מבזקיםמומלצים

מדוע יש מראות במעליות? חשבתם על זה פעם? ההסבר יפתיע אתכם

מעליות הן חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים בבניינים גבוהים, אך מעטים העסיקו את עצמם בחשיבה על הסיבה שעומדת מאחורי התקנת מראות בתוך תאי המעלית. לכאורה, מראות במעליות הן רכיב קטן ושולי, אך למעשה הן דוגמה מצוינת לחשיבה שיווקית יצירתית ופתרון לבעיות שלאו דווקא ידעתם עליהן.

מעליות
מדוע יש מראות במעליות? חשבתם על זה פעם?

חברות המעליות הבחינו עם השנים בשתי תופעות עיקריות שגורמות לחוסר נוחות ולחוויה שלילית בקרב משתמשי המעליות: קלסטרופוביה, פחד ממקומות סגורים וצפופים, וחוסר נעימות חברתית מלהיות צפופים ודחוסים עם זרים במרחב קטן.

כדי להתגבר על תופעות אלו, הותקנו מראות במעליות. המראות גורמות לתחושה של "הגדלת" שטח המעלית באופן חזותי, ומרגיעות את תחושת הצפיפות והדחיסות. בנוסף, המראות מספקות "תירוץ לגיטימי" לנוסעים להימנע מקשר עין מביך עם זרים, באמצעות התבוננות במראה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מעבר לכך, המראות מאפשרות לנוסעים לסקור ולהעריך את המראה החיצוני של האחרים במעלית. מחקרים בפסיכולוגיה חברתית מראים כי מידע שמתקבל באופן "תמים" ממבטי סקירה על בגדים, רכבים או נכסים של אחרים במעלית, עשוי להשפיע על נטיותינו לרכוש ולצרוך.

כך, מראות במעליות הן דוגמה לפתרון הנדסי פשוט שמקורו בהבנה שיווקית עמוקה של צרכים ודפוסי התנהגות אנושיים. החשיבה היצירתית הזו הופכת את המעלית לחוויה נעימה ונוחה יותר, תוך שימוש בכלים שיווקיים סמויים לעידוד צריכה.

למעשה, חשיפת הנוסעים למראה עצמם ולאחרים במעלית היא רק חלק מהתמונה השיווקית הגדולה יותר. מחקרים הראו שהימצאות מול מראה משפיעה על התנהגותנו ועל קבלת ההחלטות שלנו, גם ללא קשר לאחרים במעלית. כאשר אנו רואים את עצמנו במראה, אנו נוטים להתנהג באופן העולה בקנה אחד עם הדימוי העצמי שלנו ועם הערכים שאנו רואים בעצמנו. כך, מראות עשויות לתרום לקבלת החלטות רכישה מכוונות להשגת דימוי חיצוני ספציפי.

בנוסף, מתברר כי מיקום המראות במעליות אינו אקראי. מראות ממוקמות באופן אסטרטגי בצדדים מסוימים של המעלית, בזוויות שיכולות לתפוס את עיניהם של הנוסעים כאשר הם עולים או יורדים. זוויות המבט הללו מעודדות התבוננות במראה גם כאשר הנוסע לא מתכוון לכך מלכתחילה. כך, משתמשי המעלית חשופים לאפקט ההשפעה של המראה באופן כמעט בלתי נמנע, תוך שילוב מוחשי של חשיבה הנדסית ושיווקית.

מעלית - נערה - קטינה - תקיפה מינית - מעשה מגונה
אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

ובאופן כללי, בלי קשר למעליות – על השימוש שלנו במראות

המראה היא כלי חשוב במגוון היבטים של ההתנהגות האנושית. ישנה נטייה טבעית בקרב בני אדם להתבונן במראה ולערוך התאמות ושיפורים במראה החיצוני שלהם. תופעה זו קיימת הן ברמה היומיומית כאשר אנו רוצים להציג מראה מסודר ומרשים, והן ברמה של אירועים חשובים ומיוחדים. לדוגמה, רבים מאיתנו נוהגים להתבונן במראה ולתרגל מראש את הופעתנו לפני ראיון עבודה, הרצאה או נאום חשוב. הבחינה במראה מאפשרת לנו לוודא שהמסר שאנו מעבירים הוא המסר הרצוי – הן ברמה המילולית של מה שנאמר והן ברמה החזותית של ההופעה החיצונית.

התרגול וההתאמות שאנשים עורכים מול המראה לפני אירועים משמעותיים הן דוגמה נוספת לדרך שבה המראות משולבות באופן טבעי בדפוסי התנהגות אנושיים. תופעה זו ממחישה גם כיצד המראות הפכו מכלי פונקציונלי להיבט בעל ערך תרבותי ופסיכולוגי עמוק. כך, המראות שהותקנו במקור במעליות כפתרון הנדסי לבעיות מצומצמות, הפכו לכלי משפיע על ההתנהגות האנושית במגוון תחומים.

אישה - מראה
המראה היא כלי חשוב במגוון היבטים של ההתנהגות האנושית

Back to top button