מס נסיעה יוטל על רכבים חשמליים – כל הפרטים
בהמשך להחלטת ממשלה בנושא תקציב המדינה לשנת 2024, פרסמו משרד האוצר ורשות המסים להערות הציבור תזכיר חוק מס נסיעה שמטרתו הפחתת הגודש ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, שיקבע מיסוי בגין הנסיעה השוטפת של רכבים חשמליים ופלאג-אין ורכבים שאינם מונעים על ידי בנזין וסולר, ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר ובהפחתת התועלות הסביבתיות של הרכבים החשמליים כמו הפחתת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש.
הצעת החוק קובעת כי החל משנת 2026 יוטל מס של 15 שקלים לכל 100 קילומטר על רכבים אלה. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים. לצד מס הנסועה, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025. מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס קניה.
גובה המס שנקבע מתחשב ביתרונות הסביבתיים של רכבים אלה, כמו הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, אך משקף גם את העלויות החיצוניות שמושתות על המשק בגין השימוש בהם, וזאת בשל תרומתם לתאונות דרכים, לגידול בגודש בכבישים, לצורך במקומות חניה ועוד. מטרת המיסוי היא להפנים את העלויות החיצוניות הנגרמות לחברה בשימוש ברכב חשמלי, ובתוך כך לעודד את הפחתת השימוש ברכב הפרטי ולתרום להפחתת הגודש בכבישים מצד אחד, ומצד שני לשמר את הכנסות המדינה ממיסוי על שימוש ברכבים, על רקע המעבר לשימוש ברכבים שאינם מונעים על ידי בנזין או סולר החבים בבלו.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צעד זה מהווה כלי משמעותי בהתמודדות הממשלה עם החמרת הגודש בכבישים בישראל, שהנו מהגבוהים ב-OECD. מעבר לכורח התחבורתי, מס הנסיעה הינו אחד מצעדי הממשלה העיקריים להתמודדות עם הגירעון הפיסקלי המבני שהוחמר בעקבות מלחמת ה-7.10. חיוניות חקיקת החוק הועצמה עוד יותר לאור הורדת דירוג אשראי ישראל והחשיבות בנקיטת צעדים שיגבירו את האמינות והיציבות הפיננסית של ישראל ושיתרמו להורדת היחס חוב-תוצר. ברשות המסים ומשרד האוצר מדגישים כי הם רואים חשיבות רבה בקידום מהיר של החוק לצורך התמודדות עם המשבר התחבורתי ושמירה על האחריות הפיסקלית.