מבזקיםמומלצים

הורים, היו ערניים! כך תזהו סימנים מדאיגים אצל ילדיכם המתבגרים

גיל ההתבגרות הוא תקופה מורכבת ורגישה בחייהם של בני הנוער, שכוללת שינויים פיזיים ורגשיים משמעותיים. בשלב זה, רבים חשופים ללחצים חברתיים ולניסיונות ראשוניים של חוויות אסורות כמו צריכת אלכוהול או סמים ממכרים אחרים. כהורים לבני נוער, חשוב להיות ערניים לסימנים המצביעים על אפשרות של שימוש בחומרים ממכרים, לדעת איך לזהות אותם ומה הדרך הנכונה לטפל במצב.

מחקרים מצביעים על נתונים מדאיגים של שימוש בחומרים ממכרים בקרב בני נוער. מחקרים מראים כי כ-25% מבני הנוער בגילאי 12-17 ניסו שתיית אלכוהול, אחד מכל עשרה הגיע למצב סיכון גבוה בשל שתייה, ואחד מכל שישה ניסה סם בלתי חוקי. הסמים הנפוצים ביותר אצל קטינים הם קנאביס, חשיש וחומרי הזיה אחרים.

נתוני מגן דוד אדום משנת 2022 הצביעו על עלייה של 22% במקרי שתיית יתר ושכרות בקרב בני נוער. כמו כן, דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת חשף ששיעור השתייה בקרב בני 12-18 עמד על כ-13% בקרב בנות וכ-17% בקרב בנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שימוש בחומרים ממכרים בגיל ההתבגרות קשור לתוצאות שליליות בתחומים שונים כמו תפקוד חברתי-כלכלי נמוך, הישגים לימודיים ירודים, ושתיית יתר בבגרות. החשיפה המוקדמת מגבירה גם את הסיכון להתמכרויות ומחלות נלוות בהמשך החיים.

גורמי סיכון נוספים כוללים מצב סוציו-אקונומי נמוך, איכות הורות לקויה, השפעת חברים והרכב ביולוגי. לכן, יש להתמקד בגורמים הניתנים לשינוי ולשפר גורמי הגנה באמצעות תוכניות לטיפול במשפחה, בבתי הספר ובקהילה.

אילוסטרציה. צילום: freepik

דבר נוסף שחשוד לדעת הוא שצריכת אלכוהול וסמים בקרב בני נוער קשורה גם לסיכון מוגבר להסתבכות עם החוק ולהידרדרות בתפקוד. שימוש בחומרים ממכרים עלול לגרום לבני נוער לקבל החלטות פזיזות ולגלוש להתנהגויות אלימות או עבריינות. כמו כן, הסחרור והשכרות משפיעים לרעה על השיפוט והריכוז, מה שמגביר את הסיכון לתאונות ופציעות.

בנוסף, התלות בחומרים ממכרים יכולה להוביל להזנחת הלימודים, תעסוקה ומחויבויות אחרות, ולהידרדרות במצב הכלכלי, החברתי והנפשי. לכן, חשוב להתערב ולמנוע צריכת סמים ואלכוהול בקרב בני נוער, על מנת למזער את הנזקים והשלכות השליליות הפוטנציאליות הקשורות לכך.

ילד - נער - מעצר - אזיקים - עצור
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

אם אתם הורים לילדים מתבגרים אתם חייבים לפקוח עין עליהם ולשים לב לשינויים בחייהם ולסימנים מדאיגים:

שינויים קיצוניים בהתנהגות: נסיגה חברתית, שינוי חברים, התבודדות, התרחקות מהמשפחה.
שינויים במצב הרוח: עצבנות, אלימות, דיכאון, אדישות.
שינויים באישיות: ירידה בציונים ובמוטיבציה ללימודים, אדישות, תוקפנות, נטייה לשקרים, גניבה של כסף מהבית או חפצים, חוסר יציבות רגשית ותגובות קיצוניות.
שינויים פיזיים: עיניים אדומות, שינויי במשקל, היגיינה ירודה.
החזקת אביזרי סמים: נרגילות, משקלים, ניירות כסף וכדומה.

אילוסטרציה

אם אתם מבחינים בסימנים אלה ואחרים, חשוב לפעול במהירות אך בתבונה:

1. דברו עם ילדכם המתבגר בצורה פתוחה, הוגנת ורגישה. שימרו על קשר תקשורתי מתמיד ופתוח ללא ביקורתיות.
2. השתדלו לזהות ולהבין מהו הגורם להתנהגות זו – לחצים חברתיים או אישיים, בדידות, שעמום, מצב רגשי קשה.
3. הסבירו לילדכם את הסכנות הכרוכות בצריכת חומרים ממכרים גם באופן חד-פעמי.
4. שקלו לשתף גורמים מקצועיים – יועצים, פסיכולוגים או רופאים במידת הצורך.
5. היו קשובים, תומכים ואכפתיים כלפי ילדכם הנאבק בתקופה מאתגרת זו.

התמכרויות הן בעיה רצינית שחשוב להתמודד איתה בתקיפות ובאהבה. מעורבות הורית, קשר אמיץ ודיאלוג פתוח עשויים להוות קו ההגנה הראשון בשמירה על בריאותם הנפשית והפיזית של בני הנוער. זכרו, כהורים אתם המקור העיקרי להשפעה עליהם ולערכים חיוביים בחייהם. לכן, פעלו כראוי.

אבא - נערה - דיכאון
הם זקוקים לעזרתכם (אילוסטרציה)

Back to top button