חדשות חוץמבזקים

מלחמה גרעינית בפתח? איומים הדדיים בין ארצות הברית לרוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השמיע כבר איומים על תקיפה גרעינית אפשרית במספר הזדמנויות שונות מאז שחייליו פלשו לאוקראינה בפברואר 2022. המלחמה באוקראינה הביאה את היחסים של רוסיה עם המערב לשיא חדש, אך פוטין הוזהר כי ייתכן שעימות גרעיני לא יסתיים כפי שהוא מדמיין.

ג'ייק ברו, קצין המבצעים במערך הגרעין והטילים לשעבר בחיל האוויר האמריקני, הזהיר את נשיא רוסיה, ולדימין פוטין מפני מתקפה גרעינית ובציוץ שפרסם הלילה בעמוד ה-X שלו בצירוף סרטון בו הציג לכאורה תגובה של מדינות נאט"ו כתב: "אם רוסיה תשתמש בנשק גרעיני נגד מדינת נאט"ו, אז זה מה שיקרה לרוסיה בתגובה. כ-45 מיליון רוסים יאודו בשעה הראשונה. ולא יישארו הרבה חיים ל-100 מיליון האחרים. אולי תושבי רוסיה צריכים להפסיק לתמוך בפוטין ולהחליש את הסכסוך?".

ברו פרסם את הסרטון שהוכן על ידי Modern Muscle ביוטיוב, המראה כיצד מדינות נאט"ו יכולות לתקוף ערים ברחבי רוסיה. הסרטון מציג כמות אדירה של טילים נופלים על דרום רוסיה ליד רוסטוב-על-הדון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר מכן התקיפות נעות צפונה לאורך הגבול האוקראיני-רוסי לפני שהן פוגעות בסנט פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה ועיר הולדתו של פוטין. בהמשך נראים טילים רבים נופלים גם על הבירה מוסקבה והערים הסמוכות לה. אך התגובה לכאורה לא מסתיימת כאן והתקיפות נעות מזרחה דרך ערים מרכזיות כמו קאזאן ויקטרינבורג. לבסוף, התקפת נאט"ו עוברת למזרח הרחוק של המדינה, ופוגעת בערים כמו ולדיווסטוק וחברובסק.

השבוע הזהיר פוטין את ארצות הברית מפני שליחת חיילים אמריקנים לאוקראינה ואמר: "מלבד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יש מספיק מומחים אחרים בתחום היחסים בין רוסיה לאמריקה שמציגים איפוק אסטרטגי. אני לא חושב שאנחנו הולכים פה לעימות חזיתי אבל אנחנו מוכנים לזה. עכשיו הם מציבים משימות להגביר את המודרניות והחדשנות ויש להם תוכנית מתאימה. אנחנו יודעת את זה. הם מפתחים את כל המרכיבים שלהם. גם אנחנו. נשקים קיימים כדי להשתמש בהם. יש לנו עקרונות משלנו".

פוטין גם העביר נשק גרעיני לבלארוס, וקירב אותם לגבול עם המדינות החברות בנאט"ו.

בחודש שעבר, מקורבו של פוטין ונשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב הציע שמוסקבה תשחרר את הנשק הגרעיני שלה על לונדון, בעוד שבריטניה ממשיכה לתמוך באוקראינה.

בתקשורת הרוסית הגיבו לאיומים מצד ארצות הברית בסרטון המדמה התקפה גרעינית עליה.

מתקפה גרעינית רוסית על ארה"ב (הדמייה). פורסם ברשתות החברתיות

גם נשיא צרפת, עמנואל מקרון הציג עמדה תקיפה ובלתי אופיינית כלפי רוסיה והנשיא ולדימיר פוטין סביב הסוגיה הגרעינית. הוא הזהיר כי גם צרפת "מוכנה" לשימוש בנשק גרעיני אם יידרש.

הצהרותיו של מקרון כי צרפת, כמעצמה גרעינית, תהיה "מוכנה" לפעולה אם יידרש, נועדו כמענה ישיר לאיומים החוזרים של פוטין לפרוס נשק גרעיני כנגד המערב. מקרון גינה את הנכונות של פוטין להשתמש באיומים גרעינים כ"לא הולמת" והזכיר כי גם לצרפת יש תוכנית נשק מתקדמת בראיונות שהעניק אתמול לתקשורת הצרפתית.

"אנחנו חייבים בראש ובראשונה להרגיש מוגנים כי אנחנו מעצמה גרעינית. אנחנו מוכנים; יש לנו דוקטרינה לשימוש בנשק גרעיני", אמר מקרון לכתבים, והוסיף שהדרך של הקרמלין לשגר איומים גרעיניים אינה הולמת.

זה מגיע לאחר שנשיא רוסיה מוקדם יותר השבוע אמר לטלוויזיה הממלכתית כי "יש נשק כדי להשתמש בו" בהתייחסו לאפשרות של פריסת נשק גרעיני אם כוחות מערביים יוצבו באוקראינה.

השינוי החריף בעמדתו של מקרון כלפי פוטין משקף תפנית גדולה במערכת היחסים בין השניים, שבתחילת כהונתו ניסה לטפח. במשך שנים מקרון דגל בקירוב לרוסיה תוך פרישת שטיח אדום לפוטין, והכריז כי רוסיה היא "חלק מאירופה".

אולם הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022 גרמה למקרון, לאחר מאמצים ארוכים לשמור על ערוץ פתוח לדיאלוג, להסיק כי "רוסיה לא יכולה לנצח במלחמה הזו". הוא הביע גם חשש מההשפעות על ביטחון אירופה אם רוסיה תנצח.

בריטניה וצרפת הן המעצמות הגרעיניות היחידות של אירופה, אבל אפילו הכוח הקולקטיבי שלהן הוא חלק קטן מזה המופעל על ידי רוסיה, שיש לה את האוסף הגדול והמגוון ביותר בעולם של נשק גרעיני – אפילו גדול מזה שבמאגרים העצומים של וושינגטון.

מקרון במשך חצי עשור ביקש לטפח שותפות עם רוסיה , אך כעת הפך לאויב בלתי נסבל של הקרמלין, והזהיר כי פוטין מהווה איום לא רק על אוקראינה אלא על ביטחונם של כל האירופים.

צילום: Gerard Julien, Pool via AP
בכתבה זו נעשה שימוש במדיה לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected] או בוואטסאפ

Back to top button