מבזקיםמומלצים

מעשנים? אוהבים לעשן? אתם חייבים לראות את זה! 🔞

אחד האתגרים המרכזיים בגמילה מעישון נעוץ בטיבו של הנזק הבריאותי הנגרם באופן הדרגתי ולעתים קרובות בלתי נראה לעין במהלך שנים ארוכות. לאנשים קל יותר להימנע מהתנהגויות שהסיכון שלהן ממשי ומידי, אך כאשר התוצאות אינן גלויות לעין באופן מיידי עם ביצוע הפעולה, קיימת נטייה אנושית להמעיט בחומרת הסכנה. במקרה של עישון, למרות התרעות חוזרות ונשנות של רופאים ומומחים על הנזקים המצטברים לאורך זמן, מעשנים רבים ממשיכים להתקשות בהפנמה של הסיכון הריאלי והפסקת ההרגל המזיק.

אדם מעשן
אוהבים לעשן? תמשיכו לקרוא את הכתבה וצפו בסרטון

החוסר ביכולת לראות את הנזקים המצטברים לריאות ולמערכות הגוף השונות במהלך עישון סיגריה בודדת, מהווה משוכה משמעותית בדרך לגמילה. לו היה הנזק נראה לעין ומידי, קרוב לוודאי שמעשנים רבים יותר היו נרתעים מהמשך העישון. אולם, מכיוון שהשפעות הרעל, הזפת והכימיקלים אינן בולטות במהלך העישון, קל יותר להמשיך ולהתעלם מהנזקים הצפויים לטווח הארוך. יתרה מכך, הנזק הוא הדרגתי, מצטבר ולרוב לא מביא לתסמינים חמורים בשלביו הראשונים, מה שמקשה על זיהויו ועל הפנמת הצורך בגמילה דחופה.

עובדות אלו ממחישות את התמונה המורכבת של ההתמכרות לעישון וחשיבות המאבק בה – גם כאשר הנזקים אינם ניכרים במבט ראשון, הם קיימים וההשלכות עלולות להיות חמורות ביותר לבריאות ולחיים עצמם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפני מספר שנים, אמנדה הלר, אחות מצפון קרולינה, זעזעה את ציבור המעשנים בעולם לאחר שחשפה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון מטלטל שממחיש באופן ויזואלי את הנזקים העצומים שהעישון גורם לריאות. הסרטון, שהופץ לאחרונה שוב ברשתות החברתיות, מציג השוואה מחרידה בין זוג ריאות אדומות בוהקות ובריאות, לבין ריאות שחורות כמו פחם של אדם מעשן. כאשר מבצעים לחיצה קלה על הריאות, ניתן לראות שהריאה הבריאה גמישה ומשחזרת את צורתה המקורית, בעוד הריאה הפגועה קשה ומלאה בקרישים ופגמים שמונעים ממנה לשוב לצורתה הטבעית.

צילום: אמנדה הלר / פייסבוק

כאשר ריאותיו של המעשן מתנפחות באופן ידני, נשמעת האחות ברקע מסבירה: "ריאות אלו הן ריאות COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית), ריאות סרטניות. הגמישות נעלמה. הן נמתחות אבל מיד לאחר מכן חוזרות לאחור משום שאין דבר שיעזור להחזיק את האוויר בפנים". בכך ממחיש הניסוי את הקושי של המעשנים לנשום בחופשיות ולעיתים קרובות אף סובלים מהתפתחות אמפיזמה.

לעומת זאת, הריאה הבריאה מתנפחת כראוי במהלך השאיפה ומאפשרת יציאה איטית של האוויר בשלב הנשיפה – אינדיקציה לפעילות תקינה וחילוף חמצן מוצלח. כשבוחנים את הריאה הפגועה של המעשן ניתן לראות כי ישנם חלקים שאינם נפחים כלל בשל הצלקות והנזקים מהעישון, דבר שפוגע בתפקוד הנשימתי.

הסרטון ממשיך ומציין את הסיכונים החמורים שעישון מהווה לבריאות – סרטן ריאות, סרטנים במערכות אחרות, מחלות ריאה, פגיעה בפריון ובזרע, הזדקנות מואצת של הגוף והמוח, ומחלות לב וכלי דם.

אמפיזמה היא מחלת ריאות כרונית ובלתי הפיכה הנגרמת בדרך כלל מעישון טבק לאורך זמן.

אצל הסובלים מהמחלה ניתן לראות זפת ורעלים מצטברים מהעישון הגורמים לנזק לרקמות הריאה, הרס של הנימים האלסטיים והקטנים בריאות שתפקידם להחזיר את הריאה למצב נפוח לאחר כל נשיפה, תאי הריאה הקטנים מתמוטטים ונוצרים במקום "בלונים" גדולים ומרוקנים מאוויר בריאות. המבנה של הריאות מרוסק ומקשה על חילוף גזים יעיל שמוביל למחסור בחמצן בדם. הנזק לרקמת הריאות הוא בלתי הפיך. התסמינים העיקריים הם קוצר נשימה, שיעול וסיבוכים נוספים.

