מבזקיםפוליטי / מדיני

דיון בכנסת: המחירים שישלם המשק הישראלי בגין הארכת שירות המילואים

ועדת החוץ והביטחון בראשות חבר הכנסת יולי אדלשטיין התכנסה לדיון שעסק בסוגיות כלכליות (תקציביות ומשקיות) בשירות חיילי חובה ומילואים. בפתח הדיון שמעו חברי הוועדה נציגים של משפחות חטופים שהביאו את סיפורם האישי וביקשו מחברי הוועדה לעשות ככל שביכולתם להביא לשחרור החטופים.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת יולי אדלשטיין אמר: "אני מקיים את הדיון לא רק בעקבות פניית חברי כנסת, אלא כי מישהו אמר לי את המשפט "אתם כל הזמן מתייחסים לחימושים כאל משאב מוגבל ואל מילואים כמשאב בלתי מוגבל, תתחילו לדבר על כלכלת מילואים". הדיון הזה הוא אולי התחלה של שינוי כיוון בנושא".

יולי אדלשטיין
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

הדיון התקיים בעקבות פנייתה של חברת הכנסת אורית פרקש הכהן לוועדה ובו ביקשה לשמוע מגורמי המקצוע על המחירים שישלם המשק הישראלי בגין הארכת שירות המילואים, וההשלכות התקציביות של חוק המילואים בעשורים הקרובים. עוד ביקשה ח"כ פרקש הכהן לדעת האם ישנן חלופות לחוק מבחינה כלכלית, וכיצד הן ישפיעו על תחזית הצמיחה, נטל המס ועוד היבטי מאקרו בכלכלת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חברת הכנסת אורית פרקש הכהן: אנחנו מוצאים את עצמינו במצב לא הגיוני שהפטור ההיסטורי ללומדי התורה הפך לרישיון והשתמטות ובטלנות. השיטה הזו של מכסת גיוס לא עובדת. מדינת ישראל נמצאת בצומת מכרעת בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל כשצה"ל ספג מאות לוחמים שנהרגו ואלפי לוחמים שנפצעו.״

״סוגיית חלוקת הנטל היא לא רק סוגיה ביטחונית ערכית היא גם כלכלית ממדרגה ראשונה. לא נכון לקבל החלטות במלי לשמוע את הדרגים הכלכליים והמשמעויות הכלכליות.״ הוסיפה.

עלי בינג, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הציג בפני הוועדה את ההשלכות הכלכליות של שלושת הנושאים הנמצאים על הפרק – הרחבת היקף המילואים, הארכת משך שירות החובה ועקרונות להגדלת כוח האדם. על פי הערכת האוצר, העלות הכלכלית של המילואים גבוהה משמעותית מחובה כאשר יחס של פי 1.8 בין חובה למילואים (5 חיילי מילואים עולים כמו 9 חיילי סדיר).

עלות תקציבית שנתית להארכה של 6 חודשים של שירות החובה עומדת על 1.7 מיליארד ₪, ואילו העלות הכלכלית, כלומר כמה היא תעלה למשק, עומדת על 6.35 מיליארד ₪. לעומת זאת, תחזית האוצר לעלות התקציבית של הרחבה ימי המילואים עומדת על 2.35 מילארד ₪, בעוד שתחזית העלות הכלכלית עומדת על 4.1 מילארד ₪. הגידול המקסימלי בעלות התקציבית יכול להגיע ל10.2 מיליארד ש״ח ו17.7 מיליארד ש״ח בעלות הכלכלית. בינג ציין כי ככל שעולים בגיל, כך הפריון של העובד גבוה יותר, ובהתאם הפגיעה הכלכלית מהיעדרותו גבוהה יותר.

בעניין מיצוי כ"א בחובה באמצעות הכנסת אוכלוסיות נוספות, באוצר מעריכים כי גיוס האוכלוסייה שכיום במעמד "תורתו אומנותו" יוביל לקיצור של כ-7 חודשים בשירות החובה, או לחילופין צמצום 86% מימי המילואים לתעסוקה מבצעית. עוד ציינו באוצר גיוס של כלל חייבי הגיוס במעמד "תורתו אמונתו" (כ-63 אלף) לשירות צבאי מלא תוביל תועלת כלכלית של כ-42 מיליארד ₪ בשנה.

כפיר בטט, סגן הממונה על התקציבים הוסיף כי במסגרת גיבוש הסדר הגיוס החדש לאוכלוסיית הגברים החרדים יש להימנע מקביעת גיל פטור באופן מוחלט. ההתניה בין אי-גיוס גברים חרדים והשתלבותם בשוק העבודה הביאה ליצירת דפוסים כלכליים המייצרים נזקים ארוכי טווח למשק הישראלי שהובילו ל"הפסד כפול" בו חלק ניכר מהציבור החרדי לא גויס ולא השתלב בשוק העבודה.

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין הודיע כי הוועדה תתכנס בקרוב מאוד לדיון המשך במסגרתו יישמעו חברי הוועדה גם את צה"ל, בנק ישראל, החשב הכללי וארגונים מהחברה האזרחית.

עוד אמר יו"ר הוועדה ח"כ אדלשטיין בסיכום הדיון: "הוועדה צריכה להיות קשובה לצרכי הביטחון, אך באותה נשימה גם להיות קשובה לצרכי משרתי המילואים, שתורמים מזמנם, מרצם ולעיתים אף מקריבים את גופם למען המדינה. האיזון בין השניים הוא חשוב ביותר.

ועדת החוץ והביטחון
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

Back to top button