צרכנות

חילוקי דעות היסטוריים על קביעת זמני השבת

קרדיט תמונה PEXELS

שבת היא יום קדוש לעם היהודי. יהודים בכל רחבי העולם שומרים את השבת בהתאם לכל הלכותיה מהרגע שהיא נכנסת ועד לרגע שבו היא יוצאת. כמובן שיש צורך לבדוק מדי יום שישי מתי בדיוק נכנסת השבת, כאשר בהתאם להלכה המעבר בין יום ליום מתרחש סביב השקיעה של השמש ולכן, התחלת השבת וסיום השבת אינם דבר קבוע אלא דבר שמשתנה בהתאם לאורך היום במהלך השנה. בקיץ כאשר הימים ארוכים השבת תיכנס מאוחר ואילו בחורף כאשר הימים קצרים יותר, השבת תיכנס בשעה מוקדמת יותר.

זמני כניסה ויציאת שבת- על מה מחלוקת הפוסקים?

מכיוון שהזמן שבין שקיעת השמש לביו צאת הכוכבים, הוא זמן שנחשב לזמן מסופק ומכיוון שהשבת היא מצווה מדאורייתא, הרי ששני זמני בין השמשות בתחילת השבת ובסיומה, נחשבים לחלק מהשבת. לכן, השבת נמשכת 25 שעות, החל משקיעת השמש ביום השישי וכלה בצאת הכוכבים למחרת היום.

חשוב לדעת כי ישנה מחלוקת בין הפוסקים הנוגעת לתחום זמני כניסה ויציאת שבת , כאשר המחלוקת מתבססת על הזמן של השקיעה מבחינה הלכתית. הדעה המקובלת היא שהזמן שבו השמש נעלמת בפועל מהאופק הוא הזמן אשר נחשב לשקיעה. לפי דעת רבינו תם לעומת זאת, השקיעה ההלכתית היא לא זאת שרואים בעיניים, אלא כ58 דקות לאחר השקיעה שאנו רואים בעיניים. ישנם יהודים אשר נוהגים כשיטת רבנו תם ומחמירים יותר בזמני צאת שבת. יחד עם זאת, בזמן כניסת שבת כולם מהדרים ומכניסים אותה בשעה המוקדמת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהי תוספת שבת?

על פי חז"ל יש מצווה להוסיף לזמן של השבת מיום ומיום ראשון והמצווה המדוברת נקראת תוספת שבת. מרבית הפוסקים פוסקים להלכה את דין תוספת שבת וכיום נוהגים כך להלכה. יחד עם זאת, הרמב"ם פסק את דין התוספת רק לגבי יום הכיפורים ולא לגבי שבת. אורך התוספת של הזמן לפני שקיעת השמש ביום שישי ישתנה מקהילה יהודית אחת לאחרת וזאת בהתאם למסורת מקומית. לרוב בישראל תהיה נהוגה תוספת של 20 דקות, כאשר בחיפה נהוג תוספת של חצי שעה ובירושלים נהוג תוספת של 40 דקות לשקיעת החמה.

גם במוצאי השבת נוהגים להמתין דקות אחדות לאחר צאת הכוכבים וזאת בכדי להראות כי שמירת השבת היא מצווה חביבה, לא מוציאים אותה מיד כאשר אפשר, אלא מאוחר יותר. כמו כן, ישנן חסידיות שבהן נהוג להאריך עוד את השבת.

כיצד מתכוננים לשבת?

שבת היא מצווה מהתורה ועל כן, יהודים רבים מהדרים את השבת הן מבחינת זמני כניסה והיציאה שלה והן מבחינת כל הפעולות שהם מבצעים לקראת השבת. מתכוננים לשבת בהכנת מאכלים טובים, מתקלחים לפני שבת, עורכים שולחן חגיגי, מרחיקים כל דבר שאסור להשתמש בו בשבת, מתכננים תאורה מתאימה, פלטה ומיחם שישמשו לצורך חימום המאכלים ועוד.

 

Back to top button