חשוב לדעת כי אין תרופה לאמפיזמה, אך גמילה מעישון יכולה למנוע את ההידרדרות. בשלבים המתקדמים של אמפיזמה קיימת תלות בחמצן רפואי, והמחלה עלולה לגרום למוות. זוהי מחלת ריאה קשה וקטלנית שניתן למנוע על ידי הימנעות מעישון.

מומחים מזהירים שכל מי שבוחר להושיט ידו לסיגריה, מכניס את עצמו לסכנה גדולה. העישון גורם לשורה של מחלות קטלניות כמו מחלות לב, שבץ מוחי, סרטן ריאות, COPD ועוד. נתונים מראים שמעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי 4 יותר לתחלואה במחלות נשימתיות כרוניות.

הסרטון מזכיר שעישון גורם לכ-90% ממקרי המוות מסרטן ריאות, כ-80% מהמוות ממחלת COPD ו-17% ממקרי המוות ממחלות לב. מחקרים אף מראים שמעשנים מתים בממוצע 10 שנים לפני לא-מעשנים.

הסיבה? סיגריות מכילות אלפי רעלים וכימיקלים מסוכנים כמו זפת, פחמן חד-חמצני, בנזן וגזים מחמצנים. לפחות 60 מהכימיקלים האלה ידועים כגורמי סרטן.

מאפרה - סיגריות
סיגריות מכילות אלפי רעלים וכימיקלים מסוכנים

למרות המידע המפחיד, כ-20% מהאוכלוסייה למשל בבריטניה, כולל 90,000 בני נוער צעירים, ממשיכים לעשן. אולם, מחקרים מראים שאם תפסיקו לעשן למשך 28 ימים, יש סיכוי גבוה פי 5 להפסיק את ההרגל לצמיתות. היתרונות הבריאותיים מתחילים כמעט מיידית, עם ירידה בלחץ הדם וריח וטעם משופרים תוך ימים ספורים.

הסרטון המזעזע של הלר הוא תזכורת נוקבת לנזקים הבלתי הפיכים שהעישון גורם לגוף, ומהווה "קריאת השכמה" לכל המעשנים להיגמל בעודם יכולים.

עם הזמן, היתרונות הבריאותיים של הפסקת העישון רק הולכים וגדלים. לאחר שלושה חודשים, יש שיפור ניכר בתפקוד הריאה. הריאות מתחילות לנקות את הריר בצורה יעילה יותר, כך שהחולה שסבל משיעול כרוני של מעשן יתחיל להיגמל מכך.

בתוך תשעה חודשים ראשונים ללא עישון, היתרונות כבר מורגשים בצורה גופנית משמעותית. השיעול של המעשנים לשעבר פוחת, תפקוד הריאות משתפר, ורמות האנרגיה עולות באופן ניכר. הפסקת העישון מאפשרת לריאות להבריא ולהתחזק, מה שמשפר את איכות החיים.

אחרי שנה של גמילה מעישון, מתחילים היתרונות הבריאותיים הרציניים ביותר. הסיכון למחלות לב, מהגורמים העיקריים לתמותה כיום, יורד פלאים ומצטמצם למחצית מזה של מעשן פעיל. השנה הראשונה ללא עישון היא נקודת מפנה משמעותית להפחתת הסיכון לבעיות לב וכלי דם.

חמש שנים לאחר העישון האחרון, הגוף כבר החלים בצורה משמעותית עד כדי כך שהסיכון לשבץ מוחי, גם הוא גורם עיקרי למוות, זהה כבר לזה של מי שמעולם לא עישן. הסיכון לסרטן הפה, הגרון והוושט, שאצל מעשנים פעילים גבוה באופן משמעותי, יורד לכמחצית מזה של מעשן פעיל.

עשור לאחר הגמילה, הסיכונים ממשיכים להצטמצם. הסיכון לסרטן ריאה, המחלה הקטלנית ביותר הקשורה לעישון, נחתך לחצי ביחס למעשן פעיל. הסיכון לסרטן הלבלב, שאצל מעשנים גבוה באופן ניכר, מצטמצם לרמה זהה לזו של אדם שלא עישן מעולם.

בנקודת ה-15 שנה ללא עישון, הנזקים כמעט שוחזרו במלואם. הסיכון למחלות לב זהה כבר לזה של מי שמעולם לא עישן, והסיכון המוקדם למות בגיל צעיר בשל העישון – מצטמצם כמעט לגמרי ומגיע לרמה הנמוכה של מי שמעולם לא עישן.

