העולם הערבימבזקים

דיווח: חמאס תכנן להשתלט על כלא שקמה באשקלון, התוכנית השתבשה

כחלק ממתקפת ה-7 באוקטובר תכנן הארגון הרצחני חמאס להגיע אל בית הסוהר "שקמה" באשקלון, להשתלט על הסוהרים ולשחרר את האסירים הפלסטינים הכלואים במקום, "זה היה אחד היעדים המרכזיים של מבצע "מבול אל-אקצא"", דיווח הבוקר (שלישי) העיתון הפרו סעודי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון.

בדיווח המיוחד שחושף העיתון נטען כי התקיפה המתוכננת על בית הכלא נכשלה בשל טעות טכנית שהובילה את קבוצת המחבלים ליישוב סמוך במקום ליעד המקורי.

מקורות בפלגים הפלסטינים ברצועת עזה אמרו לעיתון כי אחת החוליות הראשונות המזוהות עם אנשי "העילית" של "גדודי אלקסאם" (הזרוע הצבאית של חמאס), שחדרה את גדר המערכת בגבול עזה, הייתה אמורה להגיע לכלא באשקלון שבו מוחזקים מאות אסירים פלסטינים, בניסיון לשחררם, אך המשימה נכשלה לחלוטין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אותם גורמים המקורבים להנהגת "גדודי אל-קאסם" חשפו כי המשימה להשתלט על הכלא באשקלון הוטלה על אחת החוליות המורכבת מ-23 לוחמים, בעוד שעל קבוצה אחרת הוטלה המשימה להסתער על אתר צבאי שנמצא במועצה האזורית חוף אשקלון, זאת במטרה לסייע לקבוצה הראשונה לצלוח את המשימה ולסכל אפשרות של סיוע מאותו בסיס צבאי.

המקורות דיווחו כי "הקבוצה יצאה למעשה לכיוון אשקלון וחצתה את הגבול, מכיוון קיבוץ יד מרדכי ושם היא נתקלה בכוח ישראלי. המהלך חילופי האש היא הרגה מספר מחברי הכוח אך מסיבה שאינה ברורה החולייה סטתה מדרכה וחזרה דרומה לכיוון הקיבוץ באזור נתיב העשרה".

מחקירה ראשונית התברר כי "המדריך" (האחראי לניהול הקבוצה לפי המפות שהוקצו לו ומכשירי ה-GPS הנלווים אליו) ככל הנראה טענה בניווט מסיבה שאינה ברורה.

לדברי המקורות, "התוכנית להסתער על הכלא תוכננה לפרטים ובקפידה", חמאס רצה שהאירוע יהווה מכה חזקה לישראל בין יתר הפעולות שביצע ב-7 באוקטובר. המקורות הסבירו כי התוכנית התבססה בעיקר על תקיפת הכניסה הראשית לבית הסוהר באמצעות מטעני חבלה, טילי נ"מ ונ"מ לצורך פיצוץ הדלת הראשית ומספר נקודות השמירה לאורך החומה המקיפה. זאת בנוסף למתקפת טילים מתוך רצועת עזה, ברגע שניתן האות על ידי החולייה.

כלא "שקמה" נמצא במרחק של כ-13 קילומטרים מנקודת הגבול הקרובה ביותר בצפון רצועת עזה, דרומית מזרחית לעיר אשקלון. התוכנית הייתה לבלבל את הסוהרים על ידי המשך המתקפה במיני-תוכנית של מה שהתרחש בגבול, בתקווה שהאסירים בתוך הכלא יסייעו לחוליית חמאס להקל על משימתה ולשחרר אותם. אלא שבסופו של דבר הנהגת "אל-קאסם" לא קיבלה שום עדכון מאותה חולייה ומאוחר יותר אף התברר כי היא הגיעה לשדרות, אז הורו לה להישאר שם כמה שיותר זמן. למעשה זו אותה חולייה שניהלה עימותים שנמשכו מספר שעות עם כוחות משטרת ישראל וצה"ל, לאחר שנפגשו שם עם שתי חוליות נוספות. אלה המחבלים שהתבצרו בתחנת המשטרה בעיר בשדרות עד שאשר הוחלט למוטט עליהם את המבנה.

המקורות הוסיפו כי על אף הטעות בניווט, התוכנית להסתער על הכלא עוד נותרה במחשבה של "גדודי אל-קאסם", שכן ארבעה מחבלי חמאס שהשתתפו בהסתערות על קיבוץ זיקים היו קרובים מאוד אל הכלא והם הונחו לנסות להגיע אליו אך הם נהרגו במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים.

ארכיון. צילום: דוברות שב"ס

Back to top button