מבזקיםפוליטי / מדיני

השר גדעון סער: "לא פוסל להרחיק את חיזבאללה מהגבול בדרך מדינית"

השר גדעון סער ממפלגת המחנה הממלכתי, אמר היום (ראשון) בכנס ירושלים של קבוצת בשבע: "אני לא פוסל להגיע להרחקה של חיזבאללה מהגבול בדרך מדינית". השר התייחס לדברים בראיון לעורך הראשי של ערוץ 7 עוזי ברוך, היום בכנס ירושלים של קבוצת בשבע. בנוסף השר סער אמר בעניין הפוגה בלחימה בעזה: "שאלת ההפוגה היא כזאת שיש בה יתרון לא רק לצד אחד. על כל פנים אני מסכים שזה צריך להיות לזמן סביר. את התפיסה שהפוגה היא חלק מהמתווה קיבלנו במתווה הראשון. על זה לא הייתי מפוצץ את המתווה".

עוד הוסיף השר: "אנחנו מאוד רוצים לשלם את המחיר ומאוד חוששים להיכנע לחמאס. העסקה הזאת אמורה להתחיל לפני חודש הרמדאן." השר גדעון סער נשאל, איפה הגבולות שלו בעניין שחרור החטופים, וכך ענה: "אחד הגבולות זה לא להגיד את הגבולות בפומבי בזמן שאתה מנהל מו״מ זה אחד הדברים הכי לא הגיוניים לעשות במזה״ת. העיקרון שיש חשיבות לשחרר את החטופים הוא נכון, העיקרון שאסור לפעול בהנחה של עסקה בכל מחיר הוא גם נכון כי כאשר אתה יוצא בהנחה הזאת אתה מגביה את המחיר ובעצם מרחיק את המתווה ולא מקרב אותו. מה בפועל יכול להיתפס ומה לא, אני לא חושב שנכון לקיים על זה דיון פומבי, ואני לא בטוח עדיין שאנחנו נמצאים ברגע שהוא לפני מתווה כי יש פה גם צד שני מאוד בעייתי שעד עכשיו נקט בעמדות מאוד קיצוניות שאנחנו לא יכולנו לקבל אותן, וגם היום אנחנו לא יכולים לקבל אותן. השאלה היא האם כל הדרישות שהיו להפסקות המלחמה ליציאה כוללת מרצועת עזה, שאנחנו לא יכולים לקבל אותן, האם הן עדיין על הפרק או לא".

השר גדעון סער התייחס על כך שמדברים על הפוגה של 6 או 10 שבועות, זה כנראה למסמס את המלחמה שכנראה לא תחזור לאותה עצימות. בנוסף, הם דורשים מחבלים עם דם על הידיים כמו איברהים חאמד. על כך ענה סער: "הם דורשים מה שהם דורשים. שאלת ההכרעה הוכחה במתווה הראשון, כלומר הוכח שישראל שבה להילחם לאחר סיום ההפוגה. שאלת ההפוגה היא כזאת שיש בה יתרון לא רק לצד אחד. על כל פנים אני מסכים שזה צריך להיות לזמן סביר. את התפיסה שהפוגה היא חלק מהמתווה קיבלנו במתווה הראשון. על זה לא הייתי מפוצץ את המתווה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעניין הזירה הצפונית, גדעון סער עונה האם הוא חושב שצריך לפתור את כל הנושא הזה בדרך מדינית, חזרה ל-1701: "הדרך המדינית תמיד נשענת על הכוח הצבאי. מה שקרה עכשיו שהכוח שישב על הגבול ממש, כוח רדואן נסוג, אבל הוא נסוג תחת האש שלנו. עכשיו השאלה היא איך אתה מקבע את זה ביום שאחרי המלחמה. חייב להיות קיבוע שלהם אחרי קו הגבול, החלטה 1701 היא מודל. צריכה להיות מצד אחד נוכחות יותר מעובה בישובים וגם בבסיסים, למנוע חס ושלום חזרה על תסריט 7 באוקטובר בצפון, ולהגיע להרחקה של חיזבאללה מהגבול. אם אפשר להשיג את זה בדרך מדינית מה טוב, אבל הדרך המדינית היא תמיד על בסיס הפעלת הכוח הצבאי. אני מקווה שזה לא יקרה תוך מלחמה מלאה, אבל אני לא פוסל את זה".

