חדשות הארץמבזקים

מאות דרוזים סיימו לימודי הייטק – מדוע הם לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה?

וועדת הטכנולוגיה בראשות חבר הכנסת איימן עודה דנה היום (רביעי) בבקשת מספר חברי כנסת לקיים דיון בנושא קידום צעירים דרוזים במעגל העבודה בתעשיית ההייטק. בדיון העלו אנשי מקצוע בהייטק מהמגזר כי למרות פוטנציאל עצום, צעירים דרוזים בישראל מתקשים להשתלב בתעשיית ההייטק. ראיה לכך היא היעדר מוחלט של מרכזי מחקר ופיתוח בכל היישובים הדרוזים וכי יש צורך במאמץ משולב של הממשלה, המגזר הפרטי והחברה הדרוזית על מנת לקדם שוויון הזדמנויות בתחום ההייטק.

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת איימן עודה אמר בדיון: "מגיע לדרוזים שוויון מלא כמו כולם אך כרטיס הכניסה לשוויון אמור להיות האזרחות ולא השתתפות בצבא. כמו שלא ניתן לומר שהגבר הדרוזי מגיע לו אבל האישה שאינה מתגייסת לא מגיעה לה כי אינה משרתת. אני תומך במהות שמגיע לשוויון מלא ולא בתלייה בדברים כאלו".

חבר הכנסת יואב סגלוביץ, מיוזמי הדיון: "הנושא של ההיי טק בחברה הדרוזית היא הזדמנות שהמדינה מפספסת לאורך זמן. בסכומים מאוד קטנים ביחס של מדינה אפשר לעשות הרבה יותר ואנחנו תחת סעיף תקלה – זה שכולם רוצים וזה שכולם מדברים זה לא מספיק. הפער בין דיבורים למעשים הוא לא הגיוני. צריכים לשבת יחד ולהציע מה אפשר לעשות. עוד הרבה לפני כסף צריך קשב – יש לקיים ישיבה ברורה מי עושה וכמה עושים ואז לראות איפה התקציבים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חבר הכנסת חמד עמאר אמר בדיון כי בתקופה האחרונה בעקבות הרפורמה המשפטית ולאחר מכן המלחמה שעודנה מתנהלת, לא רוצים להגיע משקיעים למדינת ישראל, אבל הוא מאמין שהכל יחזור כמו שהיה ויבואו עוד משקיעים לפתיחת מרכזי תעסוקה ופיתוח בישראל שיש לנתבם למגזר הדרוזי אשר לדבריו הוא בפוטנציאל אדיר לפיתוח. עוד אמר כי בתקופת כהונתו כשר במשרד האוצר הועברו תקציבים ייעודיים לנושא למשרד החדשנות והמדע ויש לבדוק מדוע זה לא קידם את הנושא.

קופטאן חלבי, יו"ר העמותה לקידום החייל הדרוזי ומייסד מרכז החדשנות הראשון במגזר D.E.T.C אמר בדיון כי יש פוטנציאל אדיר להשקיע במגזר אשר הינו 1.6% מהאוכלוסייה בישראל עם אחוזי זכאות לבגרות מהגבוהים במדינה, קריירות מפוארות בצבא ובביטחון, אך למרות זאת היא בתת ייצוג עם אחוז נשירה גבוה מהמוסדות להשכל גבוהה, שכר נמשך משמעותית מהממוצע במדינה ומספר ממש נמוך של סטארטפים של בני העדה. לדבריו, באם רשות החדשנות לא תשקיע במגזר לא יהיה שם הייטק ועל כן יש להשקיע בהעלאת המודעות בנושא והקמת חממות יזמות ומרכזי חדשנות ביישובים דרוזים, אשר יספקו לצעירים דרוזים סביבה תומכת ומקצועית לפיתוח יזמויות טכנולוגיות.

תא"ל במיל', עו"ד אנואר סעב, מנכ"ל חברת גנסיט אמר בדיון: "עולם ההייטק לחברה הדרוזית לא מתקדם. אל תבואו לבקר ואל תכבדו – אני רוצה עשייה פרקטית. בכל הפעמים זה הסתיים בפוסטים על הביקורים ונשאר ככה. אנחנו מקום אחרון בארץ באיכות בבגרויות ורק האיכות תביא את הקידמה. אנחנו משקרים לעצמינו ואז אנחנו אלו הסובלים מכך. צריך רפורמה ושינוי ארגוני לראות איך מביאים אלינו את ההיטק כי כרגע העדה הדרוזית במצב קטטוני. יש מעל אלף סטודנטים שסיימו הייטק ואין להם עבודה. מבקר המדינה הוציא דוח על אי קליטה של עובדים דרוזים במגזר הציבורי – מדוע זה לא מיושם?".

הייטק - טכנולוגיה
אילוסטרציה. צילום: Image by Gerd Altmann from Pixabay

Back to top button