיים לתחזוק הקואליציה."

כידוע, חברת דירוג האשראי הבינלאומית מוד'יס הודיעה אתמול בערב על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה של A2 (מרמה של A1) עם תחזית שלילית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החברה ציינה כי המניע העיקרי ל הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה של A2 הוא הערכת החברה כי השלכותיו הרוחביות של העימות הנוכחי עם החמאס, הן במהלכו והן לאחר סיומו, מעלים באופן מהותי את הסיכונים הפוליטיים במדינת ישראל, מחלישים את הרשות המחוקקת והמבצעת ופוגעים בחוסנה הפיסקלי של המדינה בעתיד הנראה לעין.

בעוד שהלחימה בעזה יכולה לרדת בעצימותה ואף להיעצר, אין כרגע הסכם לסיומו של העימות או הסכם על תכניות ארוכת טווח לשיקום וחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל. סביבת הביטחון הירודה מרמזת על עלייה בסיכונים החברתיים וכן מאותתת על חולשתם של הרשות המחוקקת והמבצעת למול ההערכות הקודמות של החברה. במקביל, מצבה הפיסקלי של המדינה מתדרדר ומגמת הירידה ביחס החוב לתוצר התהפכה. החברה צופה כי נטל החוב יהיה גבוה באופן מהותי מהתחזיות שהיו טרם העימות.

בחברת מודיס ציינו כי התחזית השלילית משקפת את עמדתה של החברה כי גם ברמת דירוג A2 קיימים סיכונים שליליים. באופן ספציפי, בתרחיש של הסלמת העימות עם ארגון חיזבאללה, פוטנציאלית עלולה להיות השפעה שלילית אף יותר על הכלכלה מתרחיש הבסיס של החברה. זאת, בנוסף ללחץ נוסף על הנתונים הפיסקליים בתרחיש שכזה. באופן רחב יותר, ההשלכות של העימות הנוכחי בעזה על פרופיל הדירוג של המדינה יתבהרו לאורך תקופה ארוכה. ההשפעה השלילית על מוסדות המדינה ו/או על מצבה הפיסקלי עלולה להתבהר כמהותית מזו שהחברה חוזה.

ח"כ עודד פורר, ועדת הכספים
ארכיון. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

Back to top button