פוליטי / מדיני

חוק הרישוי הסביבתי: מספטמבר מפעלים יצטרכו לעמוד בסטנדרט אירופי

רפורמת הרישוי הסביבתי בישראל: מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק רישוי סביבתי שמובילה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן. הרפורמה צפויה להביא לשיפור סביבתי משמעותי בפעילות התעשייה, ולתועלת משקית ישירה ועקיפה של 2-3 מיליארד שקל.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "הרפורמה ברישוי הסביבתי המשולב של המשרד להגנת הסביבה אשר אושרה היום, תאפשר למדינת ישראל לבצע קפיצת מדרגה סביבתית משמעותית, אשר תעלה את הסטנדרטים למניעה והפחתה של סיכונים וזיהומים סביבתיים מהתעשייה לרמה האירופית, ברגולציה שתתבסס על ראייה סביבתית אינטגרטיבית. אני מודה למנכ"ל המשרד ולצוות המקצועי של המשרד, שפעלו ללא לאות לגיבוש הרפורמה ואישורה"_

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) את הצעת חוק הגנת הסביבה, של המשרד להגנת הסביבה, בקריאה שנייה ושלישית. החוק ייכנס לתוקף בחודש ספטמבר 2024.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדובר ברפורמה הסביבתית המשמעותית ביותר בישראל מאז חוק אוויר נקי, שנחקק בשנת 2008. הרפורמה תאפשר למדינת ישראל ליישר קו עם הסטנדרטים הסביבתיים של האיחוד האירופי ולהפחית את הזיהומים והסיכונים הסביבתיים מפעילות התעשייה בישראל.

עם כניסת החוק לתוקף, ולאורך העשור הקרוב, כ-1,500 מפעלים בישראל, יידרשו להחזיק בהיתר סביבתי אחוד, במקום שלושה היתרים נפרדים הנדרשים עד כה: היתר פליטה לאוויר, היתר רעלים לחומרים מסוכנים ואישור המשרד לרישיון העסק. ההיתר האחוד יינתן לפי האסדרה האירופית הנוהגת, מעת לעת.

תהליכי הרישוי של המפעלים הגדולים יהיו מעמיקים, יביאו בחשבון את כלל ההשפעות הסביבתיות ויחייבו את המפעלים לעמוד בסטנדרטים המקובלים באירופה.

הרפורמה עושה תיעדוף ואבחנה בין מפעלים ועסקים בעלי סיכונים סביבתיים גדולים לעסקים בעלי סיכונים סביבתיים מקומיים ומתאימה את מנגנוני הרישוי והאסדרה לסיכונים הסביבתיים ולאופי העסקים. עבור מפעלים ועסקים קטנים הרפורמה תאפשר מעבר מרישוי פרטני לאסדרה רוחבית, דבר שיהווה הקלה משמעותית ויאפשר כללי משחק סביבתיים שוויוניים וברורים.

כמו כן, הרפורמה כוללת תגבור של מערך הרישוי הסביבתי במשרד להגנת הסביבה גם בתקנים, לטובת שיפור ההגנה על הסביבה בישראל, ותקצוב ייעודי למחשוב ודיגיטציה של תהליכי הרישוי. עוד משפרת ומרחיבה הרפורמה את השקיפות ואת תהליכי שיתוף הציבור ברישוי הסביבתי.

על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה, הרפורמה צפויה להביא להגדלת ההשקעות בהפחתה במקור של זיהומים ופליטות לסביבה, וגם לתועלת משקית בעלויות ישירות של חצי מיליארד שקל ועוד 2 עד 3 מיליארד שקל בעלויות עקיפות.

עידית סילמן
ארכיון. צילום: דוברות השרה להגנת הסביבה

Back to top button