מבזקיםפוליטי / מדיני

טלי גוטליב מתפוצצת על אח שכול בוועדה: "אתה לא תדבר ככה על רה"מ"

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי קיימה היום (רביעי) שוב דיון בנושא שירות חרדים בצה"ל. בדיון נטלו חלק משפחות שכולות מפורום השביעי באוקטובר והשמיעו טענות קשות כנגד הממשלה וחברי הכנסת. בדיון העלו שוב המשתתפים את שאלת יעילות תוכניות הגיוס הקיימות כיום אל מול המציאות של ישראל לאחר השביעי באוקטובר.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי, אמר בפתח הדיון כי "המציאות הביטחונית החדשה מחייבת שינוי מיידי במדיניות גיוס החרדים. לא ייתכן שצה"ל מציג בכנסת ובכל מקום את הצורך בשינוי הסד"כ בעקבות המלחמה אך מהצד השני לא מתייחס ברצינות ושולח אנשים שיסבירו בוועדה איך משנים ומרחיבים את הגיוס במגזר החרדי. כמו כן נציגי משרד ראש הממשלה שאמורים להיות בלב הנושא, לא הגיעו לדיון. חמור מאוד בעיניי שהם ונציגי צה"ל העוסקים בנושא לא נמצאים כאן בדיון ונותנים תשובות. הגיעו הנה לדיון אנשים מכל כך הרבה ארגונים שחשוב להם הנושא ומגיע להם לקבל תשובות ממי שאמון על כך".

הוועדה לביקורת המדינה - מיקי לוי
צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ גלעד קריב, אמר בדיון כי חובת הדיווח של משרד הביטחון וצה"ל הקשורות לגיוס, לא מתקיימות. עוד אמר כי "הגיע כבר הזמן שגם פרנסי הציבור החרדי יהיה רגיש כלפי אימהות. נגמר העידן שאנחנו צריכים להיות נורא רגישים לציבור החרדי ורבנים המכהנים במשרות ממלכתיות לא יהיו רגישים על ציבור המשרתים. הלה שלנו מספיק שותת דם ואנחנו לא רוצים לשמוע הטפות מוסר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מאיר כהן, אמר כי נוכח כבר בכמה מקרים נציגי צה"ל מקבלים הוראה לא להתייצב בדיונים. ח"כ כהן הוסיף: "המדינה בסכנה קיומית. אין לנו חיילים. אנחנו צריכים עוד 2 אוגדות. לפני כבר שנים רבות ישבתי מול הרבה עובדיה ואמרתי לו שאנשים צריכים להתגייס, והא ענה לי שהרבה מאוד בקהל שלו מתגייסים".

הוועדה לביקורת המדינה - מאיר כהן
צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ דבי ביטון אמרה כי היא מתעודדת עפ"י מה שפורסם בחדשות שהתחפושת הפופולרית במגזר החרדי השנה בפורים היא – חייל, וכי זה אומר שבעוד דור כבר נפגוש חרדים רבים יותר שרוצים מעצמם לבוא ולהתגייס.

ח"כ יואב סגלוביץ שאל בדיון "למה זה שוב רק עסק של האופוזיציה? – איפה כל הקואליציה? יש ממשלה בישראל וזה נמצא לפתחה. צריך להכווין את כל החיצים למי שלא נמצא: איך ייתכן שמחרימים דיון על עתיד המדינה?"

ח"כ סיימון דוידסון אמר כי כמו בכל מקצוע שנשמרת קבוצה מסוימת איכותית, גם בחברה החרדית אפשר לשמור על מספר מסוים של הכי טובים בתורה אבל זה לא יכול להיות לכולם, "אין סרט שזה ימשיך ככה. אם אנחנו לא רוצים שכולם יצאו לרחובות , מחובת הרבנים והמובילים בחברה החרדית לומר: די – מה שהיה לא יהיה".

ח"כ ולדימיר בליאק: "מי שלא משרת ולא תורם לא צריך לקבל כסף – מיליארד 700 מיליון שח הולך לאנשים שלא תורמים. אחרי השבעה באוקטובר העניין הזה נגמר. שוויון בנטל הוא החוזה היחיד שיכול להיות כאן".

ח"כ מטי צרפתי הרכבי: "המשפט שרץ בהפגנות 'נמות ולא נתגייס' לעומת אחרים שאומרים נתגייס ונמות. לא מצליחה להבין איך נוכל לייעל את הדיאלוג. יש תעשייה שלמה של השתמטות – שיטתי וסדור לחיות על חשבון המדינה ולא לתרום כלום. אם היו מתגייסים רק רבע מהחרדים האלו כל המילואימניקים לא היו צריכים לתת כל כך הרבה שנים"

ח"כ טלי גוטליב, אמרה בדיון כי צו מצפונה בנושא גיוס חרדים שצריך להיות מחוקק, קודם לכל משמעת קואליציונית. בעקבות מתקפות שנאמרו כנגדה ונגד ראש הממשלה בדיון, השיבה גוטליב: "זכותו של כל אדם להחזיק בדעתו אבל למה אף אחד לא יכולה להיות חכם מול שביעי באוקטובר – זה יחזור עלינו עוד פעם ועוד פעם אם שוב ככה ידברו – ממדרים הנהגה מפני חשדות כבדות משקל."

