כלכלהמבזקים

אושר בקריאה ראשונה: ניתן יהיה לייבא מוצרים בתקן האירופאי

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התקנים. במסגרתו ניתן יהיה לייבא ארצה ולשווק בישראל מוצרים בתקן האירופאי. 23 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכלכלה.

בהצעת החוק מוצע לקבוע מסלול נוסף לפיו אדם יוכל לייבא, לייצר או למכור מצרך שחל עליו תקן רשמי, אם מצרך כאמור עומד בדרישות האסדרה האירופאית. מוצע כי אדם המייבא על פי דרישות האסדרה כאמור, יהיה חייב להחזיק הצהרה על כך שלא ידוע לו על ליקוי או אי תאימות של המוצר לאסדרה כאמור, וכן כי הוא פעל כדי לוודא את תקינות המוצר בדרך של בדיקת פרסומי היצרן ובחינת הודעות על פגמים במוצרים המיובאים.

עוד מוצע כי הפיקוח והאכיפה של הממונה על התקינה יתמקדו בדגימת הטובין המיובאים בשלב הייבוא וכן באמצעות פיקוח בשווקים וזאת בהתאם למדיניות ניהול סיכונים. מוצע כי אם יימצא שמוצרים מיובאים כאמור אינם עומדים בדרישות האסדרה האירופית, רשאי הממונה על התקינה להורות למייבא להפסיק את מכירת המוצר ואף על איסופו. כמו כן, מוצע כי הממונה על התקינה יהיה רשאי לפעול, במקביל, גם במישור הענישה כלפי המייבא, אם בדרך של סימון היבואן כמפר אמון ואם בדרך של אכיפה מינהלית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במטרה לצמצם את האסדרה ואת הנטל הבירוקרטי על העוסקים בתחום התקינה וביניהם יצרנים, יבואנים, קמעונאים ומוכרים, ובמטרה לקדם תחרות ולעודד סחר חופשי בין המדינות, מוצע לקבוע חלופה נוספת בחוק התקנים, אשר תאפשר לייבא, לייצר או למכור מצרכים שחל עליהם תקן רשמי, בדרך המאפשרת הסתמכות על עמידה בדרישות האסדרה האירופית המאומצת. הכוונה להוראות המחייבות החלות על האיחוד האירופי על נספחיהן, והעדכונים להן, ובכפוף לתנאים מסוימים שייקבעו".

"בהתאם, יוכל יבואן לייבא טובין העומדים בדרישות האסדרה האירופית בלי, למשל, להציג הוכחת עמידה בדרישות או לבצע בדיקות מעבדה בעת הכניסה לישראל. החלופה המוצעת מתאפשרת בשל העובדה כי העמידה בדרישות האסדרה האירופית שומרת על האינטרס הציבורי המוגן (בהינתן כמה חריגים והתאמות שנקבעו בתיקון המוצע) ותאפשר את הרחבת היצע המוצרים שמיובאים לשוק המקומי, הגדלת התחרות והפחתת יוקר המחיה".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button