כלכלהמבזקים

שנה מוצלחת לבנק הפועלים: רווח נקי של כ- 7.4 מיליון ש"ח בשנת 2023

בנק הפועלים פרסם הבוקר (חמישי) את דוחותיו הכספיים לשנת 2023. הבנק מסכם את שנת 2023 ברווח נקי בסך 7,360 מיליון ש"ח בהשוואה ל-6,532 מיליון ש"ח בשנת 2022, עלייה של כ-12.7% הנובעת בעיקרה מגידול בהכנסות אשר קוזז בחלקו כתוצאה מגידול בהוצאות להפסדי אשראי. שיעור התשואה להון על הרווח הנקי עמד בשנת 2023 על 15.0% בהשוואה ל-14.8% בשנת 2022.

הרווח הנקי ברבעון הרביעי עמד על 1,761 מיליון ש"ח לעומת 1,750 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. התשואה להון ברבעון הרביעי עמדה על 14.0% בהשוואה ל-15.3% ברבעון המקביל אשתקד. סך ההכנסות בשנת 2023 הסתכמו ל-21,382 מיליון ש"ח בהשוואה ל-17,920 מיליון ש"ח בשנת 2022. הגידול בהכנסות השנתיות נרשם על רקע השינויים בפרמטריים המאקרו-כלכליים והצמיחה בפעילות הליבה של הבנק לעומת שנת 2022. עם זאת, במחצית השנייה של השנה ניכר שינוי מגמה בפרמטרים המאקרו-כלכליים (ירידה במדד וכן השפעה מצטברת של העדפות הצרכנים בתחום הפיקדונות).

הוצאות להפסדי אשראי: לאור עליית אי הוודאות והסיכונים המשקיים בשל השלכות אפשריות של המלחמה (כפי שנאמדות נכון למועד פרסום הדוחות) הבנק המשיך להגדיל את ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי ברבעון הרביעי. בהתאם, סך ההוצאות להפסדי אשראי עמדו ברבעון על 453 מיליון ש"ח, הכוללות בעיקר הפרשה קבוצתית ומחיקות אוטומטיות. בסך הכל רשם הבנק במהלך שנת 2023 הוצאות להפסדי אשראי בסך 1,879 מיליון ש"ח, שעיקרן הפרשה קבוצתית להפסדי אשראי לצד עלייה במחיקות האוטומטיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יחס היעילות (ההוצאות התפעוליות מסך ההכנסות) עמד בשנת 2023 על 38.5% בהשוואה ל-44.5% בשנת 2022.

הבנק הציג יחסים פיננסיים איתנים: יחס הון רובד 1 של 12.02% ויחס כיסוי נזילות של 129%. דירקטוריון הבנק הכריז על חלוקת דיבידנד המהווה כ-20% מהרווח הנקי לרבעון הרביעי שהם כ-352 מיליון ש"ח (כ-26.3 אגורות למניה). הסכום לציבור שנהנה מהדיבידנד בגין רווחי שנת 2023 כולה יעמוד על כ-2.3 מיליארד ש"ח. הדיבידנד ישולם ביום 8 באפריל 2024. היקף הדיבידנד הכולל בגין רווחי שנת 2023 הוא 2,258 מיליון ש"ח.

לבנק הפועלים בסיס פיקדונות קמעונאיים רחב ומשמעותי, אשר הסתכם בסוף שנת 2023 לכ-321.2 מיליארד ש"ח.

בנוסף, תיק האשראי צמח במהלך השנה בשיעור אחראי של כ-4.8% תוך איזון בין מרכיבי סיכון, רווחיות וצמיחה, והצגת מדדי איכות אשראי גבוהים התואמים את תיאבון הסיכון של הבנק.

עם פרוץ המלחמה, הבנק הודיע על סדרת הטבות משמעותיות ללקוחותיו כדי להקל עליהם בהתמודדות עם השלכות המלחמה. עלות כלל הצעדים עשויה להגיע בניצול מלא לכ-470 מיליון ש"ח.

