מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בקריאה ראשונה: הארכת תקנות למניעת פגישת מחבלים עם עורכי דין

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) בעניין פגישה עם עורך דין של עצור בעבירת ביטחון. תשעה חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.

מוצע להאריך את תוקפן של תקנות שעת חירום הנוגעות לפגישה עם עורך דין של עצור בעבירת ביטחון עד לתאריך 8 ביוני 2024.

ביום 31 בדצמבר 2023 תוקנו תקנות שעת החירום כך שהתקופה המרבית של 90 הימים למניעת הפגישה של העצור עם עורך דין תיספר מיום כניסתן לתוקף של תקנות שעת החירום, כדי לאפשר את הארכת מועד דחיית פגישתם עם עורך דין של עצורים שנעצרו כבר ב־7 באוקטובר 2023, עד תום תוקפן של תקנות שעת החירום. ביום 22 בינואר 2024 נכנס לתוקף החוק להארכת תוקף תקנות שעת החירום, אשר האריך את התקופות של מניעת הפגישה של העצורים האמורים עם עורך דין לתקופה של עד 180 ימים. תיקון זה נעשה כדי לתת מענה לצרכים הביטחוניים והחקירתיים שהיו קיימים בעת חקיקת החוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מכיוון שתוקפו של החוק להארכת תוקף תקנות שעת החירום עומד לפוג, ובשל הצרכים הביטחוניים המובהקים בהמשך מתן הסמכות למניעת פגישה של חלק מאותם עצורים עם עורך דין לתקופות העולות על הקבוע בחוק המעצרים, ומשום שטרם הסתיימו הדיונים הפנים־ממשלתיים לצורך הנחת הצעת חוק ממשלתית על שולחן הכנסת, בדבר ההסדרים הנדרשים שיתוו את סדרי הדין לצורך חקירה והעמדה לדין של המחבלים העצורים, יש צורך בהארכה נוספת של תקנות שעת החירום, לתקופה שתאפשר את קידום ההסדר במהלך כנס הקיץ של הכנסת, כל זאת בכפוף לצורכי גופי האכיפה.

בדברי ההסבר נכתב: "מעצרים חריגים בהיקף ובמורכבות של מפגעי אירועי 7 באוקטובר, שאליהם הצטרפה כמות לא מבוטלת של מעצרים בעקבות אירועי הלחימה בחבל עזה הנמשכים גם בימים אלה, וכן המתקפה נגד מדינת ישראל והלחימה הנמשכת, לצד מורכבות החקירה בכללותה, כמו גם הצורך בהבטחת האינטרס הלאומי שבשמירה על חיי אדם ובקידום החקירה ומניעת סיכולה, מעלים צורך חיוני והכרחי למתן אפשרות למניעת פגישת עצורים אלה עם עורך דין לפרק זמן ארוך משמעותית מהקבוע כיום בחוק המעצרים, ואף מההסדר החל בעניין מעצרם של חשודים בעבירות ביטחון באזור יהודה והשומרון".

חקירה - חוקרת - תחנת משטרה
אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button