איראןמבזקים

דיווח: ישראל תקפה את צינורות הגז באיראן בסיוע משתפי פעולה במדינה

ישראל ביצעה השבוע תקיפות חשאיות על שני צינורות גז מרכזיים בתוך איראן ששיבשו את זרימת הגז לחימום ובישול למיליוני תושבים במספר מחוזות במדינה, כך דווח הערב (שישי) ב"ניו יורק טיימס" על פי שני פקידים מערביים ואסטרטג צבאי המזוהה עם משמרות המהפכה של איראן.

עוד נטען בדיווח כי התקיפות מעידות על כך שישראל עשתה שינוי במלחמת הצללים המתנהלת בין שתי המדינות באוויר, ביבשה, בים ובתקיפות סייבר שנמשכות כבר מספר שנים. שר הנפט של איראן, ג'וואד אוג'י אמר היום לתקשורת האיראנית כי "התוכנית של האויב הייתה לשבש לחלוטין את זרימת הגז בחורף לכמה ערים ומחוזות מרכזיים בארצנו". הוא לא האשים את ישראל או גורם אחר אך ציין שמטרת המתקפה הייתה לפגוע בתשתית האנרגיה של איראן ולעורר אי שביעות רצון מבית.

הגורמים המערביים והאסטרטג הצבאי האיראני אמרו כי התקפות צינור הגז מצד ישראל דורשות ידע מעמיק על התשתית של איראן ותיאום זהיר, במיוחד מכיוון ששני צינורות נפגעו במספר מקומות בו זמנית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פקיד מערבי אחד כינה זאת "תקיפה סמלית" די קלה לתיקון מצד האיראנים וגרמה נזק מועט יחסית לאזרחים. עם זאת שיגר אזהרה חריפה על הנזק שישראל עלולה לגרום, שכן הסכסוך מתפשט ברחבי המזרח התיכון והמתחים גוברים בין איראן ליריביה, בעיקר ישראל וארצות הברית.

הגורמים המערביים אמרו כי ישראל גם גרמה לפיצוץ ביום חמישי בתוך מפעל כימיקלים בפאתי טהראן, שהרעיד שכונה ועשן כבד נראה מיתמר מעל האזור. מנגד, גורמים מקומיים אמרו כי הפיצוץ במפעל, שהתרחש ביום חמישי, נבע מתאונה במיכל הדלק של המפעל.

איראן מצידה אמרה כי היא איננה רוצה מלחמה ישירה עם ארצות הברית ואף הכחישה מעורבות בטבח שביצע ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר נגד ישראל ובהתקפות שונות נגד מטרות אמריקאיות וישראליות באזור מאז החלה המלחמה בעזה.

על אף שאיראן מנסה לדחוק את עצמה הצידה יגוע כי היא זו שתומכת ומחמשת רשת של מיליציות פרוקסי שנלחמות באופן פעיל עם ישראל וארצות הברית, כולל החות'ים בתימן, חיזבאללה בלבנון וחמושים בעיראק ובסוריה. איראן היא זו שגם אימנה וחימשה את מחבלי חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה.

תקיפת שני צינורות הגז המרכזיים באיראן אירעו בליל רביעי השבוע בסביבות השעה 01:00 (שעון מקומי) שהתרחשו במחוזות פארס וצ'האר מהאל בכתיארי. בעקבות הפיצוצים תושבים רבים נתקפו בבהלה ונראו נמלטים מבתיהם לרחובות. ברשתות החברתיות אנשים תיארו את הפיצוצים כל כך חזקים שהם התעוררו במחשבה משנתם שהוטלה פצצה. אך מלבד הבהלה, לא דווח על על נפגעים.

