מבזקיםפוליטי / מדיני

משפחות הנרצחים: "אם נחכה להקמת ועדה אנשים ימותו מצער ומדיכאון"

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות חבר הכנסת יצחק פינדרוס ממפלגת יהדות התורה, התכנסה היום (שלישי) לישיבת מעקב בנושא סיוע משרדי הממשלה למשפחות הנרצחים והנפגעים מהמסיבות 'נובה', 'פסיידאק' וישובי הסביבה.

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור החליטה להתכנס פעם בשבוע כדי לבחון את תהליך הטיפול במשפחות הנרצחים. יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס, ציין: "נגיש הצעת חוק בנושא שתחריג את אירועי ה- 07 באוקטובר בדומה למה שנעשה באסון מירון. משרד האוצר ומשרד רה"מ חייבים להתייצב לדיונים שלנו. אם נצטרך ללכת למהלך של תיקוני חקיקה אנחנו יכולים לעשות זאת גם בלי הסכמה של משרד האוצר.״

״אנחנו נצטרך ללמוד את פערי החקיקה הקיימים ולהגיב בהתאם. יש הרבה מצוקות בקרב משפחות הנרצחים והנפגעים וצריכים לספק להם את המענה הראוי והנכון. יש חשיבות קירטית להקמה של וועדת מנכ"לים. ישראל מתמודדת עם אירוע שלא נראה כמותו מאז קום המדינה. הקמה של וועדת מנכ"לים היא קריטית לצורך סנכרון בין משרדי הממשלה השונים", הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד אמרה כי "כמעט חמישה חודשים חלפו מאז הטבח ועד עכשיו לא נעשו צעדים אופרטיביים לטפל במשפחות הנרצחים. עלתה הצעת מחליטים לתת מענה לשורדי מסיבות הטבע – אך משרד האוצר יתנגד. אנחנו דורשים לממש את הזכויות של משפחות הנרצחים והנפגעים והדבר הזה עולה כסף. אני מבקשת ממשרד רה"מ שיכנס לאירוע ע"י הקמת ועידת מנכ"לים שתיתן מענה מתכלל". בפניה למשפחות אמרה: "הדיון הזה הוא לא לשווא וגם הדיון הבא. ההתחייבות שלי גם בתור אופוזיציה לוודא שהנושא מטופל".

עו"ד שלומי מור, המוסד לביטוח לאומי: "אנחנו עובדים לפי חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה. כל זכות, הטבה או סיוע שניתן, זהה למה שניתן לנפגעי צה"ל ומשפחות שכול צבאי. מדינת ישראל רואה באותה העין את הנפגעים והחללים האזרחיים והצבאיים. העובדה שאין הכרה בייחודיות של האירוע מקשה עלינו. ביטוח לאומי הכיר בהרכבים משפחתיים מיוחדים במקרים בהם היה ניתן לבצע החרגה. יש צורך בהקמת פורום מתכלל של כל המשרדים הרלוונטים בנושא וביצוע תיקוני חקיקה".

איציק בן לולו, בנו נרצח במסיבת 'נובה': "את הבן שלי הפקירו כי הוא נלחם על המדינה בזמן שהוא היה יכול לברוח כמו שאחרים ברחו. הבת שלי גילתה שאחיה נרצח בטיק-טוק וזה מה שיישאר לה בזיכרון כל החיים. אני משלם 3,500 שקל בחודש לכל ילד לטובת פסיכולוגיים ופסיכיאטרים בזמן שבקופת חולים אין תורים. אם מישהו לא יתעורר אנחנו נאבד הרבה אנשים, אני אישית מכיר שני אחים שניסו להתאבד. בסופו של דבר הכל פה מסתכם בכסף ואם נחכה לעוד ועדה אנשים ילכו וימתו מצער ומדיכאון קליני ונפשי".

בת שבע שרמן-שני, סגנית ראש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "משרד המשפטים מבצע כרגע פורום בתוך הסיוע המשפטי על מנת לבחון מתן מענה רשמי לתביעות נזיקיות. חשוב לציין, כי אנחנו עדיין נמצאים בשלבי בדיקה אל מול הגורמים הרלוונטיים ונוציא עמדה רשמית. אנחנו עושים כל מאמץ על מנת להגיע למשפחות ולנציגיהם בשביל להציע סיוע". עו"ד תמר שטיינר, משרד המשפטים: "לשימוש בסיוע המשפטי יש יתרון גדול מכיוון שעורכי הדין של הסיוע מלווים את המשפחות לאורך זמן והם אינם מתחלפים אלא אם עולה בקשה מצד המשפחה".

נציגת המשפחות, שלומית יהב: "יש היום משפחות שנופלות בין הכיסאות ולכן יש מספר נקודות שצריך לתת בהם מענה. צריך להקים פורום מתכלל שיטפל וייתן מענה למשפחות, להעניק סיוע מידיי בדומה לסיוע שניתן באסון מירון ולהגיש הצעת חוק בנושא".

נציג המשפחות, עו"ד יניב גל, הוסיף: "אנו שלחנו לכם הצעת חוק בנידון. המדינה ואזרחיה נקלעו לאירוע שלא דומה בהיקפו ובאכזריותו. תפקידכם לשמש כמוצא פיהם של האזרחים ומכאן החוק לקביעת משטר פיצויים תוך שיפוי הנפגעים ובני משפחותיהם".

ח"כ מטי צרפתי הרכבי מיש עתיד אמר: "אירועי השבעה באוקטובר טרפו את הקלפים בכל המדינה, גם בסוגיית נפגעי פעולות האיבה. לא מדובר רק מבחינת הכמות, אלא מעצם העובדה שבאירועים שהתרחשו לקח הרבה מאוד שעות עד שהגיעו כוחות הביטחון. זה אסון לאומי והמדינה חייבת לחשוב על תיקוני חקיקה נדרשים שיתנו מענה רחב יותר למעגלי המשפחות של נפגעי האסון".

תמר תשובה, נציגת משפחות הנרצחים: "כל מה שאנחנו באמת רוצים זה שאתם תבינו מה באמת קרה ב- 07 באוקטובר. אנחנו דורשים פיצויים כיוון שאנו לא יודעים מה יצוף בעוד כמה שנים ואנו לא רוצים להגיע למצב שנרדוף שנים אחרי הוועדות האלה".

נועה פרוד, יתומה ואחות שכולה: "אמא שלי ואחותי נרצחו בתוך הבית שלהן, בזמן שאני לא ידעתי מה מצבן ואף אחד לא בא להציל אותן. אני לא מתגוררת בכפר עזה ולא זכאית לכלום למרות שיש לי ילדים קטנים ואני עצמאית שלא מצליחה לעבוד. אני מבקשת שתראו שאנחנו מתמוטטים עכשיו ותעזרו לנו לפני שלא נוכל להרים את עצמנו בכלל".

אור צוברי, מנהלת אגף 'חרבות ברזל' במשרד הרווחה: "צריך להתייחס להחלטת הממשלה בנוגע לטיפול בשורדי המסיבות ובמקביל לשפר ולייעל את תהליך לווי המשפחות. בכל הנוגע ללוי המשפחות מי שאחראי זה עו"ס השיקום במשרד הרווחה ואנחנו נהיה לעזר גם מבחינת הנגשת השירותים וגם מבחינת מתן השירותים עצמם".

צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

Back to top button