המסקנה ברורה – גמילה מעישון היא הדרך היחידה לשחזר את הבריאות ולהפחית את הסיכונים הבריאותיים שהעישון מכניס לגוף לאורך זמן. ככל שהגמילה מתרחשת מוקדם יותר, כך היתרונות הבריאותיים מורגשים ביתר שאת.

לפי נתונים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי (WHO), יש כ-1.1 מיליארד מעשנים בעולם, שהם כ-15% מכלל האוכלוסייה הבוגרת בעולם. 80% מכלל המעשנים נמצאים במדינות בעלות הכנסה בינונית או נמוכה. ההערכה היא שהעישון גורם למותם של כ-8 מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם.

בישראל: כ-22.5% מהאוכלוסייה הבוגרת (מעל גיל 18) מעשנים באופן סדיר או לפעמים, לפי סקר משנת 2021. כ-1.3 מיליון מעשנים בישראל. מספר זה כולל כ-19.5% מעשנים יומיים (כ-1.1 מיליון איש) וכ-3% מעשנים לא יומיים (כ-180 אלף איש). שיעור העישון הולך ודועך לאורך השנים בישראל, מ-27.6% ב-2018 ל-22.5% ב-2021. יש לציין כי מדובר באחוזים ומספרים גבוהים הן בהשוואה עולמית והן בישראל, המדגישים את הצורך הממשי למאבק בהתמכרות לעישון ולהעלאת המודעות לסכנות הבריאותיות החמורות שהוא מהווה.

מעשן סיגריה
העישון גורם למותם של כ-8 מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם

לסיכום, הגיע הזמן להניח את הסיגריה לנצח – בשביל עצמכם ובשביל החיים

עישון סיגריות הוא לא פחות מהתמכרות קטלנית. למרות האזהרות החוזרות ונשנות, מיליוני בני אדם ממשיכים להכניס לגופם רעלים וחומרים מסרטנים, כאילו מחר לא יבוא. אך לצערנו, המציאות קשה ובוטה – מעשנים פוגעים בעצמם ובסובבים אותם, ומקצרים משמעותית את תוחלת חייהם. הגיע הזמן להיפטר מההרגל המסוכן הזה לצמיתות.

כאמור, הנתונים הסטטיסטיים מצמררים: העישון הוא הגורם העיקרי למותם של כ-8 מיליון בני אדם מדי שנה בעולם! בישראל בלבד יש כ-1.3 מיליון מעשנים, רבים מהם צעירים שמכניסים את עצמם לסיכון מוגבר למחלות קשות כמו סרטן ריאות, COPD וליקויים לבביים וכליליים. העלות הבריאותית, הכלכלית והחברתית של העישון היא עצומה.

ועדיין, המחיר האמיתי הוא האישי – כל מעשן חושף את עצמו לאלפי רעלים מסוכנים, חומרים מסרטנים וזפת שחורה המצטברת בריאותיו. התוצאות הן קוצר נשימה, שיעול כרוני, חוסר יכולת לבצע פעילות גופנית ולבסוף – מוות מוקדם שניתן היה למנוע.

אבל יש תקווה לשינוי. מחקרים הוכיחו שגמילה מעישון יכולה להפחית משמעותית את הסיכונים הבריאותיים לאורך זמן. תוך שנה, הסיכון למחלות לב יורד למחצית. חמש שנים ללא עישון, והסיכון לשבץ שווה לזה של לא-מעשן. עשר שנים ללא עישון מחצינות את הסיכון לסרטן ריאות קטלני. 15 שנים לאחר הסיגריה האחרונה, והסיכון למחלות לב ולמוות מוקדם נמוך כמו של מי שמעולם לא עישן.

אם הייתם יודעים שסיגריה אחת תגרום למותכם באותו רגע, האם הייתם מעשנים? ובכן, אי אפשר לראות את הנזקים במבט ראשון, אך הם קיימים וממשיכים להצטבר מדי יום. כל נשימה מזהמת גורמת לירידה ניכרת בתפקוד הריאות, בכושר הגופני ובאיכות החיים. הגוף שלכם זועק לכם להפסיק לחנוק אותו!

כל מעשן יכול להפסיק ולשנות את חייו כבר היום. התחילו בחודש גמילה וראו כיצד תחושת הטעם והריח חוזרים, הנשימה קלה יותר ורמות האנרגיה עולות. תוך זמן קצר תרגישו שינוי דרמטי לטובה בבריאותכם ובאיכות חייכם.

זכרו – כשאתם בוחרים לעשן, אתם בוחרים למות מוקדם יותר. אל תוותרו על החיים שלכם בגלל הרגל מזיק!

שובר סיגריה - הפסקת עישון
הפסיקו היום! אל תוותרו על החיים שלכם בגלל הרגל מזיק!

תגובה אחת

  1. היה פיצוץ חזק ורעשי טילים בנהריה הרגע והעיקר לא מדווחים כלום כרגיל

Back to top button