טלי גוטליב - ניסים ואטורי
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד הוסיפה גוטליב כי "איך ייתכן שב11 לספטמבר אמר הרמטכל שיש סיכוי לאיחוד זירות נגד ישראל ושאלתי אותו אם יש חשד, למה אין תזוזות כוחות? איך במשך חודשיים דובר צה"ל משמר נרטיב שקרי של תזוזות כוחות מעזה לחווארה – דבר שלא היה? איפה האמל"ח שחסר כי מישהו החליט שאפשר לתת את זה לאוקראינה? יש חשד לפינוי שני קיבוצים ואתם לא מעדכנים את הממשלה, לא מפנים את מסיבת הנובה? ביטחון מדינת ישראל חוצה פוליטי ומי שחושב שראש הממשלה לא פועל רק על זה וכל הזמן הוא טועה".

צילום: דוברות הכנסת

יוסי לוי, מנכ"ל נצח יהודה, אמר בדיון כי במועד הגיוס של השביעי למאי יהיה כפול שלוש מתגייסים חרדים, "אנחנו מגייסים למכינות וישיבות הסדר והגיוס עשה פלאים. כבר סגרנו גיוס לקיץ והולכים לפתוח עוד ישיבת הסדר חרדית. דיברו על אי ההשפעה של שלב ב' – אז אני בדקתי: הממוצע של כל אלו שהלכו לשלב ב' הוא מעל 100 ימים בממוצע ששירתו במילואים".

הרב רמי ראבד שמוביל תוכניות גיוס לחרדים בחיל האוויר, אמר בדיון: "אני עוסק בתחום הזה של גיוס חרדים כבר 18 שנה – מהקמת שחר ועד היום. אני מכיר דרך שבה הלכנו כל השנים והצלחנו – תנסו להגיע לציבור החרדי מבלי לתת להם מוסר, בלי שום סנקציות ובלי איומים, בלי כינויים של 'פרזיטים' – פשוט תסבירו את הצורך. ברור לי שאצל הרבה הצלחה זה שכולם יתגייסו אבל זה לא יהיה. אבל יש 4000 חרדים שרצו ללכת לשב ב' – אם חרדי עשה כל כך הרבה צעדים להגיע לשם – היה צריך לעשות כל מאמץ למצות מתוכם את המקסימום. ברגע שיהיו הרבה חרדים שמסתובבים עם מדים בערים החרדיות, יראו שזה לא דבר רע וזה ישפיע למרחק".

עמית שגב, שאיבד את כל משפחת אחותו בשביעי באוקטובר, אמרה בדיון: "יש חובות ויש זכויות – אדם שלא עושה את החובות שלו שלא יקבל את הזכויות שלו ולא יקבל זכות הצבעה. למה שלציבור אחד יהיה פטור משכול? הרכבת שלנו התדרדרה וירדה מהפסים". שגב התייחס לכל כשלי השביעי באוקטובר והמאבק לבחירות עכשיו ואמר: "אם אתם חושבים בממשלה שתצאו מכך אתם טועים, נבוא איתכם חשבון – אתם שותפים לפשע לא פחות. ההיסטוריה תשפוט גם אתכם".

צילום: דוברות הכנסת

רון נוימן שאיבד את אחייניתו במסיבה בנובה, פורום השביעי באוקטובר, אמר: "אין שום סיבה שציבור אחד ייפחד מדפיקה בדלת וציבור אחד לא". נוימן אמר כי הוא מבקש סליחה מאחייניתו שלמרות ששמעו שהממשלה פוגעת בכשירות הצבא, הם לא עשו יותר.

חן הרצוג, כלכלן ראשי BOD, הציג את המחקר שעשו להזמנת 'ישראל חופשית' ולפיה 5.8 מיליון ש"ח יש הפסד למשק בתוספת ימי המילואים שנדרשו בעקבות המלחמה, "הם האנשים בשכבה הכי יצרנית של המשק – כלכלית יש חלופה להגדיל את בסיס הגיוס ובמקום להכפיל את ימי המילואים שחרדים יתגייסו".

יהודה פולק, חבר במשרתי המילואים: "האנשים שמשתחררים אומרים להם עוד חודשיים אתם חוזרים לשירות מילואים משמעותי וכולנו מבינים שהפתרון הזה אינו בר קיימא. לא נשאיר את גבול הצפון עם הכוחות שהיו עד היום – הכל צריך להשתנות. הגיוס של החרדים הפך להיות צורך קיומי . לא גיוס שלב ב' שלא ניתן לעשות עם זה שום דבר. צריך חירניקים שיושבים בשוחה ושומרים על העמדה ולהפסיק עם כל המכסות והשקרים שהאכילו אותנו עד היום".

הוועדה לביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button