השר סער נשאל בתור חבר בקבינט הביטחוני מדיני, האם זה נכון היה לפנות את תושבי הצפון לבתי מלון והוא השיב: "חוכמת בדיעבד זה גם סוג של חוכמה אבל בערבון מוגבל. בחוכמה בדיעבד אני יכול להגיד שיש הבדל בעיניי בין תושבי קו העימות עצמו, ישובים שיושבים על הגבול עצמו לבין נניח קריית שמונה. יכול להיות שמלכתחילה היינו יכולים ללכת לפינוי יותר מצומצם וזה היה נכון והעובדה שקרית שמונה מפונה במידה מסוימת חושפת אותה יותר לירי. אבל זו חוכמה בדיעבד. משרד הביטחון ומערכת הביטחון היא זו שהתוותה איזה ישובים יפונו ואיזה לא. היו טענות ויש גם עכשיו מישובים יותר רחוקים מהגבול מדוע הם לא פונו והם שייכים למועצה אזורית שחלקה פונתה וחלקה לא. בסופו של דבר הלכנו לפי המלצה של מערכת הביטחון. זו סיטואציה מאוד ייחודית והופעל שיקול דעת. אנחנו כרגע רוצים להחזיר את תושבי יישובי עוטף עזה. החזרה הזו חשובה, חזרה מיטבית לקו עימות עוטף עזה, כי בעוטף עזה השתנתה כבר המציאות הביטחונית בצורה מספקת. לא יכול להגיד לך שלא יכול להיות שוב ירי לכיוון העוטף אבל היתירות של הירי של חמאס לא נמצאת. בצד השני יש אזרחים והם צריכים לקבל את זה ולהרגיש שהם חוזרים לביתם בביטחון".

השר סער משיב על מי ישלוט בסוף ברצועת עזה ואמר כי: "אני רוצה להגיד משהו עקרונית. כל המשחק במי ישלוט ברצועת עזה הוא קצת מלאכותי כל עוד חמאס עומד על הרגליים. כל עוד חמאס עומד על הרגליים עם כוחו השלטוני או הצבאי אף אחד לא יעז להרים שם את הראש. זה משטר טרור קודם כל כלפי בני עמו ומידי פעם רואים איך הם מתעמרים באזרחים כולל נשים וילדים שבאים לקחת סיוע הומניטרי. לכן בסופו של דבר אנחנו חייבים לממש את היעד של השמדת התשתיות הצבאיות והמדיניות של חמאס כדי שתהיה אלטרנטיבה.".

על ראש הממשלה בנימין נתניהו , האם הוא צריך ללכת הביתה, השיב השר סער: "דעותיי לא השתנו, אבל אנחנו נמצאים בזמן מלחמה, ובזמן מלחמה אני נמנע במתכוון מלהיכנס לכל פולמוס פוליטי פנימי. כל דבר שלא מחזק את עם ישראל ומדינת ישראל אני מתרחק ממנו ולכן גם אין טעם להיכנס לדברים האלה. הוא כרגע רה״מ, נכנסנו לממשלה על רקע זה שלעם ישראל יש מלחמה, ואנחנו רוצים לחזק כלפי פנים את האחדות כלפי חוץ עמידה בפני לחצים".

לגבי תאריך לבחירות, השיב השר סער: "אז נכנס לשנה תעמולת בחירות במהלך מלחמה? בוא אשים דברים בצורה ברורה, אני בעד הקדמת הבחירות, אבל לא חושב שצריך להתעסק עם בחירות במהלך המלחמה. קודם כל צריך להכריע את האויבים ואחר כך יהיו פה מלחמות היהודים. יש כאלה שחסר להם מלחמות היהודים, הם חייבים את זה. בעיניי כרגע זה לא הדבר החשוב ביותר, אני בעד להקדים את הבחירות אבל רק אחרי שנסיים בעזרת השם את המלחמה באויבים".

גדעון סער - כנס בשבע
צילום: חיים טויטו – כנס בשבע

Back to top button