כלכלהמבזקים

חוק החיסכון הפנסיוני – הדרך לפרישה בכבוד שכדאי לכל עובד להכיר

בעידן של תוחלת חיים ממושכת יותר ושינויים דמוגרפיים, החשיבות של חיסכון לגיל פרישה הולכת וגדלה. חוק החיסכון הפנסיוני, שנחקק בשנת 2008, נועד להבטיח את זכויותיהם הפנסיוניות של עובדים שכירים בישראל באמצעות מנגנונים שונים.

מטרות החוק המרכזיות הן הגנה על כספי החיסכון הפנסיוני של העובדים, יצירת שקיפות ותחרות בתחום הגמל והפנסיה, והגברת המודעות לחשיבות החיסכון לגיל פרישה. החוק חל על כל עובד ומעביד במשק הישראלי, ובכלל זה עובדים שכירים, עצמאים, שכירים זרים, עובדי מדינה ועובדי קבלן.

תלוש שכר - אישה עובדת - משכורת - כסף
צילום: חדשות מבזק לייב

דרישת החוק המרכזית מהמעסיקים היא חובת הפקדת כספי חיסכון פנסיוני עבור עובדיהם, בשיעור של לפחות 18.50% מהשכר (6% העובד, 6.50% המעביד, וכן 6% תשלומים לפיצויים ואובדן כושר עבודה). הכספים מופקדים באפיקי חיסכון פנסיוניים כגון קרנות פנסיה, קופות גמל, ביטוחי מנהלים או תוכניות פנסיה תקציביות לעובדי מדינה וחברות ממשלתיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי החוק, כל עובד חדש שמתחיל לצבור זכויות פנסיוניות חייב לבחור באפיק חיסכון פנסיוני ספציפי (קרן פנסיה או קופת גמל) שבו יופקדו הכספים עבורו לאורך שנות עבודתו. העובד יכול לבחור באפיק הפנסיוני המתאים לצרכיו מבין מגוון רחב של קרנות פנסיה וקופות גמל תלויות גיל, שבשנים האחרונות הפכו לתחרותיות יותר תודות למאמצי הממונה על קופות הגמל והחיסכון שהביא לשיפור השקיפות והתחרות.

ליבת החוק עוסקת בהסדרת פעולתן של קופות הגמל וקרנות הפנסיה, קביעת כללים לניהולן התקין והגנה על כספי החוסכים המופקדים בהן. הממונה על השוק מפקח על היבטי האיתנות, הבקרה והתשואות של הגופים המוסדיים השונים, ודואג ליצירת מקורות מידע שקופים ונגישים לציבור כדי לקדם תחרות וחיסכון נבון לטווח ארוך.

במסגרת החוק נקבעו גם הוראות בנוגע לכללי המשיכה של כספי החיסכון הפנסיוני לאחר הגעה לגיל פרישה (גיל הפרישה לגברים הוא 67 שנים ו- גיל הפרישה לנשים הוא 60 עד 65 שנים ונקבע לפי תאריך הלידה). הכספים יכולים להיות משולמים כקצבה חודשית קבועה או באמצעות משיכה הדרגתית על פני מספר שנים, הכל בכפוף לתקנות מסוימות המבטיחות תשלומים מינימליים קבועים. מנגנון זה נועד למנוע מצב שבו עובד יישאר חסר אמצעים בגיל זקנה מתקדם.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

במהלך שנות קיומו של חוק החיסכון הפנסיוני, הוטמעו בו רפורמות והתאמות שונות בהתאם למגמות בשוק. נכון להיום, שיעור החוסכים בקרנות פנסיה או קופות גמל נאמד בכ-80% מכלל העובדים במשק. עם זאת, החוק לא מכסה בהכרח קבוצות מסוימות כגון עובדים במשרות זמניות או עצמאים רבים שעדיין אינם מבוטחים כראוי לגיל פרישה.

לסיכום, חוק החיסכון הפנסיוני מהווה צעד חשוב בהבטחת עתידם הכלכלי של העובדים השכירים בישראל בגיל זקנתם, תוך יצירת מערכת אחידה וברורה לחיסכון פנסיוני שמעניקה הגנה משפטית לכספי החוסכים. אמנם עדיין קיימים אתגרים ופערים

Back to top button