חדשות הארץמבזקים

טרור ארכיאולוגי: פלסטינים הרסו אתר מימי בית שני והפכו אותו למגרש חניה

טרור ארכיאולוגי בחסות המלחמה. פלסטינים הרסו את האתר הארכיאולוגי ח'ירבת אום ריחן, אתר היסטורי מימי התלמוד והמשנה ובית שני היושב על אדמות מדינה בשטחי C סמוך לחריש קציר שבצפון השומרון שיטחו את האתר ההיסטורי באמצעות כלים הנדסיים ובנו מעליו מגרש חניה. עם היוודע דבר ההרס פעלה יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה תוך קיום חקירה סמויה על מנת להגיע לאחראים על הנזק, היחידה פשטה על ביתו של החשוד המרכזי והוא נעצר לחקירה.

ח'ירבת אום ריחן הוא יישוב מתקופת המשנה והתלמוד, מהתקופה ההלניסטית הביזנטית והרומית שהיה מן הגדולים באזור. מדובר באתר מורשת הממוקם בצפון השומרון, ליד הישוב קציר. באתר נמצאו מבנים הבנויים מאבני גזית, מגדל שמירה, ומאוזוליאום- מבנה קבורה מפואר. בשנת 1969 ערך הארכיאולוג זאב ייבין חפירת הצלה במקום, והוא אף נסקר בסקר הר מנשה.

השבוע הגיעו למקום סיירי הקרקעות של המועצה האזורית שומרון ונדהמו לגלות כי האתר הפך למגרש חניה בחסות המלחמה. ההרס מתועד בצילומי אוויר, בהם ניתן לראות כי תושבים פלסטינים לא השאירו זכר לאתר המורשת שהיה במקום עד לפני מספר שבועות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הרס זה מצטרף להרס עקבי של הרשות הפלסטינית את מזבח יהשע שריד יחיד לתקופת ההתנחלות וכניסת עם ישראל לארץ ישראל לפני כ 3000 שנה, הרס ושוד עתיקות של הגן הלאומי שומרון העתיקה שריד יחיד למלכות ישראל הקדומה, הרס המבצר החשמונאי תל ארומה ועוד הרס אתרי מורשת יהודים בכל יהודה ושומרון על ידי הרשות הפלסטינית.

יוסי דגן ראש מועצת שומרון: "אסור להפוך את המלחמה לתירוץ להרס אתרי מורשת היסטורים יהודים ביהודה ושומרון, נעשה כאן ניסיון מכוון למחוק את ההיסטוריה היהודית, זהו פשע לא רק נגד ההיסטוריה היהודית ועם ישראל אלא נגד כל בן תרבות. שרידי ישוב יהודי שעמדו כאן באין מפריע במשך 2000 שנה נהרסים מנותצים ומבזזים דווקא במשמרת שלנו. זו נקודת עניות למדינת ישראל. אני דורש מכלל הרשויות לחקור את המחדל שהביא לתוצאה הזו, לשקם את האתר, להשית את התשלום כולו על העבריין ולאפשר סמכויות אכיפה פיקוח ושיקום למועצה אזורית שומרון שתסייע בשמירה על אתרי המורשת בתחומה. אין דרך אחרת היום להגן על אתרי המורשת ביהודה ושומרון".

עדי שרגאי, מנהלת הפעילות בשומרים על הנצח: "בעוד מדינת ישראל נלחמת על חייה, אויבינו מנצלים את הואקום שנוצר ופועלים למחיקת ערכי מורשת. מדובר בעליית מדרגה חמורה, שכמוה לא פגשנו עוד. אתר שהושמד לחלוטין והפך למגרש חניה. זהות העבריין הפלסטיני ידועה. חובה מוסרית ובטחונית להעניש אותו בכל חומר הדין כולל מאסר ארוך וקנס משמעותי".

השר עמיחי אליהו אמר: "מאז פרוץ המלחמה אנו חווים ניסיונות הולכים וגוברים להרס אתרי מורשת ברחבי יו"ש ומחובתנו גם בזמנים בהם אנו נלחמים על הבית, להמשיך ולהילחם על ההיסטוריה שלנו, זו המהווה את הקושן שלנו על הארץ".

יוסי דגן - ראש מועצת שומרון
צילום: נעמה שטרן

Back to top button