התקיפות השפיעו על בתי מגורים, מבני ממשלה ומפעלים גדולים לפחות בחמישה מחוזות ברחבי איראן, כך על פי גורמים איראנים ודיווחים בתקשורת המקומית. הצינורות מובילים גז מהדרום לערים גדולות כמו טהראן ואיספהאן. אחד הצינורות עובר כל הדרך לאסטרה, עיר ליד גבולה הצפוני של איראן עם אזרבייג'ן.

בדיווח ב"ניו יורק טיימס" נטען כי מומחי אנרגיה העריכו שההתקפות על הצינורות, שכל אחד מהם משתרע על פני אורך של כ-1,200 קילומטרים ומובילים שני מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי ביום, הפילו כ-15% מתפוקת הגז הטבעי היומית של איראן, מה שנחשב להתקפה על תשתית קריטית של המדינה.

מר אוג'י, שר הנפט של איראן אמר כי צוותים טכניים של המשרד עבדו מסביב לשעון כדי לתקן את הנזק, וכי ההפרעה הייתה מינימלית והשירות הוחזר. אולם הודעתו עמדה בסתירה לדיווחים מצד מושלים מקומיים ופקידים מחברת הגז הלאומית של איראן, שתיארו הפסקות שירות נרחבות בחמישה מחוזות, מה שאילץ את סגירת מבני הממשלה.

ברשתות החברתיות, מומחי אנרגיה איראנים המליצו לאנשים באזורים שהושפעו מניתוק שירות זרם הגז ובמקומות מסוימים שהטמפרטורות ירדו מתחת לאפס, להתלבש טוב על מנת לשמור על חום הגוף.

בעקבות התקיפות, סעיד אגלי, בכיר בחברת הגז הלאומית, אמר לתקשורת האיראנית כי גורמים רשמיים זימנו מיד לפגישת חירום בהשתתפות שר הנפט, פקידים ממשרד החוץ ונציגים מכל שירותי המודיעין והביטחון של איראן. מר אגלי אמר כי החבלה נועדה להוציא כ-40% מיכולת העברת הגז במדינה.

לפי שעה טרם התברר כיצד נפגעו צינורות הגז האם באמצעות רחפנים, חומרי נפץ מחוברים לצינורות או אמצעי אחר. תשתיות האנרגיה של איראן היו נתונות למתקפות בעבר אל הן היו קטנות בהרבה בהיקפן מזו שאירעה השבוע.

האסטרטג הצבאי המזוהה עם משמרות המהפכה אמר כי ממשלת איראן מאמינה שישראל עומדת מאחורי המתקפה בגלל המורכבות וההיקף של המבצע. המתקפה, לדבריו, דרשה כמעט בוודאות את עזרתם של משתפי פעולה בתוך איראן כדי להבין היכן וכיצד לתקוף.

הוא ציין כי צינורות מרכזיים באיראן, המובילים גז למרחקים עצומים הכוללים הרים, מדבריות ושדות כפריים, מפוקחים על ידי שומרים הנמצאים בעמדות לכל אורכם של הצינורות. השומרים בודקים את האזורים שלהם כל כמה שעות, כך שייתכן שהתוקפים ידעו על ההפסקות שלהם ומתי האזור נמצא בלתי מאוייש.

לאיראן, היצרנית השלישית בגודלה של גז טבעי בעולם, יש כ-40,000 קילומטרים של צינורות גז טבעי, רובם תת-קרקעיים. הצינורות מיועדים בעיקר לצריכה מקומית אולם בגלל הסנקציות, ייצוא הגז של איראן הפך למינימלי ומוגבל לטורקיה ולעיראק. מומחה לתחום האנרגיה במדינה אמר כי "קשה מאוד להגן על רשת הצינורות הנרחבת הזו, אלא אם כן יושקעו מיליארדים בטכנולוגיה חדשה". הוא הוסיף כי "תיקון הצינורות שניזוקו ידרוש סגירת הגז ולאחר מכן החלפת הצינורות, דבר שעלול להימשך ימים."

פיצוץ באיראן
ארכיון. צילום: מתוך טוויטר

Back to top button