בנוסף, קרן "פועלים לתקומה" לסיוע בסך 100 מיליון ש"ח, עוסקת בחיזוק ופיתוח חוסן אישי, קהילתי וכלכלי של אנשים, קהילות ועסקים בנגב המערבי החלה לפני כחודשיים את פעילותה. בראש הקרן עומדת ועדה ציבורית בראשותו של אלוף במיל' עמרם מצנע וחברות בה גם פרופ' יפעת ביטון, קרן טרנר-אייל וסיגל מורן לצד נציגים מהנהלת הבנק, והיא קובעת את מדיניות הקרן, מקבלת החלטות העוסקות במימון פרויקטים ועוקבת אחר פעילותה באופן שוטף.

הבנק ציין כי הוא רואה חשיבות גדולה בשילוב ערכי ESG כחלק מהליבה העסקית ולכן פרסם השנה את דוח ה-ESG השנתי במקביל לדוח הכספי. הפעילות הענפה רבת השנים של הבנק בתחום משתקפת גם בדירוגי ה-ESG המקומיים והבינלאומיים: בנק הפועלים הוא הארגון היחיד בישראל שנמצא ב-Year Book של מדד Global S&P זו השנה השלישית ברציפות.

במהלך השנה הבנק המשיך במגמת צמיחה אחראית תוך איזון בין מרכיבי סיכון, רווחיות וצמיחה ובהלימה לאי-הוודאויות בשווקים ולשמירה על מדדי אשראי איכותיים וחזקים התואמים את תיאבון הסיכון של הבנק. בהתאם, תיק האשראי צמח במהלך השנה בשיעור של 4.8% במספר מגזרי פעילות בהובלת האשראי העסקי תוך שמירה על מדדי איכות אשראי חזקים.

יו"ר דירקטוריון הבנק, ראובן קרופיק אמר כי "ב-7 באוקטובר הביטחון הלאומי והחוסן החברתי שלנו הועמדו למבחן. השגרה הכלכלית שנוצרה בעורף בזמן שבחזית נמשכת הלחימה – היא עדות לחוסנה של הכלכלה והחברה בישראל שנבנה לאורך שנים ועליו אנו מצווים לשמור מכל משמר. חרף כל המשברים ב-2023, האתגרים המסתמנים ב-2024 ועליית הסיכונים בסביבת המשק הישראלי, עלה בידינו להמשיך לספק אשראי חיוני למשק ולסייע ללקוחותינו באמצעות הקלות נרחבות, דחיות חוב ואף ויתור על תשלומים במקרים מסוימים."

עוד הוסיף מר קרופיק: "אני מבקש להודות להנהלת הבנק בראשות המנכ"ל דב קוטלר ולעובדי הבנק המסורים על כך שלצד ביצוע מרשים של היעדים העסקיים במציאות הזו רשמו פרק נוסף ומשמעותי בהתנדבות ובסיוע לחברה הישראלית בשעתה המאתגרת".

מנכ"ל הבנק, דב קוטלר אמר כי "החשיבות של מערכת בנקאית יציבה ואיתנה ברורה לכל אך מתחדדת עוד יותר בתקופה המאתגרת שבה אנו נמצאים. אירועי השביעי באוקטובר מצאו את בנק הפועלים ברמת מוכנות גבוהה, הן בצמיחה האחראית, הן בתמהיל תיק האשראי המגוון והן בפרמטרים המבטאים איתנות פיננסית חזקה. הבנק ערוך ומוכן לתרחישים השונים במשק הישראלי. מוכנות זו משתקפת בכל תחומי הפעילות של הבנק והיא זו שאפשרה לו להמשיך להוביל, לצמוח ולהגיע להישגים המשמעותיים שאותם אנו מציגים היום."

"אני מודה ליו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק ולחברי הדירקטוריון על האמון, התמיכה והשותפות בהובלת הבנק. ברצוני להודות גם לעובדי הבנק, אשר עומדים מאחורי התוצאות המרשימות שלנו ופועלים גם בתקופה המאתגרת הזו לבצע את תפקידם בצורה המקצועית, המסורה והטובה ביותר". אמר מנכ"ל הבנק.

Back to top button